Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Namen top 100, oh nee! Jawel!


Onderdeel: Algemeen
Titel: Namen top 100, oh nee! Jawel!!
Berichtnummer: F01374
Datum: 13 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

We hebben het geluk gehad dat "we" snel zwanger zijn geraakt. In principe hadden we dit niet verwacht, aangezien bij ons in beide families het zwanger geraken vaak een moeizame zaak was. Behalve bij onze beide ouders, dus we hadden het kunnen weten.

En nu de namen. Wellicht dat er duizenden lijsten zijn gepubliceerd, maar ik had ze graag gezien. We geven beiden zwemles waardoor je met veel namen te maken hebt. Handig? Ja en nee, sommige leuke namen associeer je met uiterst vervelende kinderen en vallen daarmee af.

Wie kan ons helpen! In principe vinden we (oude) Nederlandse namen het mooiste. Buitenlandse namen zijn ook welkom. Internet-adressen natuurlijk ook. Maar vooral geen Soap namen.

Groeten John en Anouk (aanstaande ouders).


Onderdeel: Algemeen
Titel: Baby Name Finder
Berichtnummer: F01374-1
Datum: 14 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Kijk eens bij 'Parent Soup' http://www.parentsoup.com/

Daar hebben ze een hele leuke babynamen vindmachine, heb ik hier ergens gelezen.

Veel plezier! Annemarie.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Diverse namen
Berichtnummer: F01374-2
Datum: 14 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi John en Anouk,

Moeilijk he zo'n naam verzinnen. Vooral voor een jongetje, althans dat vonden wij het moeilijkste. Wij hebben inmiddels twee zonen: Juliën en Kevin. Juliën was de eerste en toen hebben we ook specifiek gezocht naar een franse voornaam, aangezien dat ontzettend mooi past bij Ancher.

Nog een aantal leuke jongensnamen: Maurits, Luca, Bob, Jeroen, Martijn. Een aantal meisjesnamen: Als het een meisje was geweest had ze bij ons of Jacqueline geheten of Marie Claire. Ook mooi is Clarissa, Anthoinette, Suzanne, Nora, Tessa, Eveline en m'n eigen naam natuurlijk Marjolein.

Heel veel succes tijdens de zwangerschap en geboorte, en met het zoeken van een leuke goede naam, je kind moet er immers zijn hele leven mee doen!

Laat eens horen wat het geworden is.

Groet,

Marjolein.


Onderdeel: Algemeen
Titel: boekentip
Berichtnummer: F01374-3
Datum: 15 februari 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Dag John en Anouk,

Een leuke naam zoeken is uiteraard het allermoeilijkste. Ik werk met kinderen en tot voor kort op een opname-afdeling waar er per week 4 tot 7 kinderen waren, hele leuke en minder leuke kinderen en dito namen.

Ik heb elders op deze 'site' ook gereageerd met het Prisma Voornamen boek. Buiten alle verbuigingen van allerlei namen van zeg maar een standaardnaam als "johannes", kun je in dit boek ook de verbuigingen vinden die oud zijn of juist erg streekgebonden, en daarnaast de betekenis van de meeste namen. De meest moderne namen en een aantal buitenlandse namen vind je er niet in (zoals bijv. het russische "jirka") Een tip misschien om aan te schaffen. Isbn 90-274-3469-7

groet, Noelle van Hout.


Onderdeel: Algemeen
Titel: reactie :babynames
Berichtnummer: F01374-4
Datum: 11 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hi John en Anouk .Een pagina die ons heel erg hielp is : http://www.babynames.com
Daar vind je meer dan 4000 namen , zowel de traditionele als heel aparte , met betekenis en afkomst.
De parentsoup die Annemarie voorstelde heb ik ook gelezen , maar persoonlijk vind ik die toch wat saai.
Ik ben er bijna zeker van dat jullie op babynames een hele mooie tegenkomen voor jullie kleine . Succes met de namen en met de bevalling. En laat wel even weten wat het geworden is.
Shirin.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Namen met 'karakterschets'
Berichtnummer: F01374-5
Datum: 27 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Dag John en Anouk,

Heel veel namen (zowel Nederlandse als buitenlandse) kun je vinden op de site "What's in YOUR Name?" (http://www.kabalarians.com/gkh/your.htm#links).

Bij elke naam is ook een 'persoonsanalyse' (ja ja) gegeven. Leuk om eens te lezen voor de namen van jullie zelf, want om nou te wachten met jullie kindje een naam te geven totdat je zijn/haar karaktertje hebt leren kennen...

Groetjes,
Gea


Onderdeel: Algemeen
Titel: aparte namen
Berichtnummer: F01374-6
Datum: 14 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste John en Anouk.
Wij zochten voor onze kinderen aparte namen en hebben die gevonden door namen aan elkaar te voegen en te veranderen.Deze zijn niet bekend bij de Name Finder.
Misschien hebben jullie er wat aan. Onze zoon heet:Arlanco Sylvian en onze dochters: Melenka Marelina en Nimmaly Sanjana.
Mijn grootmoeders heten Afra en Jansje (erg ouderwets).
Marjan


Onderdeel: Algemeen
Titel: hollandse namen
Berichtnummer: F01374-7
Datum: 26 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze kinderen hebben hollandse danwel friese namen die gelukkig nog niet zoveel gegeven worden (?) het leek me leuk om de betekenis opte zoeken maar het valt me op dat deze namen op al de babynamen sites, die genoemd worden in vorige reacties, niet bekend zijn.
zijn er misschien nog andere sites waar ik wel succes zou kunnen hebben?
annet


Onderdeel: Algemeen
Titel: boekje
Berichtnummer: F01374-8
Datum: 27 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Tja, weinig modern natuurlijk, maar er bestaat een Prismaboekje met ontzettend veel namen en hun betekenissen, dat vooral ook erg veel nederlandse (en friese denk ik ook) namen bevat. Het pretendeert zo'n beetje alle in Nederland voorkomende namen te bevatten.

Gertruud


Onderdeel: Algemeen
Titel: hoe heten ze dan?
Berichtnummer: F01374-9
Datum: 28 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Annet ik ben zo benieuwd hoe je kinderen dan heten!?
Ik ben ook op zoek naar een leuke hollandse naam maar ben er nog niet uit!

Bedankt Mariska


Onderdeel: Algemeen
Titel: ook benieuwd hoe zij heten
Berichtnummer: F01374-A
Datum: 3 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Annet

Ik ben ook benieuwd hoe jouw kinderen heten. Wij hebben onze twee zoons ook Friese namen gegeven. Nl. Sjoerd en Allard. Ons dochtertje heeft geen Friese naam, zij heet Lilian.

Tine Plantinga


Onderdeel: Algemeen
Titel: namen
Berichtnummer: F01374-B
Datum: 14 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

...[bericht afgebroken]


Onderdeel: Algemeen
Titel: Juist geen boekje!
Berichtnummer: F01374-C
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij wilden juist geen boekje inkijken om een naam voor ons kind te vinden. Je ziet door de bomen het bos niet meer, je weet alleen welke namen je niet kiest. Te veel namen (en te veel boekjes), uiteindelijk geen keus kunnen maken en het kost je nog geld ook.(Je kunt natuurlijk ook in de boekhandel of de bibliotheek de boekenmassa doornemen). Blader eens wat tijdschriften door, daar staan ook genoeg namen in en wie weet vind je daar net als wij de naam voor je kind.

Succes en groetjes van de moeder van Britt.


Onderdeel: Algemeen
Titel: namen
Berichtnummer: F01374-D
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Mijn oudste dochter heet Anouk (prachtige naam) En onze jongen/meisje tweeling Dion & Demi

Succes met het vinden van een passende naam!


Onderdeel: Algemeen
Titel: namen
Berichtnummer: F01374-E
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Gefeliciteerd met de aanstaande geboorte van jullie tweeling. In september 1997 zijn wij de gelukkige ouders geworden van een jongen/meisje tweeling. Zij heten Dion en Demi.
Succes met het vinden van passende namen!


Onderdeel: Algemeen
Titel: tweelingen
Berichtnummer: F01374-F
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben ook lang gezocht naar namen voor onze tweeling. Zij hebben beide 2 namen. En aangezien wij van te voren niet wisten wat het zouden gaan worden, hadden wij dus 2x2 jongens en 2x2 meisjes namen. En alle mogelijke combinaties moesten ook qua roepnaam nog bij elkaar klinken.

Veel succes er mee dus, en als jullie willen mailen (prive) over tweelingen dan zou ik dat erg leuk vinden...

Erika
Mams van Ruben en Danique


Onderdeel: Algemeen
Titel: twee jongensnamen
Berichtnummer: F01374-G
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi aanstaande ouders,

Ik ben zelf voor een jongensnaam op zoek geweest naar namen die op een O eindigden (net als onze achternaam).

De volgende twee vond ik leuk:

NINO
RICCHIO

We zijn lang op zoek geweest en een zoontje zou Nino Ricchio Angelo geheten hebben.

3 jaar geleden ben ik echter de trotse moeder geworden van Kimberly, een meisje dus.


Onderdeel: Algemeen
Titel: betekenis en oorsprong?
Berichtnummer: F01374-H
Datum: 18 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Nino en Ricchio zijn wel heel bijzondere namen voor een Nederlands jongetje. Meteen even nagekeken in mijn Italiaanse 'namenboekje': Ricchio komt daar niet in voor. Waar hebben jullie dat vandaan? En spreek je dat op zijn italiaans uit (dwz: rikkio) of anders, wellicht op zijn Spaans?

Nino is de afkorting van de verkleinvorm (koosnaampjes) van heeft veel italiaanse jongensnamen: Antonino (Antonio), Giannino, Lucianino, Stefanino,Ugolino (Ugo),etc. Erg veel mensen worden daarom zo genoemd.

GvL


Onderdeel: Algemeen
Titel: naam
Berichtnummer: F01374-I
Datum: 19 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Dit is de naam die ik zeker zal geven mocht ik een jongen krijgen. Wellicht krijg ik een meisje en dan wordt het Tamara. Succes,

Marion Kuenen, Den Bosch


Onderdeel: Algemeen
Titel: te veel
Berichtnummer: F01374-J
Datum: 20 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn probleem was dat ik veel te veel leuke jongens namen wist. En tot op het laatste moment wist ik het niet zeker.

Toen hij eenmaal geboren was heb ik de eerste dag nog getwijfeld of we de juiste naam wel hadden gegeven.

Het is Ruben Mathies geworden en gebleven. Zijn roepnaam is Ruben. Onze dochter heet Danique Elianne met als roepnaam Danique.

Erika


Onderdeel: Algemeen
Titel: ONZE KINDEREN HETEN...
Berichtnummer: F01374-K
Datum: 21 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze meiden heten mathea, (komt van mattheius) en lidian nu gaan wij nog voor een derde en als dat een jongen wordt gaat hij jesper heten. Bij een meisje tasten wij zelf ook nog in het duister. Laat eens weten hoe ze uiteindelijk heten.
Groetjes van jolanda.


Onderdeel: Algemeen
Titel: tevreden
Berichtnummer: F01374-L
Datum: 25 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze kinderen wilden we met hun oerhollandse achternaam (de Graaf) klinkende Hollandse namen geven. Hoe ze heten?
Jelle, Pepijn en Anne-Sietske. En wij - en zover ik weet zijzelf ook - zijn er heel tevreden over.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Onze jongens heten ...
Berichtnummer: F01374-M
Datum: 25 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben twee zoontjes van 20 en 2 maanden. De oudste heet Wessel Luitsen. Deze laatste naam is een Twentse naam en hiermee is hij genoemd naar zijn overgrootvader, grootvader en vader. Ons jongste zoontje heet Julius.
Wij vonden het ook heel moeilijk om de kinderen mooie namen te geven, dus ik hoop dat je aan deze reacties iets hebt.
Renate


Onderdeel: Algemeen
Titel: jongensnaam voor meisjes
Berichtnummer: F01374-N
Datum: 27 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi !

Wij hebben twee meiden, een van 5 en een van 2, de oudste heet Rudy Giverny, en de jongste heet Robin Ashera.

Rudy en Robin dus, twee stoere meiden met een stoere naam.
Zelf houden wij niet van die truttige meisjesnamen, dus zodoende

Angela,mama van Rudy en Robin.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Wij zoeken een leuke naam
Berichtnummer: F01374-O
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo John en Anouk,

We hebben al 1 dochter genaamd Kirsten en zoeken naar een bijpassende naam voor ons tweede kind welke we in november verwachten.
Kunnen jullie ons (inmiddels) aan een leuke naam helpen, of hebben jullie al een site gevonden waar namen staan?

We zoeken een naam in de scandinavische stijl.

Alvast bedankt en veel geluk met de kleine (is hij/zij er al?)

Melanie en Rob.


Onderdeel: Algemeen
Titel: kort mar krachtig
Berichtnummer: F01374-P
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben drie jongens. Rens, Jorn en Mart Wij vonden dit erg leuke namen, kort maar krachtig.
Wij zijn overigens erg blij met drie jongens, want meidennamen uitzoeken was bij alle drie de zwangerschappen een ramp.


Onderdeel: Algemeen
Titel: moeilijk he, maar dit is het geworden
Berichtnummer: F01374-Q
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
[adres bekend bij de redactie]

Na lang denkwerk kwam mijn man op Daan, een vrolijke jongensnaam, die ook stoer is.
Zijn achternaam is Soeten, en dat is toch best moeilijk om een leuke naam mee te combineren.
Zo kon Niels Soeten niet (liep niet, bovendien afkorting NS) En zo viel ook Rens af.

Daan Soeten vonden wij leuk klinken, maar ik wilde ook mijn man vernoemen. Dus Rolf, het omgekeerd hiervan is Flor, en daar hebben wij Florian van gemaakt.

Dus hij heet Daan Florian Soeten.

Als de eventuele volgende een meisje wordt, doen wij weer zo iets....


Groetjes,

Lisette en daan


Onderdeel: Algemeen
Titel: Aan angela
Berichtnummer: F01374-R
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi angela,


ik vind die namen van jullie (Rudy en Robin) heel erg origineel en leuk!
wat ik dan weer geinig vindt is
namen zoals Ezra, micha en sacha voor een jongen.

groetjes


Onderdeel: Algemeen
Titel: Re: tevreden
Berichtnummer: F01374-S
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Louise,

Ik wil even kwijt dat ik Anne-Sietske
een erg leuke naam vindt!

Groetjes


Onderdeel: Algemeen
Titel: Stoer en Lief
Berichtnummer: F01374-T
Datum: 29 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi John en Anouk

Tijdens mijn zwangerschap waren we vooral bezig met meidennamen, omdat er bij ons in de familie alleen maar meiden voorkomen. Behalve mijn man en zijn broer. Meidennamen te over en daar waren we snel uit. Toen de jongensnaam! Alexander werd zijn tweede naam, omdat ik een vriend had die jong was oerleden en die wilde ik graag vernoemen, maar omdat we al een kleintje in de vriendenkring hadden die zo heette moest er dus nog iets voor. We hadden allebei een naam, maar waren er nog niet uit. De bevalling begon 5 weken te vroeg en pas op het moment dat "het" geboren was en we hoorden het is een JONGEN, moesten we weer nadenken en het werd Justin Alexander !

Groetjes Nancy


Onderdeel: Algemeen
Titel: reaktie melanie en rob: deense namen
Berichtnummer: F01374-U
Datum: 29 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Melanie en Rob, Ik woon in Denemarken, leuk dat jullie scandinavische namen zoeken. Wij probeerden juist iets meer internationaals te vinden (het werd: Simone).
Voor jullie zal ik wat deense namen opnoemen (van mensen die ik ken)

jongens:
Jorgen, Jens, Jesper, Kasper, Morten, Lars, Leif, Steffen, Emil, Valdemar, Thor, Torben, Torsten, Sven, Knud (afgrijselijk!) Kurt, Soren, Anders, Rasmus, Niels, Per, Henrik, Joakim, Povl, Bent

meisjes:
Malene, Gitte, Hanne, Lene, Lise, Anne, Pernille, Camilla, Ase, Bodil, Jytte, Karen, Ingrid, Sidsel, Lone, Birte, Bente, Helle, Pia, Else, Birgitte, Solvejg, Stine, Dorthe

Veel succes, ik ben benieuwd wat het wordt!

Rineke.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Jongen en meisje
Berichtnummer: F01374-V
Datum: 1 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi John en Anouk,

Onze zoon heet Thijn Bastiaan, Thijn met H omdat mensen anders denken dat het een afkorting is van Martijn o.i.d. en dat is dus niet zo.
Als Thijn een meisje was geweest had ze Annemijn geheten maar deze naam viel af toen ik voor de tweede keer zwanger werd omdat ik Thijn en Annemijn net als Puk en Muk vind klinken dus heet onze dochter nu Sterre Annemijn.
Heel veel succes met het kiezen van een mooie naam!!!

Groetjes Claudine


Onderdeel: Algemeen
Titel: aan Claudine
Berichtnummer: F01374-W
Datum: 3 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Claudine,

Heb je met opzet je kinderen vernoemt naar de Sterre en Thijn winkel? In Den-Haag heb je namelijk een hele grote kinderzaak die Sterre en Thijn heet. Ik geloof dat er zelfs meerdere filialen zijn door het hele land. Wel apart. Sterre... hoe kwam je op die naam? Ik ben ook weer in verwachting maar weet absoluut geen meisjesnaam. Onze Cas is bijna 1,5 jaar wat past daar nou leuk bij? Moeilijk he??

Groetjes Romy


Onderdeel: Algemeen
Titel: past bij...
Berichtnummer: F01374-X
Datum: 4 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bij de meisjesnaam Kirsten passen naar mijn idee de volgende meisjesnamen goed: Gitte, Britt, Bregje, Tessel, IJbeltje, Lente, Maud. Heel verschillend allemaal, maar met een zelfde soort gezonde-meiden-sfeer.
Als jongensnaam zou je Jens, Per, Ties. Mat of Lars kunnen overwegen.. Zoek je het meer in de twee-lettergreep-namen, dan zijn bijvoorbeeld Jesper, Emiel of Matte een optie. Maar eigenlijk is het veel te moeilijk om voor een ander in te schatten wat leuke namen zijn. Succes ermee, jullie komen er vast wel uit! Overigens: mijn zoontje heet Jart (een soort samentrekking van de namen van zijn twee opa's Jan en Gerrit, net als dat voor mijn man Jil is gebeurd met de namen van zijn twee opa's Jan en Willem). Met die naam Jart maken we het ons wel moeilijk, want wat past daarbij? In december verwachten we nummer 2, en ik geloof dat we eruit zijn, maar dat hou ik nog even geheim!

Joke L.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Scandinavische namen
Berichtnummer: F01374-Y
Datum: 4 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo allemaal,
Onze dochters hebben Scandinavische namen. Niet met opzet, maar deze vonden wij toevallig erg mooi. Onze oudste hebben wij vernoemd naar de hoofdpersoon uit een boek van M. Soderholm, zij heet Marit. grappig is, dat ik een paar Marit's tegen ben gekomen (o.a. 20 jaar oud) die ook naar dit boek zijn vernoemd. Haar 2e naam is Henrike. Familienaam = Hendrika, maar wij vonden Henrike mooier en moderner. Onze jongste heet Kirsten Mara. Kirsten is Deens, Mara weten we niet maar vonden we gewoon mooi!

En hoe nr 3 gaat heten? Dat houden we nog even voor onszelf...

Groet Petra.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Oud-Nederlands en Noors
Berichtnummer: F01374-Z
Datum: 4 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Tja namen... ik denk toch dat het doorworstelen van een namenboekje het beste is. Wij kozen voor Josephine, vindt de een prachtig en de ander niet. Ze noemt zichzelf 'Jopie' en is ook echt een Jopie - vindt de een geweldig en de ander vreselijk...
Mijn favorieten: Valentine, Jules (voor een meisje) en Madelief.
Jongetje: Teun (leuk bij Daan?), Valentijn (Tijn) en Jaap.

Omdat John en Anouk om oud-Nederlands vroegen: mijn grootmoeder heette Appolonia Maria en werd eerst Ploon en later Lo genoemd. Jopie werd bijna ploon. Hanna is ook zo lekker oud. Ik vind 'Trui' heel mooi (inderdaad van Ot en Sien), maar daarin sta ik zeer eenzaam geloof ik.
Nog wat 'ouderwetse' namen: Sien, Annetje, Toos(je), Sjoukje, Neeltje en Klaartje.

Omdat mijn vader met een Noorse is getrouwd, heb ik ook nog wat Noorse suggesties, als aanvulling op de Deense: Elen (spreek uit: Eelen), Maren, Birrit, Arny, Lara, Shana, Aileen.
Thord, Tron voor jongetjes.

Veel succes!
Sarah Saarberg