|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Bloeddruk en fruitdagen
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Bloeddruk en fruitdagen
Berichtnummer: F01076
Datum: 2 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Ik ben 35 weken zwanger en mijn huisarts vindt mijn bloeddruk te hoog (120/85). Tevens was ik teveel gegroeid de laatste tijd en nu heeft hij mij aangeraden om 2 dagen per week fruitdagen in te lassen.
Het vreemde is echter dat de diëtiste me dit met klem afraadt! Zij is van mening dat je met 35 weken zwangerschap niet meer alleen van fruit kunt leven en dat je belangrijke bouwstoffen tekort komt. Zelf voel ik me er ook niet goed bij als ik niet wat steviger eet. Ik word draaierig en licht in mijn hoofd, dus dat advies van de huisarts is voor mij geen pretje.
Wie heeft er tips voor mij?
Ellen Rus.
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Goede voeding heel belangrijk!
Berichtnummer: F01076-1
Datum: 16 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Ik ben het helemaal met de diëtiste eens! Goede voeding is ontzettend belangrijk voor de baby en dat kan je niet voor elkaar krijgen door een dag lang alleen fruit te eten. Het is me opgevallen dat doktoren niet altijd genoeg van voeding afweten, een diëtiste is veel meer op de hoogte van de nieuwste inzichten.
Ik denk dat de dokter bang is voor zwangerschapsvergiftiging, en vroeger werd er gedacht dat je op dieet moest gaan om dat te voorkomen. Er werden toen ook veel zoutloze diëten en zelfs plaspillen voorgeschreven. Tegenwoordig weet men dat dat nou juist niet goed is en dat het heel belangrijk is om gezond te eten en zout naar smaak toe te voegen.
Een goede web page met informatie over voeding tijdens de zwangerschap is de Pregnancy Nutrition FAQ . Een andere interessante site is Healthy Eating during Pregnancy , hoewel ik daar vind dat ze wat erg onflexibel zijn over de gewichtstoename voor zwangere vrouwen. Als je een web search doet, kan je nog veel meer info vinden over voeding en zwangerschap, dit zijn zo maar 2 voorbeelden. Als je een boek wilt lezen, kan ik je de Dr Brewer boeken aanraden, hij heeft heel veel onderzoek gedaan naar zwangerschap en nutritie.
Karen, mama van Cees (6jr), Tim (4jr), Tara (18mnd) en Jane (4mnd)
|