|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Alleen na de scheiding
Onderdeel: Algemeen
Titel: Alleen na de scheiding
Berichtnummer: F00928
Datum: 22 oktober 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Zijn er moeders waarvan de kinderen na de scheiding bij de vader zijn gaan wonen? Hoe hou je in zo'n geval toch een band met de kinderen?
Hoe ga je alleen verder?
Yvette
Titel: Moeilijk.
Berichtnummer: F00928-1
Datum: 3 november 1997
Hallo Yvette,
Het lijkt me dat je voor een moeilijke periode staat en hoewel ik geen ervaring heb in hetgeen je vraagt wil ik je toch sterkte wensen.
Ik denk dat je misschien ondanks de emancipatie meer kans maakt als je mannen naar hun ervaringen vraagt?
Ik hoop dat mijn reactie je iets helpt.
Christina.
Titel: Scheiden en omgang met kinderen
Berichtnummer: F00928-2
Datum: 3 november 1997
Hoewel elke scheiding andere oorzaken en omstandigheden kent zal elke ouder het ermee eens zijn dat het belang van de kinderen voorop staat. Zij zijn ALTIJD de dupe van de problemen tussen de volwassenen.
Ik ben van mening dat het zeer belangrijk is dat er optimale omstandigheden voor de kinderen worden gecreëerd, waardoor zij minder het gevoel hebben te moeten kiezen en minder bang hoeven te zijn om een ouder pijn te doen.
Belangrijk is dus dat de problemen van de ouders naar de achtergrond worden geschoven. Dit zal ook makkelijker gaan dan tijdens het huwelijk omdat de ouders niet meer op elkaars lip zitten.
Zeer goed overleg tussen de ouders is noodzakelijk. Net als dat de kinderen ook moeten weten dat papa en mama met elkaar praten over de kinderen.
Ook moet er goed geluisterd worden naar de kinderen. Ik heb zelf hele goede ervaringen met onze omgangsregeling. Om de twee weken zijn de kinderen bij mij van vrijdagmiddag t/m maandagmiddag. Indien de kinderen tussendoor bij mij willen komen is dat in principe mogelijk. Alle partijen voelen zich happy bij deze situatie.
Uitgangspunt blijft dat het belang van de kinderen voorop staat en dat de kinderen het gevoel houden dat zij een papa en een mama hebben.
Rene Evertsen
Titel: Veel mogelijkheden voor contact creeren
Berichtnummer: F00928-3
Datum: 27 november 1997
Hallo Yvette,
Een heel goede bekende van mij heeft in deze situatie verkeerd. Ze had op dat moment een zoontje van 8 jaar. Er dreigde een lange juridische strijd tussen haar en haar man om de voogdij.
Om hem niet te mangelen in die strijd en hem ook in zijn eigen omgeving te houden (school, buurt, vriendjes) heeft ze het volgende convenant gesloten: tot aan de middelbare school bij haar ex, daarna mocht hij zelf kiezen.
Toen hij bij haar ex woonde, werd direct een telefoon op zijn kamer aangelegd, zodat hij haar zo vaak als hij wilde in de beslotenheid van zijn eigen kamer kon bellen. Hij was verder elke woensdagmiddag bij haar, en om de twee weken het weekend.
Inmiddels is hij 13 en woont hij bij zijn moeder.
Hoewel ik vind dat ze door deze beslissing juist gehandeld heeft in het belang van haar zoon, weet ik ook dat het haar heel veel pijn gedaan heeft. Het blijft dus moeilijk, maar ik denk dat bijvoorbeeld een dagelijks telefoontje voor het slapen gaan een heel stuk kan helpen om toch zoveel mogelijk betrokken te blijven.
In elk geval heel veel sterkte,
Anne Marie van Osch.
|