|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Hoe combineer je freelancen en zwangerschap?
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Hoe combineer je freelancen en zwangerschap?
Berichtnummer: F01475
Datum: 3 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Beste ouders,
Ik en mijn vriend hebben een fantastische dochter van tweeëneenhalf en de laatste tijd begint de gedachte aan een tweede te knagen.
Sinds een half jaar ben ik (noodgedwongen) gaan freelancen (op contractbasis) en dat gaat vrij voorspoedig. Maar ik vrees dat het een heel ander verhaal wordt als ik zwanger raak. Ik denk dat ik dan niet meer zo snel aan de bak kom.
Mijn vriend werkt drieëneenhalve dag in de week en we hebben hoge vaste lasten dus we kunnen niet zonder mijn inkomen.
Hebben andere (freelancende) ouders hier ervaring mee en oplossingen voor?
Alvast bedankt,
Bernadette.
Titel: sparen en misschien uitkering
Berichtnummer: F01475-1
Datum: 6 maart 1998
Beste Bernadette,
Ook ik ben ooit (vijf jaar geleden) noodgedwongen gaan freelancen en ik zal nu niet meer anders willen. Heerlijk die vrijheid en in verhouding verdien je een hoop meer. Je schrijft niet welk beroep je uitoefent. Ik ben communicatietrainer en tekstschrijver en in deze branche heb ik, na een netwerk opgebouwd te hebben, alleen nog het probleem dat ik nee moet zeggen tegen opdrachtgevers omdat ik het zo druk heb.
op dit moment ben ik 6 maanden zwanger van mijn tweede en ik heb ervoor gezorgd (acquisitie, netwerk rondbellen) dat ik in september weer aan de slag kan, na mijn verlof.
Juist als je nu nog niet zwanger bent, heb je alle tijd om voor opdrachten op de lange termijn te zorgen. In ieder geval zou ik niet het werk voor een kind laten gaan, werk komt er altijd wel.
Voor mijn zwangerschapsverlof heb ik het geld opzij gelegd. Dit is een stuk goedkoper dan je tegen/voor zwangerschap te verzekeren.
Als je zelfstandig ondernemer bent (dus met btw-nummer) en een aanslag voor de WAO hebt gehad, dan kun je ook een uitkering krijgen. Dit is trouwens voor het eerst dit jaar. De kleine lettertjes hiervan weet ik nog niet, want ik moet me nog aanmelden.
Succes met je beslissing en als je nog meer wilt weten over het freelance bestaan, neem gerust contact op.
groetjes,
arianne.
Titel: WAZ-uitkering
Berichtnummer: F01475-2
Datum: 10 maart 1998
De WAO uitkering waar Arianne over spreekt is geen WAO maar een WAZ-uitkering (Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen). Als je zelfstandige bent betaal je via de belastingdienst premie, en heb je bij zwangerschap recht op een uitkering. Meer informatie? www.vsv.nl (de wetten).
Ineke.
Titel: Trouwe klanten
Berichtnummer: F01475-3
Datum: 12 maart 1998
Ruim drie jaar geleden begon ik als freelance tekstschrijver, anderhalf jaar later werd mijn zoontje geboren en nu ben ik voor de tweede keer zwanger. Ook ik was bang dat de zwangerschap - en het hebben van een kind! - negatieve gevolgen zou hebben voor mijn werk, maar het gaat tot nog toe prima. De omzet is in die drie jaar alleen maar gegroeid en mijn opdrachtgevers hebben in het algemeen veel begrip voor de situatie. Zo zoekt de opdrachtgever voor een personeelsblad waarvoor ik schrijf, de laatste maanden alleen mensen uit voor interviews die vlakbij wonen, zodat ik niet zo ver hoef te reizen. Daar komt bij, heb ik gemerkt: als ze tevreden zijn over je diensten, komen ze graag weer bij je terug! Voor mijn zwangerschapsverlof ben ik dit keer dan ook niet echt bang, alleen maak ik me zorgen over de werkdruk die ik straks zal hebben, met een baby en een peuter en een stapel werk! Ik hoop dat het allemaal vol te houden is, want ik ervaar mijn werk toch ook als een soort 'kindje' van me.
Behalve de waardevolle tip van Arianne om nog voor je zwangerschap opdrachten op lange termijn te werven, nog een paar tips uit ervaring.
In deze zwangerschap heb ik het grote voordeel dat ik regelmatig samenwerk met een andere freelance tekstschrijver, die straks in mijn verlof een deel van mijn vaste klussen tijdelijk overneemt. Zo hebben opdrachtgevers er zo min mogelijk last van dat ik even uitgeschakeld ben.
De eerste zwangerschap heb ik doorgewerkt tot een paar dagen voor de bevalling, al was het op een laag pitje. Dat wil ik nu anders doen, want ik denk dat het de bevalling heeft tegengehouden. Na de bevalling neem ik zes weken volledig verlof, daarna ga ik langzamerhand weer aan de slag.
Ervaring van de eerste keer: opdrachtgevers reageerden heel positief op het feit dat ik hen ook een geboortekaartje stuurde!
Ten slotte: behalve je zakelijke netwerk is ook je prive-netwerk rond de bevalling van heel groot belang. Freelancen brengt soms idiote werktijden met zich mee en tegen het eind van de zwangerschap werk je langzamer dan anders. Je hebt dus meer tijd en meer oppas nodig!
Veel succes met de beslissing,
Paula.
|