Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Zwangerschapsstrepen


Onderdeel: Algemeen
Titel: Zwangerschapsstrepen
Berichtnummer: F01194
Datum: 6 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo ik ben Jessica een jonge moeder van 22 jaar en heb sinds 6 oktober 1996 een pracht van een dochtertje. Ik was tijdens mijn zwangerschap 15 kilo aan gekomen en heb heel veel zwangerschapsstrepen van mijn zwangerschap overgehouden. Ze zitten echt overal op m'n buik, m'n bovenbenen, heupen en boven m'n billen.

Maar het ergste wat ik hiervan vind ze blijven paars van kleur. Weet mischien iemand met welk middeltje dit minder wordt of misschien helemaal verdwijnt. En wat de kosten hiervan zijn.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jessica.


Onderdeel: Algemeen
Titel: met rust laten
Berichtnummer: F01194-1
Datum: 7 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Strepen zijn niets anders dan barstjes in de laag onder je huid. Onder invloed van de hormonen die nog woeden in je lijf blijven die striemen nog paarsig. Dat gaat vanzelf over en dan worden ze lichter van kleur.

Helaas gaan ze nooit meer weg. Ik zelf heb heel erg veel strepen na mijn tweelingzwangerschap en eerlijk gezegd ben ik er zelfs een beetje trots op. Omdat mijn hormoonhuishouding niet is zoals hij zou moeten zijn blijven ze bij mij echter permanent roze van kleur en dat is wel lastig. Ik had het overigens zo erg dat ze tot bloedens toe open sprongen.

Succes,

Erika.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Alsof d'r een kat in heeft gehangen...
Berichtnummer: F01194-2
Datum: 10 januari 1998
Afzender: naam en e-mailadres bekend bij redactie.

Mijn buik ziet er na 2 zwangerschappen niet meer uit. Het is net alsof er een kat in is blijven hangen. Troost: ze worden lichter. En Nee, ze gaan niet weg.

En alle vriendelijk bedoelde of moraliserende opmerkingen helpen je echt niet. Zoals: "Ach, je moet maar denken het is een mooi bewijs van het feit dat jij leven hebt doorgegeven." "De buitenkant zegt niks, het gaat om de binnenkant." "Niemand die het ziet, het zit toch onder je kleren." En noem het maar op.

Laten we er maar niet omheen draaien. Het is gewoon niet mooi. Ach, ik kan er prima mee leven, heb er ook geen heel erg groot probleem mee. Maar toch wel zo veel dat ik niet in een bikini wil lopen en dat ik een bezoekje aan de sauna niet gemakkelijk vind. (Maar ja, het voordeel is groter dan het nadeel in deze.

Wat mij betreft ben ik tot de volgende conclusie gekomen: "Het is mijn buik en zo ziet hij er uit na 2 kinderen, en mijn identiteit word niet ontleend aan mijn buik, te dik en met strepen". Dus ik hoop zeker dat het voor jou ook geen torenhoog probleem zal worden.

Succes, groeten van strepie :-)


Onderdeel: Algemeen
Titel: Tijgerprintje
Berichtnummer: F01194-3
Datum: 14 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In 1996 ben ik tijdens mijn 1e zwangerschap 15 kg aangekomen en heb ik precies 1 zwangerschapsstreep gekregen (en dit pas tijdens de laatste week). In 1997 ben ik tijdens mijn 2e zwangerschap ook 15 kg aangekomen maar deze keer ging het om een tweeling. Mijn buik knalde bijna uitelkaar (de kinderen wogen ieder iets meer dan 3 kg) en het resultaat nu is dan ook een "tijgerprintje".

Serieus, ik heb werkelijk nog nooit zoveel strepen bij elkaar gezien! Mooi is het niet, maar ja, ik was toch niet meer van plan om met een bloot buikje en een navelpiercing rond te gaan lopen. Het zijn littekens die nooit meer weg zullen gaan - nu zijn ze nog purper gekleurd, maar waarschijnlijk worden ze lichter. Er valt niets aan te doen... helaas!

Ellen.


Onderdeel: Algemeen
Titel: amandelolie
Berichtnummer: F01194-4
Datum: 14 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Goh, ik had ook nogal wat strepen, bevallen eind juli 1996, maar die zijn inmiddels toch allemaal tot zilverachtige, soms nog wat rozige strepen gereduceerd. Niet echt kleiner geworden, maar wel minder zichtbaar. En ik heb er weinig tot niets aangedaan.

Mij is indertijd aangeraden om de strepen elke dag in te smeren met amandelolie, in Italië wordt dat als probaat middel tegen deze strepen gezien. Ik heb het gedaan, maar niet echt regelmatig en niet langer dan een maand of twee.

Misschien heb je er iets aan. Kost niet erg veel geloof ik en je hebt er telkens maar weinig van nodig dus je doet er lang mee. Hier te koop bij de 'erboristeria', in Nederland wellicht bij de drogist of bij de Bodyshop.

Veel sterkte in ieder geval.

Gertruud.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Ze worden redelijk onzichtbaar
Berichtnummer: F01194-5
Datum: 16 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Jessica,

Die zwangerschapsstrepen verdwijnen nooit meer, maar ze worden echt redelijk onzichtbaar. Ik ben tijdens de bevalling 25 kilo aangekomen (en ben dat in eerste instantie weer helemaal kwijtgeraakt) en heb behoorlijk wat zwangerschapsstrepen aan overgehouden. Die bleven nog wel een hele tijd goed zichtbaar (paars), maar na twee jaar moet ik echt zoeken om ze nog te vinden (dat paarse verdwijnt).

Ik heb gelezen dat er echt helemaal niets aan te doen is. De huidlagen waarin die scheuren ontstaan, liggen veel te diep om met wat voor crème dan ook te bereiken. Elk middeltje is weggegooid geld (dat geldt ook voor alle middeltjes die voor zwangeren te koop zijn).

Wellicht vallen die strepen mij ook niet zo op omdat ik wat minder kritisch op mezelf ben geworden. De zwangerschap heeft mijn hele lichaam behoorlijk veranderd: zwangerschapstrepen, een buikie, hang-tieten (excusez le mot) en een algehele slapte van vel en spieren.

Gelukkig vindt mijn vriend dat ik mijzelf met deze beschrijving tekort doe. Dus dat zit wel goed. Maar ik was altijd een magere, lange lat die strak in het vel zat dus de overgang was groot.

Ik heb een fantastische dochter gebaard en dat mag je aan mijn lichaam best een beetje zien. Op die manier ben ik er zelfs nog een beetje trots op.

Hartelijke groeten,

Bernadette Hijstek.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Biodermal ervaringen
Berichtnummer: F01194-6
Datum: 17 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo allemaal,

Ben moeder van twee heerlijke jongetjes (3 jaar en 5 mnd.) en ben zelf 27 jaar. Heb tijdens mijn eerste zwangerschap ontzettend veel strepen op mijn buik gekregen. Het lijkt wel een landkaart met allemaal rivieren en zo. Zelf stoor ik me er niet zo aan, soms doen sommige strepen een beetje zeer, die gaan irriteren omdat ze precies op de sluiting van mijn broek zitten.

Ben sinds kort bezig om het in te smeren met de nieuwe creme van Biodermal (je hebt allerlei diverse nieuwe creme's op dit gebied): creme voor striea, creme om je bindweefsel soepeler te maken enz. (zelfs knuffelolie voor je kindje/olie voor berg). Aangezien het hele dure creme is heb ik nu een proefpotje. Kan jullie nog niet vertellen of het resultaat geeft, omdat ik net begonnen ben.

Zijn er meer vrouwen die hier ervaring mee hebben?

Wellicht is het iets voor Jessica, het is verkrijgbaar bij de DA-drogist een heel klein potje kost ƒ 8,10.

Succes,
Marjolein.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Biodermal werkt echt!
Berichtnummer: F01194-7
Datum: 20 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Marjolein,

Ik had na de bevalling van onze dochter (januari 1997) ook last van striae op mijn onderbuik. Ik ben direkt na de bevalling begonnen met creme van Biodermal : bindweefselcreme. Het werkt echt perfect. De strepen zie je helemaal niet meer en het is inderdaad een heerlijke dunne zachte creme. Het is niet goedkoop, maar ja.....

Groetjes, Marieke.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Bedankt Marieke
Berichtnummer: F01194-8
Datum: 22 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Marieke,

Leuk dat je een reactie stuurt, maar het is toch nog niet zolang op de markt, of dit potje wel?

Heet het gewoon bindweefselcreme? Aangezien er meer potjes zijn en ik van mijn moeder een soort proefpotje gekregen heb (dat al f 8.10 kostte). Maakt niet uit hoor, nu ik hoor dat ze weg kunnen gaan, ga ik zeker naar de winkel rennen, weg met die landkaart.

Bedankt.

Marjolein.