Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Veiligheid loopstoeltjes


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Veiligheid loopstoeltjes
Berichtnummer: F01328
Datum: 2 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Alle door de consumentenbond geteste loopstoeltjes zijn onveilig (!) bevonden. Degenen die geen lid zijn van hen, en dus geen gids krijgen of niet op internet kunnen kijken, kunnen mij een emailtje sturen, zodat ik de test kan toesturen.

Rob.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Test loopstoeltjes
Berichtnummer: F01328-1
Datum: 3 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Rob,

Wat goed dat je even een berichtje hierover op Ouders Online zet! Ben wel geïnteresseerd in die test. Kan je mij een exemplaar sturen.

Alvast bedankt,

Marjolein.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Mijn ervaring
Berichtnummer: F01328-2
Datum: 3 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze docher, inmiddels 15 maanden, heeft veel plezier gehad aan haar loopstoeltje. Veel van de genoemde ongelukken zijn o.a. ook te wijten aan onoplettenheid van de ouders of verzorgers.

Het is toch logisch dat je kind dan een grotere bereikbaarheid heeft en dus ook bij hogere voorwerpen kan komen. Ook lijkt het mij duidelijk dat je het stoeltje niet moet gebruiken bij afstapjes of trappen. Wij hebben het stoeltje gezien als afwisseling, en niet iets voor uren achterelkaar of als hulpmiddel bij het leren lopen.

Dus ik zou zeggen let altijd goed op je kind en loop nooit zomaar even weg dan kun jij en je kind er toch nog veel plezier beleven van o.a. het loopstoeltje.

Groetjes Sylvia.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Ook positieve ervaring
Berichtnummer: F01328-3
Datum: 8 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook onze dochters hebben er regelmatig leuke tijden in beleefd. Uit de test is mij overigens nog steeds niet duidelijk geworden wat er nu zo fout aan is. Dat je ze er niet mee van de trap moet laten rijden lijkt me duidelijk. Drempels hebben wij inderdaad niet in huis. Verder vind ik juist dat ze minder overal aan kunnen zitten, omdat de buitenrand waar de wieltjes aan zitten veel groter is dan het zitgedeelte. Zodoende ontstaat er een veilige buffer.

Tot slot blijft ook met dit artikel voorzichtigheid geboden, maar op dit moment vind ik het steeds zelf op de trap klauteren gevaarlijker (ondanks traphekjes en de deur dicht...).

Groeten,

Patrick.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: zelf goed opletten
Berichtnummer: F01328-4
Datum: 18 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij vinden dat de loopstoeltjes wel veilig zijn en soms een uitkomst. Je moet een klein kind er dan ook niet alleen in achter laten en ze er ook niet te lang in laten zitten. Maar als je een kind hebt wat wel veel wil maar het nog niet kan, dan is dit voor mij een uitkomst.

eline.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: zou het toch weer doen
Berichtnummer: F01328-5
Datum: 27 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik wil me aansluiten bij vorige reacties. Natuurlijk moeten ze er niet te lang in en moet je er bij blijven. Maar wat vond ze het FANTASTISCH. Ze was altijd een drukke baby die heel veel aandacht vroeg. En eindelijk kon ze nu vooruit. En was op slag stukken vrolijker. En is daarna heel snel zelf gaan lopen dus dat stoeltje heeft dat niet tegen gehouden. Als ik nog aan dat blije gezichtje denk... onze tweede dochter mag ook. We zullen goed op haar passen.

Jose Janssen.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: geen problemen mee gehad
Berichtnummer: F01328-6
Datum: 20 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben een moeder van 3 gezonde kinderen die alle drie in een loopstoeltje hebben gezeten. Gelukkig heb ik er nog nooit problemen mee gehad, ik heb ze altijd goed in de gaten gehouden als ze erin zaten en ik liet ze er nooit te lang achter elkaar in zitten. Zelf vonden de kinderen het heerlijk ze hadden de grootste lol.In een huis liggen overal gevaren op de loer dat weet ook iedere moeder en daar houd je ook rekening mee ik denk dat je zo ook met het loopstoeltje moet omgaan. Alles kan gevaarlijk zijn voor een kindje van die leeftijd, zelfs het eten van een boterham kan problemen geven. Ik denk altijd maar laat je kind lekker scharrelen maar laat ze nooit uit oog.
Groetjes Lilian.


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Dolenthousiast over loopstoeltjes
Berichtnummer: F01328-7
Datum: 6 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Allebei mijn meiden (nu 3,5 jaar en 16 maanden) hebben dikke pret beleefd in hun loopstoeltje. Uiteraard bleef ik altijd in dezelfde kamer. Sorry hoor, wat is nou onveiligheid van een artikel. De ouder is altijd verantwoordelijk! Wie loopt er nou weg als de baby/peuter op de commode zit/ligt, wie loopt er nou weg bij een baby/peuter in bad? Dat maakt de commode of het bad als artikel toch niet gevaarlijk? Wat dacht je van mobiles boven bedjes of de das van mama. Kan een kind zich prima aan ophangen of mee wurgen. Opletten, daar gaat het om!
Fantastisch artikel voor actieve peutertjes. Maar het blijft een speeltje, geen zoethouder of vervanger voor kinderstoel (met tuigje desnoods).
Groetjes,
Shirley


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Voorzichtig
Berichtnummer: F01328-8
Datum: 5 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste allemaal,

Ondanks het gevaar van woedende reacties van enthousiaste loopstoeltjes-ouders, wil ik toch even reageren. Ik heb nl. begrepen dat het niet zozeer de veiligheid van loopstoeltjes is waar je mee op moet passen, maar meer het 'gevaar' voor de ontwikkeling van je kind. Het is nog niet toe aan lopen en zijn lichaam is daar ook nog niet klaar voor. De belasting van de rug en heupen schijnt in zo'n loopstoeltje te groot te zijn. Misschien toch iets om bij na te denken? Overigens, ieder moet het wel of niet gebruiken van zo'n loopstoeltje zelf bepalen, hoor!!

groetjes
Barbara Oudejans