Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Loopstoeltje


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Loopstoeltje
Berichtnummer: F01490
Datum: 4 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,

Graag zou ik wat ervaringen van moeders/vaders willen horen over het gebruik van een loopstoeltje. Ik wilde er 1 gaan aanschaffen, maar zou graag eerst wat meningen erover willen horen.

Groetjes Sheryl.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Consumentengids
Berichtnummer: F01490-1
Datum: 7 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In de consumentengids van februari dit jaar staat een artikel over loopstoeltjes. Het doet verslag van een onderzoek, waarin o.a. de gevaren van loopstoeltjes beschreven worden, o.a. omdat kinderen veel mobieler worden dan je denkt.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: consumentenbond
Berichtnummer: F01490-2
Datum: 8 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Sheryl,

Ik heb zelf geen loopstoeltje gebruikt voor mijn zoontje maar ik heb wel in het afgelopen half jaar wat berichten daarover gelezen en op het journaal gehoord.

Er schijnen toch nogal wat (ernstige) ongelukken mee te gebeuren (over drempels vallen, door trapgat vallen, door snelheid de straat opschieten, eruit vallen etc)

Ook zijn er twijfels over de gevolgen voor de heupjes e.d. omdat ze te vroeg loopbewegingen gaan maken.

In Duitsland zijn ze dacht ik al verboden (of gaan ze dat op korte termijn doen) en in Nederland pleit de consumentenbond voor hetzelfde.

zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee maar ik vind deze berichten genoeg om er geen een te kopen.

Je zou eens kunnen informeren bij de consumentenbond en/of het consultatieburo hoe het precies zit.

Groetjes,

Ellen.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Loopfiets of loopkarretje
Berichtnummer: F01490-3
Datum: 12 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben geen loopstoeltje gekocht omdat, behalve dat je er van die verontrustende berichten over hoort, het een onhandig groot gevaarte in een kleine kamer is. Wij hebben bij Ikea een loopkarretje gekocht en onze dochter is daar erg blij mee. Je kunt door een schroef de wieltjes stroever zetten zodat, als ze nog niet goed kunnen lopen, het karretje er niet als een idioot vandoor gaat. In het begin liep ze maar kleine stukjes, maar nu heeft ze door hoe ze het karretje moet draaien, en crosst ze de hele kamer door. Een geleend loopfietsje zorgt ook voor groot plezier. In het begin onder leiding, maar nu klimt ze er zelf op en fietswandelt ze ook de hele kamer door. Succes met kiezen!

Jacoline.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Pim vind het prachtig
Berichtnummer: F01490-4
Datum: 3 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn nu bijna tien maanden oude zoontje Pim zit nu ook weer met heel veel plezier in de loopstoel.Met de twee oudsten (meiden,nu zeven en vier jaar)hebben we goede ervaringen met het stoeltje.Uiteraard niet te lang achter elkaar en erbij in de buurt blijven.En wat betreft het later gaan lopen(wat je wel eens leest)de een liep met tien maanden de ander met negen.Dat zal Pim niet meer redden maar hij staat al wel stevig op zijn beentjes.
Elian Oude Weernink


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Verschilt van kind tot kind.
Berichtnummer: F01490-5
Datum: 20 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb vijf kinderen (van 17 jaar tot 7 maanden).
Bij de oudste had ik een loopstoeltje omdat ze al heel jong op haar beentjes ging staan en uit zichzelf loopbewegingen ging maken. Ze liep los op 11 maanden.
Bij de drie volgenden had ik geen loopstoeltje omdat deze kinderen hier geen behoefte aan hadden, ze kropen eerst uitgebreid (iets wat m'n oudste nooit heeft gedaan), alvorens te gaan lopen.Nu met de jongste heb ik er wel weer eentje en hij zit er met veel plezier in. Sinds hij 6 maanden is, staat hij heel stevig op z'n beentjes terwijl hij zich vasthoud, ik kijk dus in de eerste plaats naar de behoefte van het kind zelf.
Carine