|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Kindje krijgen in Frankrijk
Onderdeel: Algemeen
Titel: Kindje krijgen in Frankrijk
Berichtnummer: F01325
Datum: 2 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Wij willen graag een kindje, dus willen we er zoveel mogelijk over weten. Nu wonen we sinds 3 jaar in Frankrijk en zeker op het gebied van bevallen, gaat het hier anders. Een ziekenhuisbevalling is standaard en dat wil ik eigenlijk helemaal niet.
Wie heeft ervaringen met zwanger zijn en bevallen in Frankrijk of in een ander land?
groetjes, Leonie.
Titel: zwanger in buitenland
Berichtnummer: F01325-1
Datum: 8 februari 1998
Tijdens mijn zwangerschap heb ik een paar maanden in Italië gewoond. Uiteindelijk ben ik in Nederland op natuurlijke wijze bevallen van een baby in stuitligging. Na de geboorte zijn we weer naar Italië afgereisd.
Zo mogelijk probeer ik ook een volgende keer in Nederland te bevallen. Niet alleen is het hier - en in heel veel andere landen - niet mogelijk thuis te bevallen, bovendien ben je verzekerd van een keizersnee als je bijv. een stuitligging treft. In Nederland is in zo'n geval de kans op een keizersnee 1/3.
De verhalen die ik hier hoor van bevallingen doen mij de rillingen over de rug lopen, hoewel overigens de personen in kwestie er vaak niet al te zwaar aan tillen. Maar uren met weeën op bed liggen aan een harttonenapparaat is hier heel normaal; gezellig met allemaal andere vrouwen op een grote kamer, zonder schermpjes tussen de bedden als er weer eens getoucheerd moet worden. Onverhoopt geen ruimte meer op de bevallingskamers? Dan bevallen een paar vrouwen gewoon tegenover je, terwijl jij nog met je weeën bezig bent...
Ik besef dat mij in het Sophia ziekenhuis in Rotterdam een koninklijke behandeling ten deel is gevallen. Voorts vond ik de zwangerschapscontrole die ik hier heb gehad belachelijk, duur en genant. Een a-4tje vol onderzoeken aan bloed, urine, uitstrijkje en echografie moest ik volgens de gynaecoloog laten doen. Het leek of ik geheel onverantwoord bezig was, terwijl ik een gesmeerd lopende, volstrekt onproblematische zwangerschap heb gehad.
Niettemin: ik weet dat de 'natuurlijke geboorte' in Italië opgang doet, en in een beperkt aantal speciale klinieken wordt gedaan. Je zou kunnen informeren of zoiets ook bij jou in de buurt het geval is. Verzeker je dan wel van de kwaliteit van de bewuste kliniek en over wat er gebeurt als de bevalling onverhoopt problematisch wordt. De natuurlijke wijze waarop in Nederland met bevallingen wordt omgegaan bestaat m.i. bij de gratie van de goede afstemming tussen ziekenhuizen en vroedvrouwen en de scholing en ervaring die beide hebben opgedaan met natuurlijke bevallingen.
succes!
Gertruudvan Leijen.
Titel: Zeer positieve ervaring!
Berichtnummer: F01325-2
Datum: 16 februari 1998
Hallo,
Zeker naar aanleiding van de vorige schrijfster, moet mij even van het hart dat ik een zeer positieve ervaring heb met zwanger zijn en bevallen in het buitenland.
Ik ben bevallen van onze zoon in Italië, de gehele zwangerschap en alle controles hebben ook in Italië plaats gevonden.
Allereerst lijkt bevallen in Italië erg veel op bevallen in Frankrijk. Niet alleen omdat veel zaken op elkaar lijken, maar dit weet ik omdat mijn schoonzus 2 goede bevallingen in Frankrijk heeft gehad.
Toen ik Italië zat, wilde ik zoveel mogelijk weten over bevallen, zowel in Nederland als in Italië. De eerste maanden heb ik heel stellig geroepen dat ik in NL wilde bevallen, vanwege het goede en unieke systeem.
Toen ik wat meer er van wist, leek me dat verre van ideaal. Man ver weg (en geen garantie dat ie erbij kan zijn), tijdje van te voren al naar NL dus die optie verviel.
Zoals al gezegd heb ik heel veel info verzameld, met name over ziekenhuizen (nu zou ik ook in NL gekozen hebben voor een zkhs-bevalling). Uiteindelijk heb ik voor een zkhs gekozen wat achteraf bij de top 5 van Italië schijnt te behoren en zou zo voor een 2e weer in Italië willen bevallen.
Inmiddels wonen we in België, dus voor een evt. 2e zal ik weer alles over dit nieuwe land moeten uitzoeken.
Als je meer wilt weten (want voor ik het weet schrijf ik je veel te uitgebreid), moet je me maar even mailen. Ik denk dat ik je nog wel meer handige info kan geven!
Groet,
Monique.
Titel: Zwanger in Genève
Berichtnummer: F01325-3
Datum: 6 maart 1998
Hallo Leonie,
Ik woon nu alweer 2 jaar in Genève en ben dik 4 maanden zwanger. Ik zie er helemaal niet tegen op om hier te bevallen. Ik moet er zelfs niet aan denken om voor de bevalling terug naar Nederland te gaan: hoelang van te voren ga je, hoelang blijf je, waar ontvang je kraamvisite? Ik heb mijn leven hier; dus beval ik hier.
Waarom zou het per definitie in Nederland beter zijn? Nu weet ik dat ik in een land zit dat een van de beste medische systemen ter wereld heeft, maar Frankrijk lijkt me nu ook niet bepaald een ontwikkelingsland. Ik heb ook aardig wat enge verhalen gehoord over Nederlandse bevallingen: 24 uur (of langer) weeën en nog werd er niet ingegrepen. Ik moet er niet aan denken. Ik wil nog blij kunnen zijn met mijn kindje als het er eenmaal is.
Mijn advies is: zoek een gynaecoloog waar je vertrouwen in stelt. Als je eenmaal zwanger bent, kun je er nog genoeg over nadenken en er met je partner en met je gynaecoloog over praten.
Astrid
|