logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Des... Wat is er van bekend?

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Des.. .Wat is er van bekend?
Berichtnummer: F01464
Datum: 1 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen van mensen, die proberen zwanger te worden, waarvan de moeder het mideel DES heeft gebruikt... Hoe kwam je erachter, wat zijn de symptomen?

Groetjes, Jose.

Titel: reactie van een des-dochter
Berichtnummer: F01464-1
Datum: 3 maart 1998

Hoi Jose,

Ik ben DES dochter en ik kwam er denk ik zo'n 15 jaar geleden al achter, toen was het ineens erg in het nieuws. Mijn moeder heeft haar gegevens uit het ziekenhuis toen opgevraagd. Het komt natuurlijk veel voor dat moeders die niet makkelijk kinderen konden krijgen of veel last hadden van miskramen juist DES hebben gebruikt.

Het kan gevolgen hebben voor dochters én zonen en ook voor de moeders zelf. Voor de moeders bestaat er een verhoogde kans op borstkanker, voor de zonen kans op verminderde vruchtbaarheid. Voor dochters is er een hele waslijst aan verschijnselen bekend. Verhoogde kans op baarmoeder-, baarmoederhals-, en vaginakanker, misvormingen aan de baarmoeder, eierstokken, eileiders, dubbele baarmoeders.

Het is dus echt van belang als je DES dochter bent om in ieder geval elk jaar een uitstrijkje te laten maken. Ik doe dit al 16 jaar. Ze hebben bij mij nog nooit iets aan DES durven koppelen, maar ik heb wel 2 EUG's en 6 miskramen gehad. Het zou er mee te maken kunnen hebben, maar ze kunnen het verband niet hard maken.

Voor goede informatie kun je contact opnemen met het DES-Centrum, Wilhelminapark 25, 3581 NE Utrecht. Informatie telefoon: 030-2518339. Zij geven ook een Blad uit, DES-Nieuws. Verder registreren zij zo veel mogelijk DES-betrokkenen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hartelijke groeten.

Nicolet.

Titel: meer DES info
Berichtnummer: F01464-2
Datum: 12 maart 1998

Beste Jose,

Nicolet geeft een prima uitleg over de mogelijke gevolgen van DES. Ik ben ook een DES dochter. Je kunt nog meer info vinden op http://www.geocities.com/HotSprings/2510/ en
http://www.desaction.org

Beide sites zijn in engels.

Carmen.

Titel: Des-zonen
Berichtnummer: F01464-3
Datum: 14 maart 1998

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn al 2.5 jaar bezig om zwanger te worden. Sinds 1.5 jaar zitten we nu in het medisch circuit. De moeder van mijn vriend heeft des gebruikt. Zijn zaadcellen lijken niet goed te zijn. Onze gynaecoloog ontkent dat dit iets met Des te maken kan hebben. Kan iemand ons hier iets meer over vertellen?

Titel: Ook des-zoon, wel zwanger
Berichtnummer: F01464-4
Datum: 20 maart 1998

Mijn man is ook een 'DES-zoon': zijn moeder heeft 3 jaar lang DES gebruikt voordat ze zwanger van hem raakte. Ons is jaren geleden al door de huisarts verteld dat dit zeker verminderde vruchtbaarheid voor hem tot gevolg kon hebben: er zouden minder levende zaadcellen zijn die ook nog van mindere kwaliteit konden zijn. Wij waren op dat moment absoluut niet aan kinderen toe en hebben er verder niet veel mee gedaan. Wel is zijn sperma eens onder een microscoop bekeken en het zag er op het eerste gezicht normaal (levend) uit.

Een jaar geleden zijn wij 'ongepland' (maar zeer gewenst) zwanger geraakt, meteen toen ik met de pil stopte. We waren verbaasd dat het zo makkelijk ging, omdat we eerder verwacht hadden dat het wel wat moeite zou gaan kosten.

Kortom, volgens mij is het heel goed denkbaar dat DES slecht is voor de vruchtbaarheid van een zoon, maar bij ons zie je dat het ook totaal geen problemen hoeft te geven.

Succes en sterkte, Sjoukje.

Titel: Nog een DES dochter
Berichtnummer: F01464-5
Datum: 23 maart 1998

Hallo Jose,

Ik ben ook een DES dochter, mijn moeder vertelde me toen ik 18 was dat ze DES gebruikt had.
De DES stichting kan je alles vertellen over DES en zwanger raken, in mijn geval was zwanger worden niet direct het probleem.
Zwanger blijven was moeilijker, bij 23 weken begon de bevalling op gang te komen en uiteindelijk werd ons zoontje Robin na 26 weken geboren.
Hij is nu 22 maanden en ondanks zijn moeilijke start gaat het best goed met hem.
Mijn ervaring is dus dat je als je als DES dochter in verwachting raakt het verstandig is om de zwangerschap door een gyneacoloog met verstand van DES dochters te laten begeleiden.
Robin's verhaal kan je lezen op: http://www.caiw.nl/~robin/index.html

Groetjes Anne-Mieke

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 2 oktober 2004