Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Bevallen op een baarkruk


Onderdeel: Bevalling
Titel: bevallen op een baarkruk
Berichtnummer: F01180
Datum: 3 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bevallen op een baarkruk?

Binnenkort beval ik van mijn eerste kind. Wie heeft ervaring met het bevallen op een baarkruk.

J. Dircks.


Onderdeel: Bevalling
Titel: "goed bevallen"
Berichtnummer: F01180-1
Datum: 5 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Tijdens de bevalling van mijn zoontje heb ik gekozen voor een baarkruk. Die beviel zeer goed. Helaas moest ik voor de laatste persweeën op bed gaan liggen omdat de verloskundige bang was voor scheuren. Ze heeft dan ook een knip gegeven. Dit maakte op het moment trouwens niet veel uit. Na drie keer persen was hij er namelijk al.

Ik weet wel dat als ik niet op een baarkruk was begonnen de bevalling langer had geduurd. Mijn tip voor jou is, gewoon overleggen met je verloskundige dat ze de baarkruk meeneemt en dan zie je tijdens je bevalling wel.

Veel succes en een fijne bevalling.

Angela.


Onderdeel: Bevalling
Titel: met partner als ruggesteun
Berichtnummer: F01180-2
Datum: 14 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Drie weken geleden ben ik thuis op de baarkruk bevallen van mijn eerste kind. Door die baarkruk ging het persen eigenlijk bijna als vanzelf: heel natuurlijk, heel vanzelfsprekend. Mijn man was mijn (letterlijke) ruggesteun. Hij zat achter me, hield mij vast (zijn polsen onder mijn oksels) en trok mij tijdens het persen a.h.w. een beetje omhoog, waardoor ik al mijn kracht en energie naar "beneden" kon richten.

Door dit verticale persen heb ik heel veel kracht uit mijn middenrif kunnen halen i.p.v. uit mijn nek of gezicht, iets wat je vaak ziet bij horizontale bevallingen. Ik had dus ook geen dikke ogen of gesprongen aderen na de bevalling.

De eerste twee persweeën heb ik verprutst omdat ik nog totaal van de wereld was door de pijn van de ontsluitingsweeën, maar tijdens de volgende drie kwam mijn zoon ter wereld. Ik vond het een geweldige ervaring en met een (eventueel) tweede kindje zal die kruk zeker weer naast m'n bed staan.

Eén ding: die houten "bril" zit niet echt comfortabel, zelfs niet als je in barensnood bent, daar mag van mij nog het e.e.a. aan veranderd worden. Ondanks dat zou ik zeggen: als de omstandigheden tijdens je bevalling het toelaten zou ik zeker de baarkruk laten klaarzetten.

Sterkte met je bevalling!

Jurianne.


Onderdeel: Bevalling
Titel: baarkruk en horizontaal
Berichtnummer: F01180-3
Datum: 19 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

De eerste is gewoon op de ouderwetse manier gekomen. Liggend op je rug dus. De tweede met de baarkruk. Dit is me goed bevallen. Het kind was om te beginnen veel groter, maar ik had ook de indruk dat vanaf dat ik overeind kwam, alles veel sneller ging. Het geheel kwam veel natuurlijker op me over.

Ik heb dus vergelijkingsmateriaal. Ofschoon de eerste bevalling veel minder zwaar was dan de tweede, zou ik echt adviseren om de baarkruk te nemen. Groot succes!

Minpuntje is inderdaad wel het zitcomfort, maar ja who cares in 't hoogst van de strijd...

Hanneke.


Onderdeel: Bevalling
Titel: niet gelukt
Berichtnummer: F01180-4
Datum: 27 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben 10-12-97 bevallen van een gezonde zoon. Ik had het graag op de baarkruk willen doen, maar helaas zakten mijn persweeën weg en had ik geen persdrang.

Na een tijd geperst te hebben zonder weeën op de kruk en zelfs op bed zijn we naar het ziekenhuis gegaan waar ze er een vacuümverlossing van maakten. Ik vond het persen op de kruk wel pettiger dan op bed, maar zo zie je maar weer: het kan ook zijn dat je iets plant, dat helemaal anders loopt, of dat je het opeens anders wil.

Veel succes met de bevalling!

Groetjes van Anja.


Onderdeel: Bevalling
Titel: baarschelp
Berichtnummer: F01180-5
Datum: 13 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn verloskundige heeft in haar praktijk een 'baarschelp' ontwikkeld, net als een baarkruk bedoeld voor verticaal bevallen. Ook bruikbaar op bed (ziekenhuis) en geeft minder stuwing omdat het geen 'kruk met gat' is. Ik kan het moeilijk beschrijven.

In elk geval kan ik verticaal bevallen aanbevelen. Mijn oudste is in het ziekenhuis bevallen (half-liggende positie, stuitligging), de volgende twee thuis (eentje gehurkt tussen de kraamverzorgster en mijn man in, rug tegen het verhoogde bed; eentje op de 'voorstudie' van de genoemde baarkruk. Helaas kwam er bij mijn laatste kindje niets van gewenste baarhoudingen terecht. Zij moest i.v.m. dreigende placentaloslating via een keizersnede worden bevrijd...

Het voordeel van verticaal bevallen vind ik dat je zo goed voelt 'waarheen' je moet persen. Veel succes met je keuze en beslis als het moment daar is, waar je je het prettigst bij voelt. Doe wat je hart je ingeeft en luister naar je lijf, zoals dat zo mooi heet.

joke.


Onderdeel: Bevalling
Titel: antwoord bevallen baarkruk
Berichtnummer: F01180-6
Datum: 27 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Op 17 maart ben ik bevallen van mijn dochter Kyra.
Hoewel ik op de baarkruk ben begonnen moest ik het na drie kwartier persen toch opgeven. Het kindje daalde niet voldoende en de vliezen waren al meer dan 14 uur gebroken. Uiteindelijk is het een vacuumverlossing geworden en drie dagen ziekenhuisopname door rijkelijk bloedverlies en laag HB.

Een ieder bedankt voor de reacties op mijn vraagstelling.

Jolanda