logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Buitenbaarmoederlijke zwangerschap

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: buitenbaarmoederlijke zwangerschap
Berichtnummer: F01096
Datum: 8 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben 14 dagen geleden geopereerd aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Ik zit nu met tal van vragen. Daar mijn eileider gesprongen was, hebben ze deze moeten wegnemen. Ik was ongeveer 6 à 8 weken zwanger. Graag had ik reactie gehad van mensen die met 1 eileider zwanger zijn geworden.

Hoelang heeft dit geduurd? En hoe zit het nu met de eisprong in normale toestand? Gebeurt dit willekeurig of heb je de ene maand langs links en de andere maand langs rechts een eisprong? Hoe groot is de kans dat het weer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap wordt?

Ik moet er wel bij vermelden dat ik reeds 1 zoon heb van 6 jaar. Hij is er gekomen na een microchirurgische ingreep daar mijn beide eileiders dichtgegroeid waren. Ik weet ook dat mijn linkse eileider nog goed intact is. Je ziet, een hoop vragen. Hopelijk kan iemand mij helpen ze op te lossen.

Danielle.

Titel: kan best hoor...
Berichtnummer: F01096-1
Datum: 9 december 1997

Beste Danielle,

Ook ik heb een bbz gehad waarbij een eileider verwijderd is. Na 8 maanden was ik alweer zwanger.

Het kan dus heel goed, al weet ik wel dat je kansen aanzienlijk verminderen. Schijnbaar heb je niet om de maand een kans want het eitje zoekt haar eigen weg naar de aanwezige eileider. Ook is het blijkbaar zo dat je niet echt een linker- en een rechtereileieder hebt, maar dat die een beetje in het midden zitten. Dus gewoon elke maand kans, denk ik.

Als je vermoedt zwanger te zijn moet je wel met allerhoogste spoed een echo laten maken. Wanneer het dan weer een bbz blijkt te zijn, kan je eileider gespaard worden.

Heel erg veel succes.

Stephanie.

Titel: Een eileider
Berichtnummer: F01096-2
Datum: 10 december 1997

Beste Danielle,

Ik kan je alleen maar antwoord geven op de vraag van het zwanger worden met 1 eileider. Een goede vriendin van ons heeft 1 eileider moeten missen a.g.v. operatie aan een redelijk goedaardige tumor. Eind januari verwachten zij hun eerste kindje. Zij zei dat ze na 2 maanden proberen al zwanger was.

De andere eileider blijft in principe gewoon door functioneren en schijnt zelfs de functie van de weggenomen eileider geheel of gedeeltelijk te kunnen compenseren. Zodat ie dus niet meer om de maand maar vaker, tot iedere maand een eicel produceert.

Er is dus nog van alles mogelijk.

Groeten en succes.

Annelies.

Titel: Eileider produceert toch geen eitjes? Of wel?
Berichtnummer: F01096-3
Datum: 17 december 1997

De tijden dat ik biologieles kreeg liggen ver achter mij. Ik meen me echter te herinneren dat het de eierstok is die de eitjes in bewaring heeft en "uitstoot", en dat het de eileider is waarvan de trilhaartjes het eitje richting baarmoeder doen bewegen. De eileider zit, dacht ik, niet aan de eierstok vast en het hoeft niet zo te zijn dat eileider A alleen eitjes van eierstok A neemt. Misschien is dat wel veelal het geval.

Misschien is er iemand die er meer van af weet, maar indien het bovenstaande klopt, zou het, als het slechts de eileider is die weggenomen wordt, zeer wel mogelijk zijn dat de "ei-uitstoot" onverminderd voortgaat en dat er hoogstens een beperkte transportmogelijkheid is.

Ik ben er wel benieuwd naar, dus wie de eierdop past...

Deirdre E.E.A. Joukes.

Titel: Ik weet het (denk ik)
Berichtnummer: F01096-4
Datum: 19 december 1997

Deirdre (mooie naam!),

In de eierstok zit een follikel dat op een bepaald moment springt: het eitje dat in dit follikel zat wordt in de buikholte uitgestoten en in principe opgevangen door een van de 'fymbriae', de trechtervormige uiteinden van de eileiders. De linker kan een eitje uit de rechter eierstok opvangen (en vice versa).

M.a.w. ook als er links geen eitjes meer geproduceerd worden en rechts de eileider weg/verstopt is kan er in principe toch een zwangerschap ontstaan. De fymbria wappert nl. en kan het in de buikholte uitgestoten eitje 'naar zich toe wuiven'. Dit op zich vind ik al zo'n mooie gedachte...

Het kan echter ook zijn dat een eitje niet wordt opgevangen en verdwijnt in de buikholte.

Gr. Moniek.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003