|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Borstvoeding en vruchtbaarheid
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Borstvoeding en vruchtbaarheid
Berichtnummer: F00943
Datum: 27 oktober 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Ik heb een vraag over het zwanger worden tijdens borstvoeding geven. Ik heb een zoontje van 15,5 maand, die nog steeds een paar keer per dag borstvoeding krijgt. Ik menstrueer al weer sinds april dit jaar. Is het nou zo dat ik door die borstvoeding minder kans op een zwangerschap heb of niet?
Ik weet dat je wel zwanger kunt worden tijdens de borsvoedingsperiode, maar ik heb ook ergens gelezen dat de innesteling van het eitje moeilijker gaat.
Graag reacties hierop. Hebben anderen dit ook meegemaakt?
Alvast bedankt
Anita van Wees
Titel: Niet minder kans
Berichtnummer: F00943-1
Datum: 27 oktober 1997
Ik heb begrepen dat als je weer normaal menstrueert, dat je dan weer gewoon kans hebt om zwanger te worden, ik heb nooit dat verhaal van een slechtere innesteling gehoord. Het enige dat ik kan bedenken is dat je eerste paar menstruaties 'anovulatory' (zonder eisprong) kunnen zijn, maar dat is lang niet altijd het geval.
Als je zeker wilt weten of je een eisprong hebt, kan je je basale temperatuur gaan bijhouden. Als dat er allemaal goed uitziet, kan je dat en andere vruchtbaarheidssignalen gebruiken om op het juiste moment sex te hebben.
Ik ben 3 keer zonder problemen tijdens de borstvoeding zwanger geworden. Mijn langste wachttijd tot ik zwanger was, was 5 maanden.
Karen,
mama van Cees (5jr), Tim (4jr), Tara (16mnd) en Jane (3mnd)
Titel: Op verzoek: minder kans!
Berichtnummer: F00943-2
Datum: 12 november 1997
Beste Anita, ik heb het volgende gelezen in een blad, waarin een gynaecoloog er het volgende over zei:
Wanneer wij vrouwen volledig en op verzoek zouden (borst)voeden, raak je (in principe) niet zwanger.
Maar, wij voeden vaak borst + fles (na verloop van tijd), en wij (in het Westen) voeden vaak toch met een soort schema.
Wanneer men alleen borst en geheel op verzoek voedt, d.w.z. misschien wel 20x per dag een beetje wordt een eisprong volledig onderdrukt. Wanneer deze wijze van voeden wordt afgebroken raken vrouwen ook weer zwanger en begint het verhaal weer van voor af aan.
Groeten,
Moniek
Titel: wel ongesteld
Berichtnummer: F00943-3
Datum: 14 november 1997
Ik heb mijn zoontje 11 maanden uitsluitend borstvoeding op verzoek gegeven en was na 4 maanden al weer ongesteld....
Ina.
Titel: Borstvoeding drastisch minderen voor terugkeer cyclus
Berichtnummer: F00943-4
Datum: 19 november 1997
Afzender: (naam bij redactie bekend)
Ik heb een dochtertje van 10 maanden, dat borstvoeding krijgt. Sinds ze drie maanden oud is, krijgt ze zo'n 4 flessen kunstvoeding per week. Sinds ze vijf maanden is, zijn wij weer bezig met nummer twee, hoewel ik nog niet ongesteld was geworden. Ondanks de bijvoeding op crèchedagen dronk mijn dochter vaak nog zes of zeven keer per dag. Mede daarom ben ik ruim een maand geleden opgehouden met kolven op mijn werk; ze krijgt nu nog elke dag zo'n vier keer borstvoeding.
Dat had snel resultaat; na een dikke week werd ik voor het eerst weer ongesteld. Vrij licht, maar wel zo'n drie weken lang. Ik hoop nu maar dat dat betekent dat mijn cyclus weer op gang komt en wacht op "resultaat".
Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben.
(naam bij redactie bekend)
Titel: meteen na stoppen borstvoeding zwanger
Berichtnummer: F00943-5
Datum: 23 november 1997
Ik heb mijn dochtertje 10 maanden borstvoeding op verzoek gegeven. Flesjes heeft ze niet gedronken. Tijdens de borstvoeding op aanraden van mijn arts de minipil Exluton geslikt. (Borstvoeding alleen schijnt hooguit 80% bescherming te geven en zelfs dat is zeer verschillend van persoon tot persoon).
Na 10 maanden was ik en ben ik nog steeds niet ongesteld geweest. Omdat het zwanger worden vorige keer bijna een jaar duurde, leek het ons verstandig om tegelijk met de borstvoeding ook met de Exluton te stoppen. Twee weken na de laatste borstvoeding was ik weer ongesteld en nog twee weken later (naar later bleek) zwanger van onze tweede! (Hiep hiep hoera)
manon van essen.
Titel: Ik zit met hetzelfde probleem(?)
Berichtnummer: F00943-6
Datum: 24 november 1997
Hoi allemaal,
Ik was precies hier naar aan het zoeken! Ik heb sinds 3/7 een dochter (Iris-Louise) die ik volledige borstvoeding geef. Echter sinds een maand doe ik dat aan de hand van een redelijk strak schema en geef ik wat zelfgemaakte fruithapjes (meestal banaan maar ook wortel en sinds vandaag appel). Dit schema houdt in mijn geval in dat ik haar voed op de volgende tijden: 8, 12, 16, 20, 24 uur. Daarnaast geef ik sinds ca. een maand kleine porties fruithapje (home-made).
Ik probeer sinds een week dit schema weer te veranderen (heeeel geleidelijk) zodat de voedingen van 16 en 20 uur een worden om uiteindelijk een wat completere maaltijd op dat tijdstip voor te schotelen.
Hoe dan ook: ondanks deze regelmaat en bijvoeding ben ik nog steeds niet ongesteld (4,5 maand na bevalling). Wat aan de ene kant wellicht wel handig is/was maar zo onderhand willen we graag toch nog eens gaan proberen om een 2e kindje te maken als je begrijpt wat ik bedoel.
Hebben jullie ondertussen al wat meer tips/info hoe dit aan te pakken?
Reacties zijn van harte welkom.
groetjes,
Esther.
Titel: 4 1/2 maand is nog niks
Berichtnummer: F00943-7
Datum: 26 november 1997
Beste Esther,
Ik kreeg pas na 9 maanden mijn eerste menstruatie. Dit heeft zo lang geduurd omdat ik 6 maanden lang alleen borstvoeding gaf en daarna heel geleidelijk (omdat mijn zoontje eigenlijk niet wilde) vaste voeding. Ik ben dus nu weer een maand of 8 ongesteld, maar zoals je verderop in de discussies kunt lezen, weet ik eigenlijk niet of ik wel ovuleer. Voor jou geldt waarschijnlijk, des te meer voedingen je laat vervallen, des te eerder je weer ongesteld wordt. Ik geef ook nog steeds borstvoeding erbij.
Als je meer wilt weten laat het me gerust weten.
Groetjes, Anita.
|