Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Bevallen met haptonoom


Onderdeel: Bevalling
Titel: bevallen met haptonoom
Berichtnummer: F01117
Datum: 14 december 1997
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Na de rampzalige ervaring van mijn eerste bevalling (met gynaecoloog, epidurale en uiteindelijk keizersnede met volledige verdoving) ben ik nu alweer 29 weken zwanger.

Wij hebben bewust gekozen voor een bevalling onder begeleiding van onze huisdokter (wat hier in België niet zo vaak voorkomt). Hij is enorm ingesteld op haptonomie, en beweert dat door toepassing van verschillende haptonomische handelingen een bevalling in 95% van de gevallen zonder epidurale en andere technische ingrepen kan gebeuren.

Wie is er ook met een haptonoom bevallen en wil haar ervaringen met mij delen ?

Monique.


Onderdeel: Bevalling
Titel: 2 keer haptonomie, beide keizersnede
Berichtnummer: F01117-1
Datum: 12 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Monique,

wij hebben beide keren zwangerschapsbegeleiding gedaan met haptonomische begeleiding. Ik ben daar zeer wel over te spreken, mede doordat het goed klikte met degene die de begeleiding deed.

Ik vind het een mooie en positieve manier om om te gaan met zwangerschap, het (on)geboren kind en de bevalling. De vader wordt er nadrukkelijk bij betrokken, dat is fijn voor hem en ook voor de moeder.

Helaas ben ik toch beide keren na veel pijn lijden uiteindelijk bevallen met een keizersnede. Uiteindelijk heeft haptonomie natuurlijk ook zijn grenzen. Als je bekken te smal is of zoiets dan houdt alles op. Als de pijn echt ondraaglijk wordt is die met haptonomie niet meer op te vangen, maar vermoedelijk met puffen ook niet. Al moet ik toegeven dat ik de tweede keer toch toen het weer fout liep overgegaan ben op puffen om niet te gaan hyperventileren.

Degene die onze haptonomische begeleiding deed had ook mooie voorbeelden wat haptonomie kan doen. Ik geloof haar. Ik vind de 95% die jouw dokter noemt wel erg hoog.

Wat ik wel een nadeel vind van zo'n 'idealistische' benadering als die van de haptonomie is dat je verwachtingen wel hoog worden en de klap des te harder aankomt als het dan toch misgaat. Toch hebben we ook de tweede keer weer voor de haptonomie gekozen. Tijdens de zwangerschap was het in ieder geval heel fijn.

Groeten,

Jose Janssen.


Onderdeel: Bevalling
Titel: Haptonomie
Berichtnummer: F01117-2
Datum: 26 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bij de tweede thuisbevalling hebben wij de 'haptonomische principes' toegepast. Het is ons erg meegevallen, het was een heel intens gebeuren. Bij haptonomie is de vader ook erg betrokken en dat vind ik al een voordeel op zich.

Als de dokter zelf voorstander is van haptonomie is er geen enkel probleem om jullie zwangerschap en bevalling op die manier te beleven.

Groeten van Lin.


Onderdeel: Bevalling
Titel: Haptonomie
Berichtnummer: F01117-3
Datum: 1 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Monique,

Via een zoekactie op haptonomie bij excite, kwam ik bij uw vraag terecht. Wij zijn momenteel zwanger van ons eerste kind in week 29. We hebben ook veel moeite gehad voor het vinden van informatie over haptonomie.

Momenteel hebben we in Halle inderdaad een huisdokter gevonden die dit met volle overtuiging doet. Veel ervaring hebben we dus nog niet maar in ieder geval succes met uw bevalling !

Ilse en Joris.