|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Hoe zinvol is amandelen knippen?
Onderdeel: Algemeen
Titel: hoe zinvol is amandelen knippen?
Berichtnummer: F01249
Datum: 17 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Tegenwoordig worden de amandelen van kleine kinderen veel minder vaak verwijderd dan enige tijd geleden. Het blijft een vervelende ingreep die niet altijd 'vlekkeloos' verloopt, zoals ik in mijn omgeving heb gemerkt.
Maar als het uiteindelijk gebeurd is, merk je dan duidelijk effect en is alle narigheid niet voor niets geweest? Graag ervaringen van ouders!
Joke
Titel: moeilijk te zeggen
Berichtnummer: F01249-1
Datum: 19 januari 1998
Hallo Joke,
Mijn dochter Jona was zo goed als doof toen ze 12 maanden was en werd door het audiologisch centrum naar de KNO-arts gestuurd "om d'r amandelen te laten verwijderen". Onze huisarts zei toen dat amandelen knippen een goede oplossing is, als die amandelen inderdaad veel te groot zijn. De KNO-arts vond dat vervolgens wel meevallen, keek het nog 4 maanden aan en knipte toen nog niet, maar plaatste buisjes (die heel goed hielpen).
Kortom, of het nodig is om te knippen kun je via een forum denk ik niet echt beoordelen. Als je KNO-arts niet meteen roept dat die dingen eruit moeten, maar eerst wat andere dingen probeert of afwacht, zou ik erop vertrouwen dat knippen zinvol is. Vroeger werd er veel sneller geknipt (en met slechtere technieken) en dat was vaak niet nodig.
Verder is het vooral belangrijk dat je je kindje goed opvangt voor, tijdens en na de operatie. Jona vond buisjes krijgen helemaal niet erg (is ook wel een lichtere operatie dan amandelen), vond al dat gedoe en die aandacht in het ziekenhuis erg interessant en raakte alleen overstuur van de andere kinderen en hun ouders (die zaten te huilen).
Martijn.
Titel: aanvullende vraag.
Berichtnummer: F01249-2
Datum: 20 januari 1998
Toevallig hoorde ik vandaag van een vriendin dat haar dochtertje van 1 jaar bij de KNO-arts is geweest vanwege vele verkoudheden en oorontstekingen. Volgens hem moet het kind geholpen worden aan haar neusamandelen en haar oren worden doorgeprikt. Zij vraagt zich af of dit de enige oplossing is en ziet er nogal tegenop. Heeft iemand ervaring hiermee?
Marleen.
Titel: heel zinvol
Berichtnummer: F01249-3
Datum: 20 januari 1998
Hoi Joke,
Toen mijn oudste zoon bijna 3 jaar oud was zijn, op ons verzoek en na lang zeuren, z'n keelamandelen en neusamandel verwijderd. Ik zal je de klachten en problemen besparen die onze zoon had maar je wel vertellen dat hij geen 100 maar 200% is opgeknapt.
Bij ons dus een uitkomst.
Groeten, Kirsten.
Titel: Zinvol
Berichtnummer: F01249-4
Datum: 22 januari 1998
Hoi,
Mijn dochtertje haar neusamandelen zijn 2 maanden geleden eruit gehaald. Ze was veel verkouden en bleef 's nachts maar hoesten. Ze is nu 18 maanden en is erg opgeknapt. De operatie is me 100% mee gevallen.
Als je meer over het knippen van neusamandelen wil weten mag je me mailen.
Joyce.
Titel: Aan Marleen
Berichtnummer: F01249-5
Datum: 25 januari 1998
Hallo marleen,
Zoals ik al schref in "moeilijk te zeggen" (een paar reacties eerder) is het moeilijk om op een forum als dit een bruikbaar medisch advies tegeven.
KNO-artsen hebben in het algemeen de naam snel te willen behandelen; buisjes erin en amandelen eruit zijn standaard-oplossingen voor klachten. Onderzoek op koemelk-allergie en slijmvorming door melk (uit zich in verstopte oren) of eerst eens een tijdje afwachten gebeurt niet vaak.
Toen Jona naar de KNO-arts moest (ze was praktisch doof) was dat in december. De man zei zelf dat ze inderdaad vocht achter de trommelvliezen had (had de huiarts en het aduiologisch centrum ook gevonden, het advies van het AC was amandelen eruit), maar dat dat voor een 13 maandenm oud kind in de winter niet abnormaal was. We moesten na 4 maanden terug en toen ze nog steeds vocht had heeft ze buuisjes gekregen, wat een veel mildere ingreep is dan amandelen eruit.
Die amandelen zitten er niet voor niets, en zijn ook niet zomaar vergroot; dat heeft toch iets te maken met de afweer tegen verkoudheden. Onze huiasrts zei dat amandelen knippen allen zin heeft met een goede reden.
De moraal van dit verhaal; bij een kind van 1 jaar amandelen eruit is vrij drastisch, en dat moet je doen als drastische maatregelen nodig zijn. Vergeet niet dat veel klachten, zeker als het gaat om verkoudheden vanzelf over gaan.
Martijn.
Titel: neusamandelen groeien weer aan
Berichtnummer: F01249-6
Datum: 30 januari 1998
Bij onze oudste zoon zijn de neusamandelen "verwijderd" toen hij 14 maanden oud was. Hij is daar toen enorm van opgeknapt. Helaas waren de amandelen binnen een jaar weer aangegroeid en moest hij er weer aan geholpen worden. Hoe jonger je een kind aan zijn amandelen laat helpen hoe groter de kans dat het (snel) weer aangroeit.
Voor onze tweede zoon kregen we (met 1 jaar) hetzelfde advies. We hebben echter besloten een jaartje te wachten. Hij is nu ruim 2 jaar en zijn klachten zijn vanzelf over gegaan.
Marion.
|