Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Ervaringen met tijdschriften/boekenclubs voor peuters gezocht


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Ervaringen met tijdschriften/boekenclubs voor peuters gezocht
Berichtnummer: F01011
Datum: 17 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ons dochtertje wordt in januari 2 jaar. We wonen in Noorwegen en geven haar een tweetalige opvoeding. Omdat wij hier wonen is de toegang tot Nederlandstalige literatuur natuurlijk begrensd, daarom zou ik haar lid willen maken van een tijdschrift of een boekenclub.

Wie kan mij informatie geven over wat er zoal te vinden is van leuke en leerzame tijdschriften/boekenclubs, en er een leeftijdsindicatie bij geven?

Alle ervaringen welkom.

Louise.

Naschrift redactie: heeft u onze kindertijdschriften-test al gezien? U vindt hem in de Leeszaal of direct op xpro9706.htm.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: PIPPO!
Berichtnummer: F01011-1
Datum: 20 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Mijn kinderen vinden het maandblad Pippo erg leuk. Het is voor kinderen tussen 1-4 jaar. Maandelijks terugkerende hoofdpersonen zijn heel herkenbaar voor de jongens en er staan leuke (echter wel gangbare) tips in voor de ouders.

Alhoewel de interesse van mijn oudste zoon, 3 jaar, momenteel meer bij de heksen en prinsen ligt, vindt mijn jongste van 2 jaar het nog steeds erg leuk.

Groetjes,
HM.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: ook Pippo!
Berichtnummer: F01011-2
Datum: 21 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik sluit me aan bij HM. Pippo is werkelijk fantastisch!!!

Silvia


Onderdeel: Peutertijd
Titel: DOPIDO
Berichtnummer: F01011-3
Datum: 22 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Een leuk tijdschrift voor peuters is de DOPIDO (voor verdere gegevens kunt u even een mailtje naar mij sturen). Zelf ben ik peuterjuf en moeder van 2 kinderen. En dit is een heel leuk blad. Dopido is het blad voor peuters van 2-4 jaar, daarna krijg je z'n broertjesbladen; de Doremi voor kleuters, de Hoi voor weer wat ouderen enz. enz. Een blad voor door de hele basisschool heen.

Om op de DOPIDO terug te komen: het is een min of meer educatief tijdschrift met allerelei leuke tips en werkjes voor peuters over actuele onderwerplen. Een echte aanrader!

Hanneke Krabbe.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Uitgevers en verschil?
Berichtnummer: F01011-4
Datum: 24 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Kunnen jullie ook de naam en het tel.nr. van de uitgevers van deze bladen doorgeven? Met name voor alle in het buitenland verblijvende ouders erg handig denk ik.

En wat is het verschil tussen de Dopido en de Pippo? Is de Dopido bijv. ook al geschikt voor kinderen van anderhalf of kun je dan beter de Pippo nemen?

Alvast bedankt voor jullie info!

GvL.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Verschil dopido-pippo
Berichtnummer: F01011-5
Datum: 26 november 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

De Pippo is een gezellig, kleurrijk peuterblad. Echt voor de peuter. Een heerlijk boek voor de peuter zelf om mee te kunnen slepen.

De Dopido (mee voor de ouder/leidster van de peuter) vind ik zelf veel leuker omdat het veel uitgebreider is. Elke aflevering heeft een thema, waarin diverse peuter-werkjes worden aangeboden, spelsuggesties en boeksuggesties gedaan. Als ouder/peuterleidster krijg je advies waar je op moet letten, hoe kinderen reageren -- begrijpen ze het? enz. enz. Er zit altijd een leuk verhaaltje in het midden van het tijdschrift in boekvorm en... je kunt een proefnummer aanvragen om het zelf te beoordelen!

Samenvattend: het is maar waar je naar op zoek bent. Een soort ruggesteuntje om met je peuter in de weer te zijn, of een voorleesboek.

Dopido
postbus 5018
8260 GA Kampen

Voor abonnementen in het buitenland worden prijzen en condities op aanvraag verstrekt.

Hanneke Krabbe.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: bedankt!
Berichtnummer: F01011-6
Datum: 11 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hartstikke bedankt voor je reaktie.
Nu nog iemand die de uitgever van de Pippo weet, want ik denk dat dat op dit moment mijn voorkeur zou hebben...

groet
Gertruud
Naschrift redactie: Precies een jaar geleden publiceerde Ouders Online de produkttest Kinderbladen. Daarin kwam ook Pippo aan bod:

Maandblad (12 keer per jaar); 24 stevige pagina's, abonnement: ƒ 29,- per half jaar; ƒ 53,- per jaar.
Informatie: Uitgeverij Malmberg, afd. Kantenservice, 's-Hertogenbosch, tel: (073) 6288 711.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Nog steeds niet zeker
Berichtnummer: F01011-7
Datum: 15 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb een proefnummer gekregen van Pippo, maar ik ben nog steeds niet zeker of het dat is waar ik naar zoek. Mijn dochtertje vindt Pippo heel leuk. Ze kijkt naar de plaatjes en vraagt en vertelt erover. Ook de spelletjes vindt ze fascinerend.

De reden waarom ik nog steeds niet zeker ben is dat ik iets mis. Stof om over te praten of voor te lezen. Tekeningetjes waar meerdere dingen gebeuren of elkaar opvolgen. Als Nederlands sprekend ouder in het buitenland zou ik graag wat meer impulsen en inspiratie krijgen om de Nederlandse taal te gebruiken en woordenschat uit te breiden.

Misschien verwacht ik te veel van mezelf en mijn dochter, maar het is verbazingwekkend hoe vlug je je moedertaal vergeet.

Louise.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Vraag dan een Dopido-proefnummer aan!
Berichtnummer: F01011-8
Datum: 17 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

... Wat let je? Vraag een gratis Dopido nummer aan en kijk of dit wel is wat je zoekt.

Groetjes van Hanneke.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: boeken!
Berichtnummer: F01011-9
Datum: 14 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Als je nog meer inspratie zoekt dan kun je, als je in Nederland bent, toch Nederlandse boekjes kopen voor je kind? En je kunt aan familie vragen of ze vooral leesvoer kado willen geven bij verjaardagen.

Wij hebben voor onze zoon sinds kort twee boeken met versjes van Annie M.G. Schmidt, met tekeningen van Harry Geelen. Hoewel hij er nog wat te klein voor is om een heel rijmpje altijd uit te lezen vindt hij het prachtig om het ritme van de versjes te horen en naar de plaatjes te kijken. Het is mooi Nederlands en hij herkent sommige woorden ook duidelijk (Pippeloentje: 'geeft zijn mama nog een zoentje, geeft zijn papa nog een hand, want hij gaat naar Nederland!' is favoriet, met bijbehorende gebaren).

Ik zie er nu al naar uit straks Pluk van de Petteflet voor te gaan lezen...

Overigens nog een ideetje: Tik tak, een heel leuk tv-programma voor de kleinsten, is op video uitgebracht! Daar wordt evenwel niet in gesproken.

GvL.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Sesamstraat-abonnement
Berichtnummer: F01011-A
Datum: 9 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Louise,

Sinds mijn zoontje 2,5 jaar is heeft hij een abonnement op het blad Sesamstraat. Hierin staat van alles wat. Kleurplaten, spelletjes, plaatjes, stripverhaaltjes, verhaaltje van Dikkie Dik en Eendje Wiebel.

Hij vindt het nu, inmiddels 3 jaar, prachtig om zelf plaatje praatje te lezen. Dit is een verhaaltje met plaatjes tussendoor zodat ze zelf het verhaaltje kunnen lezen. Wij doen dit samen en dat gaat erg goed.

Wie weet een tip.

Groetjes,

Marjolein.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Graag een proefnummer!
Berichtnummer: F01011-B
Datum: 26 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Hanneke,

Graag ontvang ik geheel vrijblijvend een proefnummer van Dopido. Mijn adres is: M.G.W. van der Werve, Pelikaanhof 96, 2264 JK Leidschendam.

Alvast bedankt,

Margreet.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: proefnummer-ervaringen!
Berichtnummer: F01011-C
Datum: 11 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Enfin, van beide bladen vanuit het buitenland proefnummer aangevraagd.

Dopido zond het met redelijke spoed toe.
Blijkt niet helemaal wat ik zoek... is toch meer gericht op wat oudere kinderen dan onze zoon van 1,5. Belangrijker punt echter: vanuit het buitenland betaal je veel meer dan in Nederland (precies heb ik het niet bij de hand, maar rond de fl. 100,=).

Pippo: telefonisch werd gemeld dat ik postzegels moest bijsluiten ter waarde van de verzendkosten. Hoeveel die zouden zijn kon men mij niet vertellen, maar we maakten een schatting. Nu is het moeilijk nederlandse postzegels zoeken in Italie, dus omdat ik ze toevallig niet in voorraad had zond ik geld (nederlands!) mee in de envelop. Helaas.... de discussie dateert van begin december, en nu, in maart is mij nog steeds niets toegestuurd, laat staan dat ik een telefoontje heb gehad met het waarom. Zal binnenkort eens informeren of zij soms ook geen postzegels kunnen vinden...
Gertruud.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: oude pippo's?
Berichtnummer: F01011-D
Datum: 13 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Gertruud,
Heb je interesse in een aantal oude pippo's om eens te kijken?
onze dochters hebben een aantal jaren een abonnement gehad en we hebben een redelijk aantal bewaard. Ze zijn nu 10, 7 en 6 jaar oud en kijken er nog regelmatig samen met hun poppen in. indien je me je adres mailt wil ik er wel een of twee opsturen die nog redelijk goed zijn.
Groetjes Charlotte Jansen.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: pippo proefnummer ontvangen!
Berichtnummer: F01011-E
Datum: 16 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Tja, en net nu ik dit negatieve berichtje geschreven heb over de Pipposervice, ontvang ik het gevraagde proefexemplaar. Onze zoon, ruim anderhalf, smult ervan dus wij gaan zeker een abonnement nemen. Al is dat in het buitenland wel erg duur: ipv ca. fl. 57 moeten we ca. fl. 97 gaan betalen, en indien we ook van hieruit willen betalen dan komt daar nog 20,- bij - bankkosten, zegt men. Van creditcards hebben ze zeker nog niet gehoord, maar dat terzijde.
In ieder geval: een aanrader, met name ook voor diegenen in het buitenland die meer aandacht aan de nederlandse taal willen schenken.

Gertruud.