logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Aftrekbaarheid kinderopvang voor studerenden

Onderdeel: Algemeen
Titel: aftrekbaarheid kinderopvang voor studerenden
Berichtnummer: F01230
Datum: 13 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo mede-ouders,

Ik wil graag weten of er iemand is die ervaring heeft met kinderopvang en de fiscale aftrekbaarheid daarvan als een van de ouders nog studeert, en hierom geen inkomsten heeft.

Ik, Frank ben op dit moment aan het afstuderen, en mijn vrouw werkt en zal dit nu nog blijven doen omdat zij kostwinner is. Kinderopvang is blijkbaar voor ons niet aftrekbaar omdat ik (nog) geen inkomen heb. heeft iemand wellicht een tip voor ons?

Fam. Maartense.

Titel: wel aftrekbaar
Berichtnummer: F01230-1
Datum: 15 januari 1998

Hallo,

Volgens mij kan degene die de kinderopvang betaalt dit ook aftrekken van de belasting. Als je vrouw dus alles betaalt kan zij dit ook aftrekken!

De belastingdienst geeft hierover een foldertje uit hoor, dat moet je er maar eens op nalezen en anders bel je gewoon de belastingtelefoon.

Groeten, Angela.

Titel: aftrekken mag
Berichtnummer: F01230-2
Datum: 15 januari 1998

Je mag kosten van kinderopvang aftrekken van de belasting, onafhankelijk van het aantal inkomens enzovoorts. Dus dat is geen probleem.

Wat wel een probleem is, is het: "drempelbedrag". Je mag niet alles aftrekken, maar alleen het deel boven een bepaald bedrag dat weer afhankelijk is van je inkomen. In de praktijk levert de aftrek alleen iets op als je heel dure opvang hebt in verhouding tot je inkomen, of als je allebei een klein inkomen hebt.

Martijn.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003