logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Babykleertjes

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: babykleertjes
Berichtnummer: F01188
Datum: 5 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wie kan mij vertellen welke en hoeveel babykleertjes je in de eerste periode nodig hebt en wat is handig. Wij zijn het spoor een beetje bijster.

Al vast bedankt voor de reaktie

Monique.

Titel: niet te veel, je krijgt van alles :-)
Berichtnummer: F01188-1
Datum: 8 januari 1998

Beste Monique,

Ik heb geen richtlijnen voor je, alleen twee tips.

Koop niet teveel, want je krijgt bergen met kleren kado: kraamkadootjes dan wel spullen die de kids van de (schoon)familie niet meer passen. Wij hebben gewacht met het complementeren van de garderobe toen alle kraamvisite geweest was. Uiteindelijk hebben we heel weinig zelf gekocht, maar mijn geliefde heeft ook wel erg veel neefjes en nichtjes.

Als je uitgaat van een verschoning per dag en wassen eens in de twee dagen zou je aan drie stel ondergoed en pyjama's zat kunnen hebben. Zo zijn wij de eerste weken doorgekomen. De HEMA zit bij ons om de hoek, dus als we iets zouden missen, hadden we het ook zo kunnen aanvullen. Bijvoorbeeld wanneer we een erg spugertje/poepertje hadden gekregen.

Monique, maak het niet te gecompliceerd, het komt wel goed, hoor!

wim.

Titel: Afhankelijk van seizoen
Berichtnummer: F01188-2
Datum: 8 januari 1998

Hi Monique,

Wanneer ben je uitgerekend? De hoeveelheid en soort kleding die je nodig hebt is o.a. afhankelijk van het seizoen!

Ellen.

Titel: Hangt sterk van de grootte van de baby af
Berichtnummer: F01188-3
Datum: 9 januari 1998

Hallo Monique,

Ik kan me goed voorstellen dat je het spoor bijster bent. Ik had het geluk dat twee schoonzussen me overlaadden met kleertjes, zodat ik die vraag niet hoefde te stellen.

Maar dan de maat:
Mijn zoon was 4200 g en 56 cm bij zijn geboorte. Binnen een week was hij uit maat 56 gegroeid.
Maat 62 ging tot 6 weken. Maat 68 tot 13 weken. Inmiddels is hij 14 weken en zit hij in maat 74, die nu gelukkig nog wel ruim valt.

Maar dit is extreem. Pakjes die zijn neefje met 5 maanden droeg, waren Derek met 6 weken te klein. Dit neefje woog 3000 g bij de geboorte.

Het schijnt dat de lengte van de ouders een redelijke indicatie geeft voor de maat van het kind. Kies als je allebei klein bent voor de eerste periode voor 56. Ben je allebei wat groter, neem dan maat 62.

Aangezien baby's natuurtalenten zijn in het vuilmaken van kleding, is wat extra sets heel prettig. Tijdens een buikgriep met braken en diarree was het record 5 verschoningen in 24 uur. Een wasdroger was toen onontbeerlijk. Heb je die niet, dan zijn wat extra sets hard nodig.

En wat betreft plaatsen om kleertjes te kopen: helaas heeft mijn zoontje nu reeds zijn neefjes ingehaald qua maat, dus ik ben op zoek gegaan naar adressen voor goedkope kinderkleertjes. Budgettair gezien verdient de markt absolute voorkeur. Daarna volgen natuurlijk de bekende adressen: Zeeman, C&A, Hema, Kien etc.

Persoonlijk blijf ik ver weg van winkels waar pakjes in de orde grootte van 60 gulden liggen. Ik vind het voor de korte tijd die ze de kleren in het begin dragen zwaar zonde van mijn geld,

Veel succes,

Anne Marie.

Titel: moeilijk te voorspellen
Berichtnummer: F01188-4
Datum: 11 januari 1998

Wij hadden ook haast niets in maat 56/62 omdat we kado's van alle kanten verwachtten. Uiteindelijk viel dat tegen. Ook groeide onze zoon ook als kool - we moesten heel snel iets in 56/62 bij kopen...

Ik koop heel veel in kringloopwinkels en 2de-hands winkels (en op koninginnedag op de vrijmarkt in Almere!). Zeker de kleine maten zijn praktisch als nieuw. Ze kosten niet meer dan 2-10 gulden per pak/broek/trui en ik koop elke keer als ik iets leuks zie al op voorraad. Als ze niet lekker zitten of het seizoen niet uitkomt is dat niet zo erg - gezien de prijs...

Ina.

Titel: Lengte/gewicht
Berichtnummer: F01188-5
Datum: 12 januari 1998

Dit even ter aanvulling op het stukje van Anne Marie:

Mijn man en ik zijn alle twee lang (1.75 en 1.97 resp.) met bijbehorend postuur, maar onze drie kinderen wogen allen rond de 3 kg bij de geboorte.

Maat 50/56 hebben ze daardoor de eerste twee maanden gedragen en juist die maatjes krijg je niet cadeau omdat men het zonde vindt! Zelf vonden we het zielig om onze kleine babies in veel te grote pakken te stoppen, dus hebben we behoorlijk wat boxpakjes en rompertjes in die kleine maatjes bijgekocht.

Onze kinderen groeien op zich wel heel erg hard, en zitten binnen no time boven aan de groeicurves; dan zijn al die grotere pakken natuurlijk wel heel erg handig!

Ellen.

Titel: handige kleertjes
Berichtnummer: F01188-6
Datum: 14 januari 1998

Hoi Monique,

Waar ik me destijds nogal in vergist heb, bij het aanschaffen van babykleertjes was, om HANDIGE kleertjes te kopen. Je hebt namelijk zoveel leuk uitziende pakjes en stelletjes, die in de praktijk rampzalig zijn om uit en aan te trekken bij zo'n klein friemeltje.

Let er dus op dat je in het begin (2/3 maanden) pakjes koopt (of vraagt) met drukkers of knoopjes in het kruis. Als zo'n kleintje net geboren is en zo'n 8 keer per dag een schone luier aan moet, is het wel zo handig als je niet alles uit hoeft te trekken.

Let er verder op dat de kleertjes geen capuchons hebben of strikjes etc. op de rug. Dit ligt nogal lastig in bed. Verder is het handig om echt wat van maatje 56 te kopen, want wat je krijgt is vaak altijd te groot.

Veel succes.

Groetjes Margot.

Titel: Nog meer handige kleertjes
Berichtnummer: F01188-7
Datum: 15 januari 1998

Hoi Monique,

Bij de komst van mijn tweede kindje, heb ik gemerkt, dat ik het heel handig vind om rompertjes te gebruiken waarvan de drukkertjes op de buik sluiten. Geen gemorrel tussen de o, zo beweeglijke beentjes, die niet stil blijven liggen.

En zoals al gezegd boxpakjes met drukkers aan de onderzijde voor de makkelijke verschoning. Overigens vind ik het veel handiger om geen boxpakken uit 1 stuk te gebruiken, maar gewoon tweedelige setjes. En 100% katoen is het beste, blijft ook mooi na het vele wassen.

Niet te veel maat 56, maar toch wel wat pakjes/setjes, wat je krijgt is inderdaad soms veel te groot of onhandig vanwege de sluiting!

Succes en sterkte,

Marjolein.

Titel: bonnen....
Berichtnummer: F01188-8
Datum: 16 januari 1998

Misschien is het een tip om, wanneer mensen je vragen wat voor soort kleertjes je wil als kado, te vragen om een kadobon. Het is misschien niet zo heel erg leuk krijgen/geven maar wel praktisch.

Ik heb nl. best veel stelletjes gekregen die ze hooguit 1x aan gehad hebben. En dat is zonde. Van een tante kreeg ik een kadobon van C&A. Die heb ik besteed toen de duurdere winterkleren aangeschaft moesten worden, maanden later. Het was toen weer een aangename verrassing.

Enne... koop zelf niet al te veel. Als je tekort lijkt te hebben is er zo bijgehaald.

Erika.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003