Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



ADHD ervaringen?


Onderdeel: Algemeen
Titel: ADHD ervaringen?
Berichtnummer: F01072
Datum: 2 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

We zijn met onze zoon Tim de mogelijkheid van ADHD aan het bekijken. De officiële diagnose is nog niet gesteld, maar ik ben er meer over gaan lezen en alles past precies op hem. Ik verwacht dat hij het inderdaad heeft. ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, het werd vroeger wel gewoon hyperactief genoemd, of ook wel eens MBD.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe gaat het op school, is er een bepaald soort onderwijs dat beter werkt (we denken erover om weer naar Nederland terug te komen). Hoe is de begeleiding in Nederland, gaat dit via een psycholoog of het RIAGG of zo?

Karen, mama van Cees (6jr), Tim (4jr), Tara (17mnd) en Jane (4mnd).


Onderdeel: Algemeen
Titel: Veel informatie op internet
Berichtnummer: F01072-1
Datum: 11 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Karen,

Er is op het Internet veel informatie over ADHD te vinden. Als je je zoekmachine, bijvoorbeeld Yahoo! de zoekopdracht geeft te zoeken naar ADHD, kom je onder andere terecht op wat Amerikaanse pagina's. Er is onder andere een zeer leesbaar 'Booklet for Parents' te vinden met uiterst bruikbare informatie over ADHD.

Veel succes,

Dolf Haank.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Misschien andere oorzaak
Berichtnummer: F01072-2
Datum: 11 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Karen,

Ook wij hebben een tijd lang getwijfeld of onze dochter ADHD had. Ze was altijd al erg druk met enorme driftbuien waarbij ze niet meer aanspreekbaar was. Toen ze 4 was kwamen we er bij een homeopaath achter dat ze overgevoelig was voor kleurstof; dit proberen we zoveel te vermijden. Ook te veel snoep (suiker) brengt haar uit balans. Toen ze 7 was begonnen we ons ernistige zorgen te maken: ze kon niet meekomen op school, deed niets anders dan ruziemaken en huilen en struikelde overal over.

Na lang aandringen kwamen we bij de schoolarts terecht die ontdekte dat ze een grensgeval is. We zijn doorgestuurd naar een fysiotherapeute voor sensomotorische training, het bleek nl. dat haar beide hersenhelften niet goed samenwerkten, ook moest ze een prismabril omdat ze slecht diepte bleek te zien.

Na ruim een jaar oefenen hebben we een ander kind in huis. Op school gaat 't van een leien dakje en door de oefeningen is ook haar hele gedrag veranderd. Dat ze ooit rustig zal worden zit er niet in, maar in ieder geval is ze handelbaar.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en wens je veel succes met de juiste weg te vinden. Laat je vooral niet overdonderen door de mensen die het zogenaamd beter weten maar vertrouw op je gevoel!

Ine.


Onderdeel: Algemeen
Titel: er is nog veel aan te doen
Berichtnummer: F01072-3
Datum: 21 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze zoon heeft ook ADHD (5jaar), krijgt het medicijn ritalin en doet het daar heel goed op, en gaat ook nog altijd naar een gewone basisschool. Als ouders hebben we begeleiding van een orthopedagoog. Er is dus best veel aan hulp en begeleiding.

met vriendelijke groeten

A.Kwant.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Mijn dochtertje met ADHD (7)
Berichtnummer: F01072-4
Datum: 24 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Karen,

Ik heb een dochtertje van 7 met ADHD. We zijn er achter gekomen via de school. De leraar uitte voorzichtig zijn vermoeden dat hij dacht dat ze een 'beetje' hyperactief zou kunnen zijn... nou, dat bleek! Ik had het altijd al gezegd, maar volgens iedereen die het weten kon was ik gek en het kind normaal.

Dus ik was er eigenlijk wel blij mee. Via het traject schoolarts-huisarts-kinderarts/fysiotherapeut zijn we nu een heel eind verder. Ze heeft medicijnen, Ritalin, en dat werkt perfect (als ze het neemt - als we het eens vergeten is het een paar uur lang 3x zo erg!).

Het gaat goed op school, ze is heel slim maar motorisch is ze niet zo goed. Schrijven zal voorlopig wel een probleem blijven. Amper leesbaar dus. Ze leest en rekent als de beste en heeft een heel grote algemene ontwikkeling. Schrijven is mijn grootste zorg dan ook niet!

Eigenlijk is dit kind, hoe bewerkelijk ook, een kadootje. Ze is wel druk, maar ook heel lief, aanhankelijk, sociaal bewogen en vrolijk. Plus dat ze me duidelijk heeft gemaakt na al die jaren, waarom ik mezelf altijd 'anders' voelde. ADHD is erfelijk (vaak-niet altijd) en ik heb het ook...

Als je meer wilt weten of wat dan ook, mail me maar!

Groetjes en Fijne Feestdagen,

Frederique Clowting.


Onderdeel: Algemeen
Titel: alternatief
Berichtnummer: F01072-5
Datum: 29 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Kenissen van mij hebben een zoontje van 5 met ADHD. Het kind was gedurende de dag hyperactief en onhandelbaar, maar hield 's nachts zijn ouders ook voortdurend wakker door aan een stuk door te huilen. De meeste instanties hadden ze al gehad en niets werkte; medicijnen, homepathie, fysio etc. Op zo'n moment zoek je alternatieven en zo kwamen zij terecht bij een magnetiseur. Deze onderzocht het jochie en kwam tot de constatering dat het kind last had van straling. 's Nachts kon het niet slapen vanwege de aardstralen onder zijn bed. Aangeraden werd een stuk kippegaas onder het matras te leggen. Dit deden ze en de ouders werden de volgende ochtend uitgeslapen om 9 uur wakker. Sindsdien is het kind overdag een stuk rustiger en slaapt het s'nachts weer.

Een spookverhaal? Nee, ik denk het niet. Geef niet te snel op als de reguliere geneeskunde niet blijkt te werken. Hyperactiviteit is een geval waar nog niet veel over bekend is en moeilijk te definiëren valt. Succes met Tim.

Gwen Hulsegge.


Onderdeel: Algemeen
Titel: leesmateriaal
Berichtnummer: F01072-6
Datum: 4 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Karin,

Ik zelf heb 4 jaar lang gewerkt op een groep (op een kinderafdeling) waar kinderen gescreend werden op cerebrale ontwikkelingsstoornissen (meest bekende vormen: ADHD, dyslexie). Er is voor Tim niet één soort onderwijs speciaal geschikt. Het ene kind gedijt uitstekend op een school voor speciaal onderwijs, een ander kind redt het op zijn eigen school met eventueel medicatie, training of extra les bijvoorbeeld. Het hangt van ernst van de ADHD en het kind zelf af (en je gezin uiteraard) wat goed voor hem is. De meeste kinderen gedijen echter wel beter in een kleinere en gestructureerdere klas.

Begeleiding: dat hangt ervan af. De ene zoekt het bij een Riagg. De ander zoekt het bij een alternatief genezer, orthopedagoog of neuroloog of psychiater, ook afhankelijk van wat voor een overige problemen een kind ontwikkelt (het kan bijv, sociaal ontsporen doordat hij niet weet hoe en wat met kontakten te maken doordat hij zo imopulsief is bijvoorbeeld).

Voor jezelf zou ik een van de volgende boeken aanschaffen of laten aanschaffen als je ze niet kunt krijgen (je woont in het buitenland ?): Theo Compernolle (schrijver) : Zit stil! (dit is zo ongeveer hèt boek voor ouders met kinderen met hyoeractiviteitsproblematiek).

Een ander boek is van dhr. Buitelaar en heet: Kinderen en activiteit.
Een boek wat spreekt van eigen ervaringen heet: MBD -- Mijn Briljante Druktemaker, schrijver ben ik kwijt.

Verder zijn er ook boeken vor kinderen, een van de leukste vindt ik zelf nog altijd: Op zijn kop is ook rechtop van Regina Busch.

Verder raad ik je aan om kontakt op te nemen met de Stichting Balans, het adres ken ik niet uit mijn hoofd, maar op een zoekmachine met de nederlandse taal kun je ze beslist vinden. Stichting Balans zet zich in voor mensen met o.a. leerproblemen. Zo weten zij ook veel over ADHD en een aantal wegen die je kunt bewandelen.

Als je meer wil weten kun je mij altijd mailen !

Groetjes, Noelle.


Onderdeel: Algemeen
Titel: ADHD en ervaringen
Berichtnummer: F01072-7
Datum: 13 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Vorig jaar werd mijn toen net 7 jaar oude zoon van school gestuurd, na observatie van 20 minuten. Conclusie van de medewerkster van het OBD (onderwijs begeleidings dienst) was verwijzing naar het ZMOK.

Wij waren zowel woedend als ontdaan, onze zoon is inderdaad niet makkelijk, leverde in voorbijgaande jaren nogal problemen op zowel in de thuissfeer als op school. Ik weet dat met name aan de scheiding (hij was toen 2) en het feit dat hij sindsdien een gezin moest missen en enkele dagen per week op school moest overblijven en na schooltijd moest worden opgevangen.

Na de verwijzing van het OBD en de absolute weigering van de school op welke wijze dan ook bij te dragen in een oplossing, besloot ik hulp te zoeken bij een onafhankelijk psychologe, na enkele uitgebreide onderzoeken meende zij te constateren dat mijn zoon zowel erg begaafd is als ook symptomen vertoond van ADHD.

Met deze wetenschap en een uitgebreid verslag over het resultaat van de onderzoeken, zijn we gaan zoeken naar een andere school, slechts 1 van de vele scholen bood aan dat mijn zoon een dag op proef kon komen waarna ze zelf zouden beslissen of hij al dan niet zou passen in de groep en of het klikte met de leerkracht. Inmiddels zijn zijn cijfers erg goed, en zit er een stijgende lijn in zijn sociaal emotioneel gedrag, dit zowel naar de leerkracht als ook naar de kinderen in de klas.

Binnenkort wordt er bekeken of de laatste restanten kunnen worden verholpen/verminderd met behulp van medicijnen. Aangezien de vooruitgang in zijn gedrag vorderingen maakt maar de terugvallen van dien aard zijn dat er klachten binnenkomen van andere ouders, is nog steeds niet zeker of hij op deze school zal kunnen blijven.

Dit laatste lijkt me bijzonder belangrijk voor mijn zoon gezien de overduidelijke inzet en het feit dat hij voor het eerst met heel veel plezier iedere ochtend de deur uitgaat. De onderwijzeres hanteert een beloningssysteem, en probeert zoveel mogelijk de nadruk te leggen op de positieve kanten en gebeurtenissen, ook thuis proberen we hier zoveel mogelijk aan mee te werken. Inmiddels hoeft hij niet meer door derden te worden opgevangen en is zijn leven een stuk stabieler en zekerder. Dat dit zijn vruchten afwerpt, samen met de positieve benadering is zonder meer waar.

Bonita.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Adres stichting Balans
Berichtnummer: F01072-8
Datum: 17 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Karin,

Als je met Stichting Balans belt zoeken zij voor jou de dichtsbijzijnde VTO (VroegTijdige Onderkenning) adres en tel. nummer op.

Stichting Balans
de Kwinkelier 40
3722 AR Bilthoven
tel: 030-2292204

Mijn man en ik weten inmiddels dat onze zoon, Dylan 4 jaar oud, ADHD heeft en gaan een start maken voor een mogelijke behandeling. RNO, fysiotherapie, schoolbegeleidingsdienst.

Als je vragen of ervaringen uit wil wisselen stuur dan even een mailtje.

succes, Anja.