|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Wanneer begint eigenlijk een cyclus?
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: wanneer begint eigenlijk een cyclus?
Berichtnummer: F00992
Datum: 11 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Ik volg de discussie's hier over zwanger worden met veel interesse en ben inmiddels zelf ook met temperaturen begonnen. Nu vraag ik me alleen af wanneer nou officieel precies een cyclus begint. Is dat op de eerste dag van een menstruatie? Of juist de eerste dag dat die voorbij is?
Het is misschien een stomme vraag maar dat maakt het antwoord des te makkelijker...
J.
Titel: Begint op......
Berichtnummer: F00992-1
Datum: 12 november 1997
Hallo J.
Een vraag is nooit stom, heb ik altijd voorgeschoteld gekregen en daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Ten tweede is de menstruatie cyclus altijd iets waar veel mis verstanden over bestaan. Ik kan je met zekerheid vertellen dat een cyclus begint op de EERSTE dag van je menstruatie. Hij eindigd dan ook op de dag VOOR je eerste mentstruatie dag.
Voorbeeldje. Vandaag ongesteld geworden 11 november = 1e cyclusdag. Weer ongesteld dag 29. Lengte cyclus 28 dagen. Eisprong ALTIJD 12 tot 14 dagen voor eerste menstruatiedag dus rond dag 12-14. Vruchtbare dagen: dag 10 tm 15. Hoe ik dit zo presies weet?
Wij zijn ook "bezig" om weer zwanger te worden en hebben laatst de dokter het hemd van zijn lijf gevraagd. Dus deze gegevens heb ik van de dokter en ze zijn dus wel te vertrouwen. Mocht het niet goed zijn wat ik hier vermeld, laat iemand het dan aub zeggen.
Hopelijk heb je er iets aan.
Groetjes, Jacqueline.
Titel: Eerste dag van menstruatie
Berichtnummer: F00992-2
Hoi J,
De cyclus begint op de eerste echte menstruatiedag en eindigt dus weer de dag voor je nieuwe menstruatie.
Ik heb een hele interessante site ontdekt over dit onderwerp, waar alles in staat wat je je zoal af kan vragen.
http://dialspace.dial.pipex.com/town/plaza/hs93/ttcFAQ/
en ook
http://www.parentsplace.com
bij de bulletin boards onder Trying to conceive.
Je moet alleen wel goed Engels kennen.
Veel succes,
Janey
Titel: Ik weet het
Berichtnummer: F00992-3
Beste J.
Je cyclus begint op de eerste dag van de menstruatie, d.w.z. de 1e dag waarop je echt bloedverlies hebt.
Als je een paar maanden tempt kun je zien wanneer je ovulatie in de regel plaatsvind. Je HEBT geovuleerd nadat je temperatuur ergens in het 'midden' (d.w.z. 14 dgn. voor volg. mensturatie) van je cyclus omhoog is gegaan (ongeveer een halve graad).
Een serieus advies is: begin met vrijen VOOR deze dag, niet eenmalig zoals wel eens wordt beweerd, maar of om de dag of bijv. 3 dagen achter elkaar! Het klinkt stom, maar zorg ervoor dat er al zaadcellen aanwezig zijn, je maakt meer kans op een zwangerschap wanneer de zaadjes een 'vertrekkende' eicel kunnen afwachten. Zaadjes kunnen tot 72 uur in leven blijven en al die tijd wachten ze rustig af! De kans dat je anders net te laat bent is heel groot.
Enne, mocht je temperatuur een keer hoog blijven aan het einde van je cyclus, en je bent nog niet ongesteld geworden; de kans is groot dat je zwanger bent! (Ik merkte het aan de temperatuur die hoog bleef).
Veel plezier en succes met oefenen!
Gr. Moniek
Titel: cyclus
Berichtnummer: F00992-4
Beste J.
De eerste dag van de menstruatie is de eerste dag van de nieuwe cyclus.
Groeten,
Annelies
Titel: Volgens mij...
Berichtnummer: F00992-5
Hallo!
Volgens mij begint je cyclus op de eerste dag van je menstruatie. Normaal gesproken duurt die 28 dagen, en ben je precies 14 dagen voordat je weer ongesteld wordt (1e dag) vruchtbaar. Dus als het inderdaad 28 dagen duurt, ben je de 14e dag vruchtbaar. Zelf ben ik trouwens 6 weken zwanger (nog niet zo lang he...).
Corrine
Titel: begin cyclus
Berichtnummer: F00992-6
Je cyclus begint op de eerste dag van je menstruatie. Je moet 's morgens altijd rond dezelfde tijd temperaturen, gelijk vanuit bed (dus niet eerst naar het toilet ofzo). Je zult een redelijk constante temperatuur hebben, en vlak na de eisprong zal de temperatuur een stukje omhoog gaan (van bijv. 36.6 naar 37.0). Twaalf tot veertien dagen na deze verhoging zal je menstruatie komen.
Op de dag dat je menstruatie komt, is je cyclus afgelopen. Je moet een aantal maanden temperaturen voordat je door hebt hoe je cyclus loopt.
Succes!
Esther
Titel: de eerste dag
Berichtnummer: F00992-7
Je cyclus begint op de eerste dag van je menstruatie. Volgens mij begint dan namelijk ook de rijping van het nieuwe eitje. Vandaar. En het is helemaal geen stomme vraag. (Die bestaan volgens mij niet.) Het is allemaal gewoon erg ingewikkeld met al die verschillende hormonen enzo.
Trouwens, even iets anders. Waarom worden er opeens zoveel anonieme mailtjes verstuurd? Zwanger willen worden is toch niet iets om je voor te schamen?
Marina
Naschrift van de redactie
Het antwoord op uw laatste vraag: de inzenders in kwestie gaven als toelichting dat hun omgeving (waaronder internettende collega's) nog niet op de hoogte zijn van de plannen en/of pogingen. En men wil dat graag nog even zo houden. Dat is hun goed recht, lijkt ons.
Titel: Eerste dag van menstruatie
Berichtnummer: F00992-8
Beste J.
De dag dat je cyclus begint is altijd de eerste dag van je menstruatie. Dan begin je met tellen. De huisarts heeft standaardformulieren waarop je je temperatuurcurve kunt invullen. Dit is heel duidelijk. Je moet nl. ook aangeven of je bloeding veel of weinig is etc.
Ik zelf ben ook sinds deze maand weer begonnen met temperaturen omdat ik niet zeker weet of ik ovuleer ivm borstvoeding geven.
Veel succes.
Anita van Wees
Titel: eisprong NIET perse 14 dagen voor einde cyclus
Berichtnummer: F00992-9
Datum: 13 november 1997
Een opmerking over het moment van de eisprong: mijn laatste volledige cyclus duurde 46 dagen en op de 20ste dag was de eisprong. Dus het is niet zo dat de eisprong ALTIJD 12 à 14 dagen voor de nieuwe cyclus is.
Groetjes,
Manita
Titel: Aan Manita
Berichtnummer: F00992-A
Datum: 15 november 1997
Hi Manita, Ik vroeg me af hoe je zo precies je eisprong weet in een cyclus van 46 dagen (LH spiegel laten prikken?). Ik wil hier geen welles/nietes discussie starten, maar op basis van 1 casus lijkt het me wat cru om te stellen dat de eisprong niet 12-14 dagen voor de menstruatie plaats vindt (dit is een algemeen geaccepteerd medisch gegeven).
Ellen.
Titel: manita heeft gelijk
Berichtnummer: F00992-B
Datum: 17 november 1997
Nee, Manita heeft gelijk.
Als je een regelmatige cyclus hebt van 46 dagen (dus je weet wanneer je ongesteld moet worden) dan reken je 14 dagen terug. Dat is dan de periode dat je vruchtbaar bent. Dus het verhaal van dat je moet rekenen vanaf de eerste dag van je menstruatie gaat alleen op als je een regelmatige cyclus hebt van 28 dagen. Ik had namelijk ook een cyclus van 43 dagen en dit is mij verteld door de dokter.
groetjes mieke.
Titel: opmerken eisprong
Berichtnummer: F00992-C
Ik heb een zeer onregelmatige cyclus (van 32 tot 54 dagen), maar de eisprong merk ik altijd op.
Ik heb dan twee dagen veel slijmverlies, een beetje gelatine-achtig. De menstruatie komt meestal 14 tot 19 dagen na dit slijmverlies.
Het kan dus toch iets afwijken, maar echt een enorm verschil tussen eisprong en menstruatie heb ik dus niet.
Karin.
Titel: Reactie op 'Aan Manita'
Berichtnummer: F00992-D
Hoi Ellen,
Ik heb in mijn vorige reactie alleen die cyclus doorgegeven die ik mij zo nog herinnerde, vandaar dat ik alleen dit voorbeeld gebruikte. Ik wil hiermee alleen aangeven dat de kans misschien wel groot is dat de eisprong tussen 12 en 14 dagen voor het einde van je cyclus is, maar dat je er niet te gemakkelijk vanuit kan gaan, omdat het wel eens anders kan liggen.
Groetjes,
Manita.
Titel: Aan Mieke - je beweert het t.o.v. Manita (en hebt gelijk)
Berichtnummer: F00992-E
Datum: 18 november 1997
Hi Mieke, Ik denk dat je de reactie van Manita niet goed hebt gelezen -- wat jij zegt klopt; je rekent 14 dagen terug vanaf de 46ste dag. Volgens Manita zou haar eisprong plaatsvinden rond de 20ste dag in een cyclus van 46 dagen, dus 26 dagen voor haar menstruatie. Omdat het ongeveer 14 dagen duurt voordat een gerijpt eitje wordt afgestoten (menstruele bloeding) is dat erg onwaarschijnlijk.
Ellen.
Titel: Oppassen met temperaturen
Berichtnummer: F00992-F
Datum: 28 november 1997
Hoi J,
Ik temperatuur sinds juni, maar ben ondertussen gestopt. De allereerste keer schrok ik gigantisch: de eerste helft van mijn cyclus (die inderdaad de eerste dag is dat je ongesteld bent ("vers bloed") was normaal; toen kwam er een kleine dip - mijn eisprong - en toen ging mijn temperatuur langzaam-langzaam-langzaam omhoog, om daarna weer in te kelderen, zich weer te herstellen en toen weer op mijn doorsnee-temperatuur (36.5) te komen.
Ik was finaal van de kaart. Wat bleek echter: ik had een paar dagen ipv om 7 uur 's ochtends, om 6 uur gemeten omdat ik vroeger op moest staan... M.a.w. je dient echt iedere dag op dezelfde tijd (en inderdaad voordat je opstaat) je temperatuur te meten.
Voor de andere reacties die je alvast gekregen hebt: van de 5 grafiekjes die ik heb, was mijn eisprong 1 x 13e dag, 2 x 15e en 1 x 17e dag. Pas als je temperatuur meer dan 16 dagen verhoogd is, ben je (zeer waarschijnlijk) zwanger.
Mijn grafiekjes waren 3 x redelijk, de 1e was een ramp en de 5e ook. Ik ben naar een ander ziekenhuis gegaan, waar ze mijn hormonen (bloed) getest hebben. Mijn schildklierhormoon is niet in orde. Ik neem nu jood-tabletjes en (3 maanden) extra schildklierhormoon. Nu maar afwachten.
Temperaturen is sowieso goed voor het begin. Het geeft jou (en je arts) in ieder geval een beter beeld van je cyclus, maar van mijn gynaecologe hoef ik geen grafiek meer bij te houden. Ze heeft me een urine-test gegeven (moet ik nog testen).
Het beste er mee!
Frances.
|