Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Jenaplan-onderwijs


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Jenaplan-onderwijs
Berichtnummer: F01369
Datum: 12 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze oudste zoon Dennis gaat waarschijnlijk vanaf december naar een Jenaplan school. Ik ben er wel al wezen kijken en het lijkt me een goede keuze. Graag zou ik negatieve en positieve berichten ontvangen over Jenaplan onderwijs .

Bedankt alvast.

Miranda.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: voor de een beter dan voor de ander
Berichtnummer: F01369-1
Datum: 24 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn dochter van 11 en zoon van 9 zitten beiden op de Jenaplanschool bij ons in de buurt. Voordat we hierheen verhuisden zaten ze ook op een Jenaplanschool.

Het systeem geeft vooral veel aandacht aan sociale vaardigheden, elkaar helpen, je presenteren, enz. Dochter was eerst een verlegen kleutertje, maar heeft geleerd zich nu goed te weren en presenteren.

Voor mijn zoon -- die wat problemen heeft met horen, en erg gebaat is bij een eenduidige aanpak -- heb ik weleens overwogen of een klassikale school niet beter zou zijn.

Het is dus voor mij van alles wat, en afhankelijk van het kind.

succes met je keuze,

lily.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Doen, als Dennis het aan kan
Berichtnummer: F01369-2
Datum: 4 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Miranda,

Als student aan de HAN faculteit educatie, heb ik stage gelopen op het SSgN, een middelbare Jenaplan school in Nijmegen, sinds januari '98 heb ik daar een aanstelling.

Als leraar aardrijkskunde is het me opgevallen dat kinderen/leerlingen die komen van een Jenaplan basisschool, veel creatiever, expressiever en vooral opener en vrijer zijn. Al op jonge leeftijd leren kinderen voor zichzelf op te komen. Ik merk dat deze kinderen verbaal beter ontwikkeld zijn. Tijdens mijn lessen merk ik ook dat kinderen die echt "jena" zijn, veel vaker een eigen mening hebben omdat zij beter op de hoogte zijn van de dingen die om zich heen gebeuren (het lezen van de krant wordt sterk gestimuleerd).

Naar mijn mening, niet alleen als docent en/of student, zijn dit positieve eigenschappen van het Jena-onderwijs. Daarnaast heb ik ook kritische kanttekeningen bij het Jena-onderwijs. Ten eerste is dat, dat kinderen die op een jenaschool zitten, maar daar wat hun persoonlijkheid betreft eigenlijk niet thuis horen, geen goede stimulatie krijgen. In het ergste geval presteren deze kinderen onder hun niveau omdat zij niet mondig (genoeg) zijn of omdat zij dit niet willen zijn.

Ten tweede zitten er kinderen op het jena-onderwijs omdat ouders willen dat hun kinderen daar zitten, zonder dat deze ouders naar het karakter en/of de persoonlijkheid van het kind hebben gekeken. Op het Jena-onderwijs wordt veel gedaan aan creatieve en expressieve vorming, als een kind dat niet wil, is een jena-school niet de juiste plaats voor dit kind. Ook deze "gevallen" kom ik dagelijks tegen.

Ik raad je daarom ook aan om eerst eens met je zoon te praten. Daarna is een gesprek met de huidige school ook niet slecht omdat zij je zoon dagelijks in de schoolsituatie zien en dit is een andere dan jij thuis ziet.

Zelf vind ik jena-onderwijs een goede vorm van onderwijs, met deze kanttekening dat het een onderwijsvorm is die NAAST het traditioneel onderwijs een plaats inneemt. Jena-onderwijs is leuk, goed en uitdagend, maar bij lange na niet voor ieder kind.

Willem Kunst.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: bevalt op dit moment goed
Berichtnummer: F01369-3
Datum: 6 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze dochter van 4 en een half zit nu een half jaar op een jenaplan-school en dat bevalt ons en haar prima. Wij hebben bewust gekozen voor een wat minder traditionele vorm van onderwijs, gezien onze eigen (slechte) onderwijservaringen. Nu hoor ik wel vaak dat tegenwoordig alle scholen anders zijn dan vroeger en dat is natuurlijk wel zo, maar ik vind het jenaplan onderwijs toch heel speciaal. We hebben vooral voor haar school gekozen omdat de sfeer ons erg aansprak. Maar we denken dat het ook erg bij haar karakter past: ze houdt van uitdaging, is heel leergierig, en creatief.
Maar we hebben ook een zoon van 1 die, dat is nu al duidelijk, heel anders van karakter is. Hij zal waarschijnlijk naar dezelfde school gaan, dat is wel zo praktisch, toch? Maar ik weet dus niet of het jenaplanonderwijs goed bij hem zal passen. Echter: ik ken niemand die z'n kinderen op verschillende scholen heeft (tenzij het echt noodzakelijk is)! Dus wel leuk om te zeggen dat het bij het kind moet passen ... maar dat gaat dan alleen op voor een eerste kind.
Verder hoor ik vaak de reactie dat jenaplan onderwijs zo vrijblijvend is. Ik vind echter de kinderen op onze jenaplanschool heel zelfstandig (ook de kleuters. Ze leren verantwoordelijkheid, conflicten worden altijd uitgepraat, ze leren zich in een groep bewegen, voor de groep te praten (spreekbeurten bij de kleuters): volgens mij eigenschappen waar je later veel aan hebt.
Ik ben benieuwd naar de andere reacties, vind het leuk om meer te horen, ook van mensen die zelf jenaplanonderwijs hebben gevolgd.

Marian


Onderdeel: Schooltijd
Titel: bedankt , Dennis gaat naar Jenaplanschool
Berichtnummer: F01369-4
Datum: 9 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bedankt voor de reakties. Ik heb Dennis opgegeven op de plaatselijke Jenaplan school. Het trekt me erg aan, en of Dennis het aan kan dat merken we wel in de praktijk.
Hij kan altijd nog naar een andere school, toch?

Miranda.