Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Wie heeft er ook een hoge bloeddruk?


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Wie heeft er ook een hoge bloeddruk?
Berichtnummer: F01112
Datum: 11 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo allemaal,

Ik ben 33 weken zwanger en nu begint plotseling mijn bloeddruk enorm te stijgen (105-140). Nu moet ik mischien opgenomen worden, wie herkent dit, of zit in dezelfde situatie, of heeft het ook meegemaakt?

Ik maak me toch wel ongerust!

Groetjes Tineke.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: vanaf 21 weken hoge bloeddruk.
Berichtnummer: F01112-1
Datum: 12 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben nu 38 weken zwanger van de derde en toen ik 21 weken zwanger was had ik plotseling een onderdruk van 108.

Ik werd direkt doorverwezen naar de gynaecoloog en ik kreeg medicijnen voorgeschreven(methyldopa: 3 tabletten per dag) en ik moest veel rusten.Ik moest wekelijks op controle komen en dan een half uur aan een electronische bloeddrukmeter. Ook werd regelmatig mijn bloed onderzocht.

Met de medicijnen bleef mijn bloeddruk redelijk onder controle (onderdruk gemiddeld 85). Tot een paar weken geleden mijn bloeddruk plotseling weer omhoog ging,de dosis medicijnen werd verdubbeld en ik moet nu om de dag naar het ziekenhuis aan een CTG apparaat en aan de bloeddrukmeter. Zolang het goed gaat met het kindje is er niks aan de hand en anders zal de bevalling worden ingeleid.

Nu heb ik geluk gehad dat mijn hoge bloeddruk (nog) niet geleid heeft tot zwangerschapsvergiftiging want dat is weer een heel ander verhaal zoals je misschien wel weet.

A Rombout.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: dat had/heb ik ook
Berichtnummer: F01112-2
Datum: 14 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Tineke,

Vervelend voor je! Zelf ben ik nu 37 weken zwanger en ook mijn bloeddruk ging omhoog (al in week 14!). De onderdruk schommelde steeds rond de 80/85 maar vorige week was deze opeens 90! Mijn huisarts stuurde me toen door naar de gynaecoloog. Maar omdat voor de rest alles nog goed was, mocht ik toch nog weer naar huis.

Van de arts en de gynaecoloog kreeg ik het advies om zoutloos/zoutarm te gaan eten en eventueel fruitdagen in te lassen. Nu is het frustrerende van deze adviezen dat de diëtisten hier lijnrecht tegenover staan! Zoutbeperking schijnt niet te werken bij hoge bloeddruk tijdens zwangerschap en met fruitdagen krijg je tekort voedingsstoffen binnen ... Het enige dat helpt is veel rusten.

Wil je meer weten, dan kun je me altijd E-mailen. In de leeszaal kun je ook meer vinden over dit onderwerp, want een paar weken geleden heb ik een soortgelijke oproep op deze pagina gedaan.

Heel veel sterkte en misschien tot E-mails! Kunnen we elkaar steunen bij de laatste loodjes!

Groetjes,

Ellen.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: zout
Berichtnummer: F01112-3
Datum: 15 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Ellen,

Dat wat je zegt over het effect van zout op de bloeddruk gedurende de zwangerschap ben ik niet met je eens. Tijdens de zwangerschap houdt je lichaam veel meer vocht vast dan anders, wat een extra belasting voor je lichaam is. Hoe meer zout je consumeert, hoe meer vocht je lichaam vasthoudt.

Ook zonder hoge bloeddruk moet je tijdens je zwangerschap je zoutinname wat matigen, om de eventuele problemen voor te blijven.

Annelies.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: minder zout
Berichtnummer: F01112-4
Datum: 16 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo mensen met een te hoge bloeddruk,

Tijdens mijn zwangerschap is mijn bloeddruk ook iets gestegen. De onderdruk, die vooral tijdens de zwangerschap van belang is, steeg naar 120.

Volgens mijn verloskundige moest ik in eerste instantie veel rusten. Uiteindelijk ben ik toch bij de gyneaecoloog beland. Van hem moest ik en minder zout eten en veel rusten en medicijnen slikken. Maar de bloeddruk zakte niet. Nog meer rusten en meer medicijnen + 1 fruitdag in de week. Dit hield ik een halve dag vol, toen klapte ik van de honger en ben dus gewoon gaan eten.

Dat rusten moet je echt HEEEEL SERIEUS nemen. Ik stond een keer 's-ochtends op, ben naar het ziekenhuis gegaan voor een meting aan 'het bloeddrukapparaat' toen ik begon was de onderdruk 110 en na een half uur zakte deze naar 80. Dus rusten is in dit geval echt niets doen. Ook geen boodschappen en niet even stofzuigen etc. etc.

Ik weet wel dat als je meerdere kinderen hebt dit niet te doen is, maar opgenomen worden in het ziekenhuis is ook geen pretje. Als je bloeddruk echt niet omlaag wil, mag je geen visite en geen telefoon meer. En dan duren die paar weken erg lang.

Inleiden doen ze pas als er meerdere compicaties komen, zoals tintelende vingers, echt veel vocht vasthouden en pijn in het maaggebied.

Uiteindelijk hebben ze mij via het infuus ingeleid en heb ik een prachtige zoon gekregen die het allemaal wel waard is geweest. Maar nogmaals doe het rustig aan, je krijgt er uiteindelijk (en in jullie geval al heel snel) een prachtig wondertje voor terug.

Sterkte en succes met de bevalling, laat eens weten hoe het allemaal is gegaan.

Groeten, Angela.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Geen zoutbeperking
Berichtnummer: F01112-5
Datum: 16 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor de bewering dat zoutbeperking gunstig zou zijn tijdens de zwangerschap. Er is zelfs een mogelijkheid dat het schadelijk zou zijn. Het huidige advies is: eet zout naar smaak.

Je lichaam houdt inderdaad meer water vast tijdens de zwangerschap, maar dat is normaal. Je bloedvolume wordt ook groter tijdens de zwangerschap en om dat proces goed te laten verlopen is niet alleen vocht, maar ook zout van belang. Het idee dat je zout zou moeten beperken, heeft waarschijnlijk als achtergrond dat dat wordt gebruikt als behandelingsmiddel van hoge bloeddruk als je niet zwanger bent.

Karen, mama van Cees (6jr), Tim (4jr), Tara (18mnd) en Jane (4mnd)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Ga op je linkerzij liggen
Berichtnummer: F01112-6
Datum: 16 december 1997
Afzender: Margriet (e-adres achtergehouden)

Beste Tineke,

Laatst heb ik een heel verhaal over een te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap gelezen.

Ten eerste stond daar in dat je je zoutgebruik moet beperken (geen chips, drop etc.). Ten tweede dat je vaker bedrust moet nemen en dan met name op je linkerzij. Als je op je linkerzij ligt dan schijn je nl. de meest optimale doorbloeding te hebben. Wie weet, kan dit een opname voorkomen.

Sterkte,

Margriet.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Hier ervaring met hoge bloeddruk...
Berichtnummer: F01112-7
Datum: 23 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Je vroeg wie je hoge-bloeddrukverschijnselen herkende, nou: ik. Ik had tijdens mijn zwangerschap altijd een vrij normale bloeddruk (onderdruk tussen 65-80 ongeveer), totdat die bij 34 weken ineens 100 was. Ik moest naar de gynaecoloog, waar ook mijn bloed en urine getest werden en ik een echo kreeg. Alles zag er aardig uit, maar ik moest elke twee dagen terug komen en dan kreeg ik de tests opnieuw.

Hoge bloeddruk alleen is niet goed, maar het wordt erger als je nog andere factoren hebt, zoals eiwit in je urine (= je nieren functioneren minder) of als de samenstelling van je bloed verandert (bv. mbt stollingsplaatjes die verminderen, dus bij bloedingen gaat je bloed minder goed stollen). Als je meer symptomen krijgt dan alleen die hoge bloeddruk, kom je in de categorie zwangerschapsvergiftiging.

Bij mij bleef mijn bloeddruk heftig op en neer gaan (dan weer onderdruk 110, en dan weer 85). Na twee weken controle bij de gynaecoloog moest ik toch opgenomen worden in het ziekenhuis, omdat ik ook eiwit in mijn urine had en omdat mijn bloed 'minder' werd. Hoewel er geen enkele van die factoren 'heel erg' was, waren het toch teveel dingen bij elkaar en noemden ze het wel zwangerschapsvergiftiging.

Ik heb twee en een halve week plat gelegen (bedrust) en toen ben ik ingeleid (met 38 weken). In mijn geval echter was die bedrust totaal niet van invloed (leek het) op mijn bloeddruk. Je moet je inderdaad rustig houden, maar 'plat liggen' bleek bij mij niet zo het juiste effect te hebben. Ik kon me enorm goed 'druk maken' terwijl ik toch in bed lag. Toen ik een keertje door mijn man in een rolstoel mee naar buiten werd genomen 'om de herfst even te voelen' had dat veel meer effect! (Toch moest ik in bed blijven liggen). Plat liggen is sowieso geen pretje omdat je je totaal niet ziek voelt.

Wat betreft zout: ik kreeg in het ziekenhuis GEEN zoutarm dieet, ik mocht gewoon eten. Je lichaam houdt wel vocht vast van zout, maar dat vocht schijnt niks te maken te hebben met het vocht dat in je aderen zit en dat van invloed is op je bloeddruk.

Al met al vond ik het niet leuk (je hebt zo het gevoel dat alles je opeens uit handen wordt genomen...), maar nu ik eenmaal mijn zoon in m'n armen heb (hij is op 3 dec. geboren) ben ik het allemaal weer vergeten. Hij maakt alles goed!

Groetjes, Sjoukje
PS Als je nog iets wilt vragen kan je me altijd mailen.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Hoge bloeddruk
Berichtnummer: F01112-8
Datum: 8 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi

Ik had ook tijdens mijn zwangerschap hoge bloeddruk, ik hield zoveel vocht vast dat ik op een gegeven moment niet meer kon lopen. Het was of de huid van mijn voeten scheuren zou. Ik voelde me net een olifant. Ontzettende dikke benen en voeten.

De verloskundigen hebben me gewoon overtijd laten lopen ondanks mijn klachten tot ik 10 dagen overtijd hals over kop opgenomen ben met beginnende zwangerschapsvergiftiging en hoge koorts.

Nu is mijn vraag kun je ook bij een volgende zwangerschap weer hoge bloeddruk krijgen? Heb je dan aanleg of is het per keer verschillend?

Monique Timmerman.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: 3 keer
Berichtnummer: F01112-9
Datum: 12 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb 3 kinderen en tijdens alle 3 de zwangerschappen heb ik een te hoge bloeddruk gehad. 1e keer met 7 maanden doorgestuurd naar gynaecoloog, medicijnen moeten slikken, 2 keer per week aan het CTG-apparaat. 2e keer met 34 weken doorgestuurd, geen medicijnen. 3e keer met 20 weken doorgestuurd, medicijnen, 2 a 3 keer per week aan het CTG- apparaat, uiteindelijk met 38 weken opgenomen in het ziekenhuis.

Alle 3 de bevallingen zijn overigens zonder complicaties verlopen en ik heb 3 gezonde kinderen waarvan de jongste overigens nog maar 3 weken oud is.

Angela Rombout.