logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Dik zijn en zwanger worden

Onderdeel: Algemeen
Titel: dik zijn en zwanger worden
Berichtnummer: F01290
Datum: 26 januari 1998
Afzender: fie (e-mailadres bekend bij redactie)

Ik ben 33 jaar, 1.65 lang en aan de dikke kant (85 kg). Wij proberen nu bijna een jaar om zwanger te worden. Kan mijn omvang invloed hierop hebben. Ik ben sinds een maand actief aan het rennen en stukken minder aan het eten. M'n conditie is hierdoor beter geworden, alleen is er maar een kilo gewichtsafname.

Ik weet dat ik geduld moet hebben, maar zijn er andere 'dikkerds' die hier ervaring mee hebben?

Fie.

Titel: In jouw geval? Onwaarschijnlijk
Berichtnummer: F01290-1
Datum: 27 januari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Fie,

Overgewicht kan een negatief effect hebben op zwanger worden, evenals ondergewicht overigens. Maar in jouw geval lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Meestal is het probleem dan dat door het sterk afwijkend gewicht de hormoonhuishouding ook van slag is, en dat veroorzaakt moeilijkheden met zwanger worden.

Als je het zeker wil weten kun je het beste een arts deze vraag stellen, maar persoonlijk denk ik dat je je echt geen zorgen hoeft te maken,

Veel succes in elk geval,

Anne Marie (die terugverlangt naar het voorzwangerse tijdperk, toen ze nog 85 kg woog ;-)

Titel: dik, maar gewoon zwanger
Berichtnummer: F01290-2

Hallo Fie,

Ik woog iets meer dan jij toen ik zwanger werd van mijn zoon. Dat was in twee maanden gepiept. Vlak daarvoor had ik een miskraam gehad, die eerste zwangerschap hadden we ook in twee of drie maanden voor elkaar. Gewoon een beetje je ovulatie proberen te bepalen, bijvoorbeeld door te temperaturen of door bij toeval ineens "goed te mikken", dat deed het hem voor ons. Bij mijn weten heeft je gewicht niets met zwanger raken te maken. Wel met zwanger zijn: de laatste anderhalve maand vond ik letterlijk en figuurlijk zwaar (daarvóór had ik totaal geen problemen). Bovendien lag mijn baby in een stuit en werd de bevalling daardoor erg moeilijk, uitmondend in een keizersnee. Ik heb wel eens gehoord dat een stuitligging vaker voorkomt bij dikke vrouwen, maar dat lijkt me een bakerpraatje. Je vet zit per slot van rekening alleen aan de buitenkant, toch?

Binnenkort willen we een tweede kindje en daarvoor ben ik nu aan het afvallen. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat je bij dikkere vrouwen niet goed kunt zien dat ze zwanger zijn en ik wil graag pronken met mijn buik. En wellicht zijn de laatste loodjes dan iets minder zwaar. Ik ben ook net een maand bezig met minder eten en joggen, afzien, hè! Maar het is voor een goed doel... Heel veel succes toegewenst met alles!

Veerle.

Titel: te dik
Berichtnummer: F01290-3

Allereerst is het prima dat je aan je conditie werkt. En een bijkomend voordeel is dat je tijdens het afvallen iets meer vruchtbaar -- kunt -- zijn. Of dat voor jou geldt, is natuurlijk niet zomaar te zeggen. Overigens vind ik dat je nooit de schuld daarop moet schuiven.

Ik heb dat ook een poos gedaan, zeker toen ik wist dat mijn hormoonhuishouding overhoop ligt. Ik heb me vreselijk schuldig gevoeld. Het feit dat mijn man ook verminderd vruchtbaar was deed daar niets aan af.

Totdat ik me ging realiseren dat het vanaf mijn puberteit al zo was, ook toen ik nog niet extreem veel te zwaar was, wat ik nu wel ben.

Uiteindelijk ben ik door die omstandigheden via IVF zwanger geraakt. Maar als troost.... mijn 2 zussen die beiden hetzelfde postuur en hetzelfde overgewicht hebben, zijn beiden diverse keren spintaan zwanger geworden en nog heel erg snel op en achter elkaar. Tijdens de borstvoeding ook nog 's....

Wanhoop niet,....succes.....
Erika.

p.s. Je mag me altijd prive mailen ook....

Titel: Fie, 'k denk niet dat het daaraan ligt...
Berichtnummer: F01290-4

Beste Fie,

Ik moet even nadenken, maar bij 1.63 woog ik, dacht ik, 76 of 78 kilo, dat is ook aan de bolle kant (ik was 28). Bij ons was het de tweede ronde raak en dat resulteerde in een blakend gezonde dochter, 1 dag voor de uitgerekende datum. Tijdens de zwangerschap ben ik overigens 13 kilo aangekomen en liep alles heel standaard.

Als je dat rennen en dergelijke leuk vindt, moet je er vooral mee doorgaan, want gezond is het wel! 't Schijnt wel dat sporten om af te vallen weinig zin heeft; je krijgt spierweefsel in de plaats van vetweefsel en dat heeft een hoger soortelijke massa. Als je rennen niet zo leuk vindt, zou ik iets anders kiezen dat tijdens een zwangerschap vol te houden is (zwemmen of zo).

En dat minder eten: dat is natuurlijk een nobel streven, maar let je ook op wat je eet (kwaliteit/kwantiteit)? Ik ben iemand die absoluut gefrustreerd raakt bij hoeveelheidsbeperkingen en dat levert stress op en dat schijnt ook niet bevorderlijk te zijn voor het slagen -- ik hoop dat jij dat niet doet. Je leest trouwens her en der dat je niet zou mogen afvallen terwijl je zwanger bent/poogt te worden, omdat er dan giftige stoffen via het afgebroken vet in je lichaam (en dus dat van de eventuele kleine) terechtkomen, maar daar weet ik te weinig van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. De Weight Watchers hebben een programma voor zwangeren, dus als je het met mate doet zal het waarschijnlijk niet al te erg zijn.

Heb je overigens al aan bijv. je huisarts gevraagd wat die ervan denkt? 1 jaar is wel lang als je het graag wil, maar gemiddeld genomen niet extreem.

Ik vind je wel knap hoor, dat je er zo veel voor over hebt! Succes!

Deirdre.

P.S. Negatief toetje: ik wil je niet "oud" noemen, maar iemand van 33 is nu eenmaal wat minder vruchtbaar dan iemand die 10 jaar jonger is...

Titel: Praatgroep "overweight & pregnancy"
Berichtnummer: F01290-5

Beste Fie,

Tijdens het surfen kwam ik een praatgroep voor "bol en zwangerschap" tegen: http://rainforest.parentsplace.com/dialog/get/pregoverweight2.html

'k Heb er niet ingekeken, maar misschien vind je er nuttige info.

Groet, Deirdre.

Titel: misschien iets voor jou?
Berichtnummer: F01290-6

Fie,

Ik heb ook overgewicht maar heb geen problemen met zwanger worden gehad. Het kan m.i. eerder iets met je leeftijd te maken hebben. Na de dertig kan de kans op zwangerschap afnemen. Na een jaar proberen zou ik toch contact opnemen met een huisarts. (Zie ook de discussies in Vóór de geboorte.)

Over het overgewicht: ikzelf ben me, op advies van een kennis die 16 kg afviel, gaan verdiepen in de methode Montignac. De meningen zijn geloof ik nogal verdeeld maar niet geschoten is altijd mis. Kijk ook eens op http://montignac.com/nl/index.html. Montignac waarschuwt tegen het minder-calorieen-dieet. Dat heeft een jojo effect omdat het lichaam erop reageert door zuiniger om te gaan met wat het binnen krijgt. Bovendien is het moeilijk vol te houden door het hongergevoel en kan het ook nog eens ongezond zijn. Montagnac krijgt je in ieder geval aan het nadenken wat je eet zodat je niet alles meer eet. Geen suiker meer in elk geval. In zijn boek vertelt hij het zo dat je er een onmiddelijke afkeer van krijgt.

Er wordt wel afgeraden af te vallen tijdens het zwanger zijn, omdat schadelijke stoffen die in het lichaamsvet zijn opgeslagen, vrijkomen als dit vet verbrand wordt en schadelijk kunnen zijn voor de vrucht.

sterkte met het zwanger worden,
Kitty Arends, moeder van Mathieu(4), Marilou (3) en Christian(1).
(Geen commerciële banden met bovengenoemd persoon!)

Titel: dik en zwanger tegelijk
Berichtnummer: F01290-7
Datum: 29 januari 1998

Hoi Fie,

Ik heb geen problemen met vruchtbaarheid gehad maar ik moet wel zeggen dat ik op dit moment van mijn inmiddels 110 kg baal...

Voor mijn eerste zwangerschap woog ik 65 kg. Na de bevalling waren daarvan nog 85 kg over. Helaas ging het dan naar 92 kg in plaats van naar beneden (en ik heb het zooo geprobeerd) maar omdat ik niet langer wilde wachten (onze zoon is al 2.5) ben ik toch maar weer zwanger geworden.

Inmiddels (week 35) ben ik dus 110 kg ( 1.70 m lang) en kan me haast niet meer bewegen! 's Avonds kom ik amper nog de trap omhoog! Dit is echt geen pretje. Dus als het je lukt om eerst nog af te vallen (van veel sporten en weinig eten kan je vruchtbaarheid trouwens tijdelijk minder worden!) zou ik dat sterk aanraden...

Ik wilde ook Montignac voorstellen - heb zo veel positieve ervaringen gehoord! Ga het na de bevalling in maart zelf proberen...

Sterkte!

Ina.

Titel: gezond leven
Berichtnummer: F01290-8
Datum: 30 januari 1998

Hoi Fie,

Ik woog precies 100 kg. toen ik besloot echt te gaan lijnen, ik ben lid geworden van W.W. en was 2 dagen later zwanger. Dit heeft natuurlijk niets met elkaar te maken, maar wat ik wel wil zeggen is; van rennen en weinig eten val je niet af.

Punt 1 wegen spieren meer dan vet
Punt 2 als je te weinig eet ga je juist meer opslaan (jo jo effect!)

Persoonlijk denk ik dat je niet echt overdreven veel overgewicht hebt en dat daarin niet het probleem zit van wel of niet zwanger worden. Vraag het eens aan je huisarts!

Verder denk ik dat je gezond moet gaan eten, zeker als je strakjes zwanger bent. En Montignac is inderdaad heel goed voor je cholesterol, schiet omhoog! En je alvleesklier is er ook blij mee, want die hoeft niet veel meer te doen!

Laten we wel wezen, voor al degenen die willen afvallen, iedereen weet hoe dat moet, gezond en gevarieerd eten niet te veel vet, wel veel vezels!

Tijdens mijn zwangerschap heb ik dit goed vol kunnen houden, ik ben heel de zwangerschap op gewicht gebleven met als gevolgd dat ik na de geboorte van mijn zoon 11 kilo minder woog. En mijn zoon zat zelf keurig op alle gemiddeldes.

Sterkte met eventueel afvallen en zwanger raken.

Angela.

Titel: Zwanger en minder dik
Berichtnummer: F01290-9
Datum: 31 januari 1998

Toen ik zwanger werd van de eerste woog ik 70 kg, niet echt weinig voor 1.65, maar ik kwam meer dan 20 kg aan, en daarvan verloor ik er slechts 10. Dus bleef ik met iets meer dan 80 kg zitten. Nu ben ik 37 weken zwanger van de tweede (het duurde wel wat langer vooraleer ik zwanger werd), en weeg 82 kg. Dus net wat minder dan bij de aanvang van mijn zwangerschap.

In het begin van mijn zwangerschap heb ik met mijn arts besproken dat ik de vorige keer zo veel aangekomen was, en dat ik dit keer niet wou nog eens 10 kilo extra bijhouden. Ik heb toen een 'dieet' gekregen (echt geen hongerdieet, maar wel streng te volgen, dus geen snoep, cola,...).

Na 4 maand was ik zowat 8 kg afgevallen, uiteindelijk ben ik die 8 kg in de resterende maanden weer aangekomen, maar het eindresultaat is dus 0 Kg aangekomen. En ik voel mij er prima bij (en de baby is zelfs zwaarder geschat dan mijn 1ste).

Ga niet zonder doktersbegeleiding diëten tijdens de zwangerschap, maar als je een goede begeleiding vindt, moet het wel lukken.

P.S. Toen wij probeerden zwanger te raken, werd ik wel aangeraden door de dokter om NIET te diëten. Diëten zou een negatieve invloed kunnen hebben op de vruchtbaarheid.

Succes.

Monique.

Titel: Zwangerschap
Berichtnummer: F01290-A
Datum: 2 februari 1998

Hoi,

Wat was ik bang toen ik zwanger werd. Ik heb al aardig wat kilootjes overgewicht, maar ik was als de dood dat het in m'n zwangerschap helemaal erg zou worden. Maar in tegendeel ik ben in m'n hele zwangerschap 5 kilo aangekomen en kreeg een klein meisje van 3170 gram. Gek he!

Groetjes Joyce.

Titel: Tot 2 keer toe zwanger.
Berichtnummer: F01290-B
Datum: 3 februari 1998

Ik ben in het gelukkige bezit van 2 kinderen (9 en 4 jaar) Toen ik van de eerste zwanger werd woog ik ongeveer net zo veel als jij nu. Ik slikte de pil, kreeg een blindedarmontsteking, medicijnen, een operatie en raakte daardoor spontaan zwanger. Ik kwam tijdens mij zwangerschap maar liefst 19 kilo aan. Hierna heb ik een spiraaltje laten plaatsen.

Op een gegeven moment kreeg ik een eileiderontsteking. In het ziekenhuis is mijn spiraaltje verwijdert. Mijn partner en ik hadden de avond daar voor nog gevreeën! Je raadt het misschien al: dit was het begin van mijn tweede zwangerschap. Weer spontaan en nu met een gewicht van maar liefst 105 kilo!

Het niet zwanger worden ligt dus ECHT NIET aan jouw gewicht. Geef de moed niet op en probeer niet te veel aan zwanger worden te denken.

Succes

Astrid.

Titel: bedankt
Berichtnummer: F01290-C
Datum: 15 februari 1998
Afzender: fie (e-adres bij redactie bekend)

Bedankt voor al jullie inspirerende reacties. We blijven door oefenen. Nee, we zijn dus nog niet zwanger. Dat komt ook omdat er een griep tussendoor kwam. Maar met deze lentedagen gaat het vast en zeker lukken.

Fie.

Titel: Bestaan Weight Watchers nog wel in NL?
Berichtnummer: F01290-D
Datum: 17 februari 1998

Beste Fie,

Allereerst wil ik kwijt dat het niet aan je gewicht hoeft te liggen dat het wat langer duurt voordat je zwanger wordt. Voor mijn eerste zwangerschap had ik een normaal gewicht en duurde het toch ruim 2 jaar voordat het zover was.

Helaas ben ik nu wel veel te zwaar. Ik heb mijn oude gewicht, 15 maanden later, nog steeds niet terug. Voor een eventuele nieuwe zwangerschap wil ik eerst afvallen. Gewoon omdat ik dan beter in mijn vel zit en dat is sowieso dan ook beter voor de baby denk ik. Ik voel mij nu gewoon niet prettig met al die extra kilo's.

Op eigen houtje lukt het mij niet daar ben ik inmiddels wel achter. Het liefst zou ik het via de Weight Watchers proberen, maar ik dacht dat deze niet meer bestonden in Nederland. Is er iemand die hier meer van weet. Als ze nog wel bestaan zou je mij dan een telefoonnummer of adres kunnen bezorgen waar ik informatie kan vragen over W.W. bijeenkomsten in de buurt van mijn woonplaats.

Fie heel veel succes en de aanhouder wint moet je maar denken.

Groetjes van,

Irma.

Titel: weight watchers
Berichtnummer: F01290-E
Datum: 19 februari 1998
Afzender: fie (e-adres bij redactie bekend)

Irma,

De "WW" bestaat wel degelijk nog. Ik weet dat degenen in Amsterdam er gewoon mee door zijn gegaan. Toevallig staond de cursusleidster in het NRC Handelsblad een paar weken geleden Ik denk dat het een kwestie van in het telefoonboek kijken van je woonplaats.

Succes

Fie.

Titel: JA
Berichtnummer: F01290-F
Datum: 19 februari 1998

Hoi Irma,

Kort antwoord, ja die bestaan nog.

Al met al zijn 'ze' maar 6 weken weggeweest. Een hoop heisa dat ze weg waren, maar ook veel advertenties in dagbladen etc. dat ze weer terug zijn.

Voor een adres bij jou in de buurt moet ik even weten waar je ongeveer woont dan vraag ik dat voor je.

Groetjes, Angela.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003