|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Altijd maar rommel...
Onderdeel: Algemeen
Titel: altijd maar rommel...
Berichtnummer: F01010
Datum: 17 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Helaas ben ik zelf niet zo netjes; waarschijnlijk speelt dat mee in het feit dat het in mijn huis (en in de kinderkamers) altijd rommeliger is dan ik zou willen. Wie herkent dat en vooral, wie weet hoe je dat aan moet pakken? (dus liever niet reageren als je altijd netjes en ordelijk bent geweest, maar alleen als je 'het roer om hebt gegooid')
joke.
Titel: routine lijst.
Berichtnummer: F01010-1
Datum: 22 november 1997
Hallo Joke.
Dit herken ik. Ik probeer regelmatig het roer om te gooien, omdat het bij mij ook altijd rommeliger is als dat me lief is.
Mijn streven is nu om 1 x per week elke ruimte goed op te ruimen en te soppen, en daarbij elke ruimte "voor het oog" 1 x per dag, opgeruimd te hebben.
Voor het "grote" opruimwerk heb ik mijn huis in 5 afdelingen onderverdeeld, en elke dag pak ik een van die afdelingen, zodat ik zeker weet dat ik er in ieder geval 1x per week kom.
Ik heb zelf tijdens mijn kraamweek met verstand en verbazing naar de kraamverpleegkundige gegeken en mij af lopen vragen hoe ze in een zo korte tijd toch de hele boel bij wist te houden. Zelfs de was, en dat is bij mij echt het stiefkindje in huis.
Toen zij dan ook weg ging, heeft ze voor mij een "routine" lijst achtergelaten, die ik volg. Dit inclusief tijden van wanneer wie en wat. Die heb ik ook heel netjes aangehouden de eerste weken, en dat gaf mij weer overzicht over het geheel, en daarom ben ik nu in staat om die lijst zo langzamer hand weer los te laten.
Groetjes, en voor meer info kun je mailen.
Jolanda Smit-Struik.
PS. Zoals mijn kraamhulp al zei, Stof loopt niet weg, en eet geen brood. Het mag rustig een dag of wat liggen, totdat je eraan toe bent.
Titel: Inderdaad: altijd rommel!
Berichtnummer: F01010-2
Datum: 25 november 1997
Beste J. Veerman,
Wel herkenning, maar - helaas - geen oplossing!
Mijn vriend en ik waren nooit zo erg netjes, maar de chaos bleef altijd te overzien. Sinds de geboorte van onze dochter is het echt dweilen met de kraan open. Ons huis is nooit meer opgeruimd. Onverwachte visite is niet echt welkom, want dan geneer ik me rot. We ruimen elke dag, elk uur op, maar binnen de kortste keren is het alweer een rotzooitje. Het is mij een raadsel.
Laatst bekende een goede kennis van mij dat ze hetzelfde probleem heeft: sinds de geboorte van haar dochter is het huis nooit meer opgeruimd. Het was ons niet duidelijk of dit aan onze vermoeidheid, chaotische hersenen, kind of wat dan ook ligt (wie weet het antwoord daarop?). Maar de gedeelte smart, maakte er halve smart van.
Vriendelijke groeten,
Bernadette.
Titel: Tips?
Berichtnummer: F01010-3
Datum: 27 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie] [adres bekend bij de redactie]
Ik herken het, en ik erger mij er ook aan, maar aan opruimen heb ik een hekel. Ik ben opgegroeid in een twee-verdieners-gezin, en ik heb van mijn moeder een aantal tips gekregen. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
* Zorg dat je huiskamer altijd opgeruimd is, dat oogt nl. opgeruimd.
Dit is makkelijk gezegd, maar zowel mijn ma als ik, hebben huiskamers, waar alleen het noodzakelijke in staat. Er valt dan nl. niet veel op te ruimen. Dus bank, tafel, tv-meubel waar alles in staat en een kleine boekenkast.
Wij willen het wel gezellig, maar dat kan ook met kussens, kaarsen en verlichting. Ik heb dus weinig af te stoffen.
* Zorg dat je aanrecht leeg is, ook dat staat opgeruimd.
Ik heb nl. een open keuken, en als ik gekookt heb, lijkt het alsof er een bom is gevallen. Ik ruim tijdens het koken alles op. Ik moet zeggen dat ik ook niet meer zonder afwasmachine kan...
* Voor de rest maakt het mij niet uit, alle kamers mogen een bende zijn, en wij ruimen een keer per week samen alles op. Dat betekent dat je soms het tapijt in de slaapkamer niet meer ziet. Who cares??? Wij zitten er niet mee, en niemand anders komt boven.
* Regelmatig weggooien.
Wil je minder rotzooi, dan is dit de beste tip. Ik gooi regelmatig kleren weg, papier, boeken, kaarsenstandaards die ik niet gebruik, kopjes die ik niet mooi meer vind, enz, enz. Ik geef het meestal aan de kringloop of een goed doel: zij blij, wij blij.
* Speelgoed in kast/kist.
Vroeger hadden wij een grote kist, en daar ging 's avonds al het speelgoed in, dat ging ik samen met mijn broer doen, vlak voor het eten. Mijn moeder verving regelmatig speelgoed, dat ze dan naar zolder bracht, zodat de kist altijd up-to-date was.
Heb je hier wat aan, wil je meer tips, mail me maar. Het is nl. erg afhankelijk van huis/gezin-situatie.
Succes, ik hoor graag welke tips je gaat gebruiken!
Lisette.
Titel: Weggooien
Berichtnummer: F01010-4
Datum: 27 november 1997
Hallo Joke,
Eerlijk gezegd was ik nooit zo 'opruimerig' maar voordat de kids en de huisdieren er waren viel het nooit zo op! Helaas, hoe meer mensen (en dieren), hoe meer rommel.
In de laatste maanden van de zwangerschap, kreeg ik vreselijk last van 'nest-neigingen' en heb toen het hele huis opgeruimd. Ik heb dit van meerdere vrouwen gehoord; volgens mij is dit een hormonale kwestie :-)
Met 'opruimen' bedoel ik niet alleen schoonmaken. Nee, ik heb alle spulletjes die ik in allerlei kasten had opgestapeld en nooit meer gebruik, weggegooid.
Op dezelfde manier heb ik de kledingkast onder handen genomen: "Hoe lang heb ik dit al niet gedragen? Een jaar? Weg ermee!".
Ik heb nu veel minder spulletjes en prulletjes in huis staan die elke keer afgestoft moeten worden. Verder probeer ik mijn verzamelwoede aan banden te leggen: voordat ik iets koop, vraag ik me af of ik het echt nodig heb.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Maar als je je huis zou willen omtoveren in een meubeltoonzaal (altijd netjes!) dan wens ik je heel veel sterkte!
Marion.
Titel: eigen rommel opruimen
Berichtnummer: F01010-5
Datum: 4 december 1997
Leer je kinderen/huisgenoten hun eigen rommel op te ruimen. Bij kleine kinderen moet je ermee beginnen zodra ze begrijpen dat speelgoed een eigen plek heeft. Als iets na herhaalde verzoeken niet wordt opgeruimd gewoon weggeven aan het kringloopcentrum o.i.d. Als je dat een keer gedaan hebt kun je er vrij zeker van zijn dat de boodschap is aangekomen. Dan wachten ze heus niet meer totdat mama of papa gaat opruimen.
Jong geleerd is oud gedaan.
klaas.
Titel: weinig hoop
Berichtnummer: F01010-6
Datum: 21 december 1997
Een bekend verschijnsel. Bij ons, 6 kinderen, 8 katten en een hond, is het altijd een troep. Het liefst ontvang ik om 23.00 uur de visite. Dan is er gedweild, en ziet het er even netjes uit. Ik ben er wel makkelijk onder, maar soms baal ik er van. Daar komt bij dat ik een echte chaoot ben. Zo heb ik iets vast, en zo ben ik het kwijt en kan het een week niet meer vinden. Mijn ervaring is dat als ik eenmaal iets opruim, de rest van de rommel me ook meer opvalt. Bovendien vind ik het leuker om met de kinderen te rommelen. Ik hoop op betere tijden als de kinderen allemaal op school zitten en ik onder schooltijd als een witte tornado (?) door het huis kan razen. Of dit reëel is..... over 3 jaar weet ik het, dan gaat onze jongste naar de basisschool. Tot die tijd blijf ik lekker lezen, verven e.d. en doe het hoogstnoodzakelijke.
Ingrid Schuurmans.
Titel: onverbeterlijk...
Berichtnummer: F01010-7
Datum: 15 januari 1998
Bedankt voor alle tips! Helaas, ze zullen mij niet helpen, onze rommel is onverbeterlijk.
Ik bewaar te veel (ben aan veel dingen van vroeger gehecht, verscheidene van mijn huisgenoten ook...), we zijn met z'n velen (veel troep dus), ons huis is niet zo groot en we beginnen vaak halverwege 'iets' aan 'iets anders'. Tja, eigen schuld...
Maar we zijn wel gelukkig, dus ik zal het zo maar laten. Op een keurig opgeruimd stukje woonkamer dan, waar ik kan laten zien dat het wel mogelijk is.
j.veerman.
|