![]() |
![]() |
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Wij zijn bijna toe aan een kinderstoel, maar er zijn zoveel kinderstoelen, welke is nu het beste in de praktijk, en waar moet ik op letten.
Ik heb iets horen vallen van trip-trap kinderstoel, wat is dat, en is dat handig?
Groetjes, Lisette + Daan (6 maanden).
Mijn grootste eis aan de kinderstoel(en) was dat ze onder de eettafel geschoven konden worden. Ik heb nl. een tweeling en die kubusstoelen zijn leuk maar nemen nogal wat ruimte in.
Ik heb dus naar de TripTrap gekeken. Een erg mooie stoel. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een stoel van Prénatal. Die is in hoogte te verstellen en als de kinderen groter zijn kan het blad eraf. Er komen dan gewone leuningen op. Zo kan de stoel lang dienst doen.
Het nadeel van deze stoelen en van de Trip trap is dat ze erg duur zijn. Wel is het zo dat je geen aparte stoelverhoger o.i.d. hoeft te kopen ter overbrugging als ze net niet bij de tafel kunnen op een gewone stoel.
Erika.
Da's snel. Lisette! Joran is nu 7 1/2 maand en met moeite bungelt hij wat voorover, steun zoekend aan zijn tenen en vervolgens omvallend als een corpsbal na een flinke kroegavond...
Je vraag: de Triptrap is een erg mooie meegroeistoel van de firma Stokke uit Denemarken. Van de zijkant af gezien ziet 'ie er zo uit:
/// <- rugleuning // --//- <- zitting // // ---//---- <- voetensteun // // //________ /__________
Zitting en steun zijn houten plankjes die je op verschillende hoogten in het frame kan schuiven. De constructie is oerdegelijk. De stoel is daarom ook bruikbaar tot je 80-ste. Voor baby's is er geloof ik een kussen op de zitting te zetten om hem klem te laten zitten. In ieder geval kan er nog een tafeltje aan de voorkant gemonteerd worden.
Stokke is een duur merk. Ik kreeg recentelijk de tip dat de Macro soortgelijke stoelen verkocht: idee gejat, frame iets aangepast. Ik heb 'em daar in de uitverkoop gekocht voor zo'n 100 piek. Misschien heb ik dan binnenkort genoeg geld bijeen gespaard voor die prachtige eetkamerschommelstoelen of voor een heerlijk zittende knielbureaustoel van Stokke...
Groet,
Wim.
Hoi Wim,
Bedankt voor de fantastische tekening, ik snap wat je bedoelt! Jammer dat ik die aanbieding net heb gemist...
Ik vraag mij af of ik inderdaad te vroeg ben, met aanschaf. Maar Daan zit al heel graag, zit al met een rechte rug, en kan al een minuutje zitten zonder steun. (Idem met staan, is geen gezicht, omdat hij zo klein is!). Ik heb begrepen, dat zodra je kind een beetje kan zitten, hij al in een stoel kan.
De koop is voor op langer termijn, hij hoeft er niet meteen in. En... ik heb ook nog een kortingsbon van de Prenatal, en die moet voor 31.12.97 opgemaakt worden... Praktisch nietwaar?
Bedankt alvast,
Lisette.
Lisette,
Bij mijn zusje was ik er getuige van dat haar zoontje in de kinderstoel zat en een flinke trap tegen de tafel gaf. De kinderstoel viel achterover. Gelukkig stond de stoel tegen de zijkant van het aanrecht en viel hij niet op de grond. Ik schrok wel even.
Toen wij zelf een kinderstoel kochten letten we erop dat ons dat niet kon overkomen. We zijn uitgekomen op een Perigo. Het is een metalen frame met wieltjes eronder. Het stoeltje kan vrij gemakkelijk in hoogte worden versteld doordat het aan een glijstang is vastgemaakt. Ook kan het stoeltje gemakkelijk eraf gehaald worden en zelfstandig staan. Dan is het wel iets instabieler (als het kind capriolen uithaalt).
De bekleding is van kunststof en gemakkelijk schoon te maken. Het tafelblad, dat er ook gemakkelijk af kan, is ook van kunststof, rond afgewerkt, lekker groot en ook goed schoon te maken. Verder zit er als extra nog een activity center bij dat gemakkelijk op het blad geklikt kan worden. In het stoeltje zit een heupgordeltje om te voorkomen dat het kind onderuit zakt.
Wij hebben drie kinderen en hebben er al heel lang schik mee. Vooral dat rollen is ideaal. Door de vorm kan hij beslist niet omvallen ook als een kind er aan de zijkant aan gaat hangen. Wij hebben wel nog een extra tuigje bevestigd voor om de schouders en borst omdat onze Christian gaat staan in de kinderstoel.
De prijs was meen ik 5 jaar geleden 280 gulden maar daar hebben we geen moment spijt van gehad. Ik denk zelfs dat als we hem niet meer nodig hebben dat hij weer vrij gemakkelijk te verkopen is.
Kitty Arends, moeder van Mathieu (4), Marilou (3) en Christian (1)
Hoewel wij onze baby pas over 2 weken verwachten, hebben wij toch alvast een kinderstoel gekocht (hoezo vroeg? :-) )
Qua model waren wij helemaal weg van de Stokke Trip Trap en wij hadden van vrienden heel positieve verhalen gehoord. Dus ja, dat moest hem toch maar worden. Alleen de prijs van rond de ƒ 400,- compleet vonden we erg veel. Maar ..... je ziet de laatste tijd steeds meer imitaties van deze stoel. Wij hebben een en ander vergeleken en de stoel is praktisch hetzelfde. Uiteindelijk hebben wij de stoel bij V&D gekocht voor f 109,- (aanbieding. Normaal kost-ie f 149,-). Maar hij is ook te koop bij o.a. Toys 'r Us en ik heb de stoel inmiddels in wel meer folders/winkels gezien.
Het voordeel van deze stoel is inderdaad het meegroeien en het feit dat je hem aan tafel kunt schuiven, zodat je kind echt aan tafel zit en niet een apart tafeltje aan de stoel heeft. Neemt dus ook minder ruimte in beslag! Wij hebben 3 buurmeisjes van 5 jaar en een tweeling van 3 en ook zij zitten er heerlijk op als ze eens bij ons zijn. Echt een ideale stoel dus!
Succes met de keuze!
Ellen.
... ik vind het alleen verbazend om te zien hoe verschillend kinderen zich ontwikkelen. Een portiek verder woont een jochie die twee weken ouder is dan Joran. Al een aantal weken is hij in staat zichzelf tot stand op te trekken! Joran niet, hoor. Het zal zijn tijd wel duren.
Overigens heb ik ook begrepen dat je je kind in een stoel mag zetten zo gauw hij kan zitten. Kunnen we eindelijk gezellig ouderwets aan tafel eten in plaats van voor de buis (mmm, zien of dat ervan komt).
Goed dat je het zegt, van die Prenatal-bonnen. Ik heb ook nog wat van dergelijke dingen rondslingeren: Peek-en Cloppenburg, Prenatal, H&M, V&D-fotograaf... Dat wordt winkelen deze vakantie :-)
Groet, Wim
(die nu twee weken aan de kerststol en bisschopswijn gaat...)
Hallo Lisette,
Wij hebben de Tripp Trapp van Stokke ook, en die bevalt prima. Prijzig, maar je kunt hem je hele leven gebruiken, want in alle standen verstelbaar. En je kunt hem aan tafel schuiven. Voor kleine babies is er een babybeugel en een kussentje verkrijgbaar.
Let wel op, want er zijn ook stoelen die er precies op lijken, en die zijn een stuk goedkoper. Een kennis van mij heeft een Stokke stoel en een 'namaak'. De 'namaak' stoel klapt snel achterover als het kind zich met de voeten tegen de tafel afzet. Ze heeft de stoel met nu aan de tafel geketend. Niet zo handig dus.
Mijn dochter probeert zich ook af te zetten, maar de stoel schuift alleen en klapt niet achterover.
Wij zijn klein behuisd en het voordeel is ook dat deze stoel relatief weinig plaats in beslag neemt en bovendien ziet het er erg mooi uit.
Groeten, Iris.
Ik kan absoluut de Tripp Trapp stoel aanbevelen! Stokke is een Noors merk, en hier in Noorwegen moet volgens mij de Tripp Trapp de meest verkochte stoel zijn. "Iedereen" heeft hem. Zoals eerder is gezegd is het een praktische stoel die met het kind meegroeit. Bij andere stoelen heeft het kind misschien een eigen tafeltje, maar als de kinderstoel te klein wordt is een gewone stoel vaak nog te groot.
Wij hebben een Tripp Trapp voor ons dochtertje, maar als nummer 2 volgend jaar een stoel nodig heeft wordt er een bijgekocht. Hier is geen sprake van "erven". De kwaliteit is uitstekend. Dochterlief heeft in 20 jaar oude Tripp Trapp stoelen gezeten die er nog als nieuw uit zien. Misschien iets om in gedachte te houden als je de stoel later wilt verkopen.
Verder ken ik een paar mensen die een namaak-Tripp Trapp hebben, en die zijn daar absoluut niet tevreden mee. De kwaliteit is niet te vergelijken.
Voor ouders van gehandicapte kinderen kan ik nog zeggen dat de Tripp Trapp aangepast kan worden met verschillende accessoires die in de handel zijn.
Groetjes, Louise.
Allemaal leuk en aardig, maar zo'n dure trip trapp (?) is natuurlijk onzin (vind ik). Want zo'n stoel blijft, hoe mooi en fantastisch (hoezo mooi?) hij ook ontworpen is, een vreemde eend aan je eettafel-bijt en dat blijft een storend gezicht (vind ik).
Wij hebben gekeken naar een stoel die er leuk en comfortabel uitzag en dat was tot onze stomme verbazing ook de goedkoopste. Het is zo'n vierkant moloch waar je het stoeltje vanaf kan halen en dan dient het onderstel als tafeltje. Maar voordat het geheel als kindertafeltje en -stoeltje dienst gaat doen, kan je het blad er vanaf halen en dan kan de stoel aan/onder de eettafel geschoven worden en kan je kind gezellig mee-eten. Ook deze stoel is dus multi-functioneel en kan lang meegaan.
Ik denk dat over het ontwerp van al die stoelen (ook de goedkope) aan de diverse tekentafels echt wel behoorlijk nagedacht is. Dus ik denk dat je gewoon moet kijken welke stoel jullie leuk en prettig lijkt en al die praat over mooi en goed doordacht design vind ik persoonlijk een beetje onzin. (Het is opvallend hoe vaak iets dat duur is, ook ineens mooi en goed doordacht wordt gevonden door mensen).
Vriendelijke groeten,
Bernadette.
IKEA heeft een stoel die enigszins op een Trip Trap lijkt maar die een stuk goedkoper is. Onze dochter zit er inmiddels al 3 jaar naar alle tevredenheid op. Hij is stevig, stabiel en in alle hoogtes verstelbaar. Voor de kleintjes is er ook een voorzettafeltje. Alleen de kleur is iets minder nl. grijs/wit, maar dat is natuurlijk persoonlijk (en zelf te wijzigen).
Mijn buren hadden deze stoel al jaren en daarnaast ook een echte Trip Trap stoel voor nr 2 en merken geen verschil in kwaliteit.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Christie.
Ook wij hebben een echte trip-trap aangeschaft voor onze oudste (hij is nu 2.5 jaar). Een ideale stoel, welke naar ons idee geen storend element is aan tafel. Wij ondervinden vaak dat andere stoelen (bij vrienden/familie) helemaal niet zo stabiel zijn als de Trip-Trap (geldt ook voor vele namaak trip-trap's). Als wij zien hoe Jasper op en af dat ding klimt, en hij nog nooit gekanteld is, dan zijn wij telkens weer blij met die fantastische stoel.
Het is zelfs zo dat wij overwegen om volgende zomer (als de tweede kleine gaat zitten) een tweede trip-trap aan te schaffen. Wij ondervinden heel goed dat alhoewel Jasper best al op een gewone stoel kan zitten, eten en spelen een stuk minder vlot gaat op een gewone stoel, dan met de triptrap. Gewoon omdat je met de triptrap een goede hoogte kan instellen.
Heb je trouwens zelf al eens gegeten aan een normale tafel zittend op een tuinstoel (zo'n stoffen plooiding)? Dan moet je toch weten hoe oncomfortabel het is om te laag te zitten ten opzichte van de tafel.
Ik ben ervan overtuigd dat er inderdaad ook nog andere stoelen zijn die best goed zijn, maar als je twijfelt over het al dan niet aanschaffen van een echte Trip-Trap dan zou ik zeggen DOEN. Het heeft ons alleszins niet gespeten.
Monique Vanwalleghem.
Ik heb de site van Stokke gevonden, waar natuurlijk ook informatie op staat over de Tripp Trapp stoel.
http://www.stokke-furniture.no/
Groetjes, Louise.
Ook wij hebben een neppert van V&D. Geweldig stevig, kan niet schuiven en heeft een zitverkleiner. Onze stoel kostte slechts f l79,- in de aanbieding, en staat perfect aan onze tafel.
Ik zou niet weten waarom ik 5 x zoveel uit moet geven, behalve als ik er zelf ook op wil gaan zitten, want deze stoel gaat maar tot 25 kg en ik ben ietsje zwaarder.
Groeten,
Ellen.
Ik sta wel te kijken van deze discussie, zeg. Het lijkt wel of er een pro- en anti-Tripp-trapp beweging bestaat! Maar ik kan het niet laten om ook mijn steentje bij te dragen...
Wij hebben twee (echte) tripp-trapps, een voor onze dochter van 4 en een voor onze zoon van bijna 1. We zijn er heel blij mij, want de kinderen zitten er prima op, we vinden ze erg mooi bij onze beuken vlinderstoelen passen (het oog wil ook wat, toch?). En in tegenstelling tot de nepperts, kun je er zelf ook op zitten, je kind is er wel snel uitgegroeid als er maar tot 25 kilo op kan, vind ik.
En vinden jullie 300 gulden nu zo veel geld voor zo'n degelijk produkt wat een mensenleven meegaat? Als ik zie wat mensen bij de Prenatal aan allerlei nutteloze dingen uitgeven ...
Overigens gebruikt het kinderdagverblijf waar onze zoon naar toe gaat, alleen echte Tripp-trapps ... niet voor niets denk ik!
groetjes, Marian.
Hoi Lisa en BA-Ba Daan,
Maarten (nu 7 1/2 mnd.) zweren al een maand bij de Futura, niet omdat hij nou zo mooi is... Maar, hij is erg licht en gemakkelijk in te klappen, hij is op vijf (hoogte) standen instelbaar. Je kunt hem in principe onder de douche afspoelen, hij is in verscheidene kleuren verkrijgbaar. Je kunt er zelf bovenop gaan zitten (hij is erg veilig en sterk) en hij kost maar ongeveer 170 gulden.
Hij gaat weliswaar niet mee tot zijn twaalfde jaar, maar dan kan hij al lang op de stoelen zitten die wij ook gebruiken. Het blad heeft ook vier standen, en klikt vast op de gewenste stand. Je kunt het er met gemak af halen om te spoelen in een sopje.
Ten slotte, hoeft er geen boom voor om gehakt te worden en kan hij ook gebruikt worden als tuinstoeltje. Wij zijn er erg blij mee,
Maarten en zijn Mama Manon.