|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Betekenis van beschuit met muisjes
Onderdeel: Algemeen
Titel: Betekenis van beschuit met muisjes.
Berichtnummer: F01214
Datum: 11 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Aangezien mijn man uit Nederland afkomstig is, willen wij bij de geboorte van de kinderen ook de Nederlandse tradities hoog houden. Dus krijgen ze hier in België ook beschuit met muisjes geserveerd.
Bij de geboorte van de eerste hebben we dit ook gedaan en toen kregen we veelal de vraag naar de betekenis van dit gebruik. Van de Nederlandse familie kregen we niet echt een antwoord, dus had ik graag van jullie gehoord wat nu eigenlijk de betekenis is van die beschuit met muisjes. Dan kunnen wij ons minstens wat beter verdedigen als er iemand zegt dat dit gewoon goedkoper is dan taart bij de koffie... (sorry maar dit is echt een België-Nederland mop).
Groetjes
Monique.
Titel: vruchtbaarheid; melkproduktie,,,
Berichtnummer: F01214-1
Datum: 12 januari 1998
Muisjes (ronde korreltjes met een staartje) verwijzen naar echte muizen: vruchtbare dieren... En anijs (de inhoud van de muisjes als zodanig) is een borstvoeding-bevorderende stof...
joke.
Titel: middel tegen hekserij
Berichtnummer: F01214-2
Datum: 12 januari 1998
Het anijszaad dat in de muisjes zit doet bij heksen hun magische krachten afnemen, zo kunnen ze het kind in de wieg niet beheksen.
christine.
Titel: glucose voor de vrouw.
Berichtnummer: F01214-3
Datum: 26 januari 1998
Bij mijn weten en wat ik ooit eens ergens gelezen heb komt de traditie voort uit het feit dat de vrouw na de bevalling, wat erg vermoeiend is, beschuit met muisjes krijgt. Ten eerste licht verteerbaar, en ten tweede boordevol glucose. Dat suiker geeft je weer extra energie.
Of dit klopt ben ik natuurlijk niet zeker van maar dat is hetgeen wat ik ooit eens heb opgepikt.
Marc.
Titel: muizen-sporen?
Berichtnummer: F01214-4
Datum: 27 januari 1998
Ook heb ik gehoord dat de muisjes lijken op de poepjes van muisjes...
|