Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Aanpak bij (te?) langzaam leren lezen


Onderdeel: Schooltijd
Titel: aanpak bij (te?)langzaam leren lezen
Berichtnummer: F01506
Datum: 7 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze dochter zit in groep drie en is 6,5 jaar. Het leren lezen gaat traag en ook het rekenen is een moeizaam gedoe.Bij het schrijven worden veel letters gespiegeld of zijn onherkenbaar. Ik dacht aan dyslexie, daar dit in de familie voorkomt. Inmiddels weet ik dat je op een objectieve diagnose moet wachten tot ongeveerhet 9e levensjaar. Intussen gaat mijn kind vaak met tegenzin , buikpijn naar school en raakt gefrustreerd door haar eigen traagheid die niet spoort met haar ambities.
De leerkrachten op school zijn wat aarzelend over het geheel( nog geen doorverwijzing naar het ABC of remedial Teaching oid) maar ik maak me druk. Zou ze op een andere school door een andere benaderingswijze wel sneller zijn? Nu volgt ze Dalton onderwijs. Wat kan is zelf doen? Ik wil haar natuurlijk ook niet onnodig stigmatiseren of te veel opjutten. Als ik maar weet dat het goed komt mag ze van mij best langzaam, Maar als ik of school in de tussentijd iets had kunnen doen om haar te helpen laten we haar nodeloos alleen modderen.
Graag tips, instanties,, boeken etc
Silvia.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: leestoets
Berichtnummer: F01506-1
Datum: 8 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Silvia,
Helaas weet ik niets van Dalton-onderwijs af, onze kinderen zitten op een 'gewone' school. (Sorry voor de rare term, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen) Mijn dochter zit ook in groep 3 en daar wordt van tijd tot tijd een leestoets afgenomen (aantal woordjes-zonder-fouten per minuut). Een bepaalde score wordt als norm gehanteerd, wie dat niet haalt krijgt van de klasse-assistent of een leesmoeder extra aandacht. Dit werkt prima. En zo gaat het trouwens de hele schoolloopbaan door.

joke.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Boeken
Berichtnummer: F01506-2
Datum: 10 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Dag Silvia,
Een paar boeken die jullie misschien op weg helpen: Kinderen met dyslexie 90-5352-339-1 De gave van dyslexie: waarom zelfs slimme mensen soms niet kunnen lezen en hoe ze het kunnen leren 90-389-0319-7 Dyslexie, wat nu? 90-6310-203-8.
Woordblinde kinderen 90-12-05045-6

Als dyslexie in de familie voorkomt, is de kans groot dat jullie dochter dit meegekregen heeft. 9 jaar lijkt me te laat om met begeleiding te starten. Onze dochter van 7 wordt volgende week getest.

Groeten van Lin.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: Zoek hulp!
Berichtnummer: F01506-3
Datum: 12 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn dochter van bijna 9 heeft dezelfde problemen en ik merk ook bij ons op school een zelfde houding. Veel goede bedoelingen en veel energie, maar (naar mijn indruk) te weinig gericht. Het is een Jenaplanschool; ik denk niet dat het type school er iets mee te maken heeft.Testen via school lukt niet of met moeite, omdat er maar een beperkte test mogelijkheid is bij het ABC. Nu hebben wij uiteindelijk besloten om maar zelf een test te laten uitvoeren op onze kosten. Inmiddels heeft zij een jaar taal achterstand.
Als je kind buikpijn heeft en onzeker wordt zou ik het er zeker niet bij laten zitten. Neem zelf contact op met het ABC of met het IWALL te Amsterdam en hou de vinger aan de pols. Sterkte

carry bomhof.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: ook traag
Berichtnummer: F01506-4
Datum: 17 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Silvia,
Je beschrijft precies het probleem dat wij hebben met ons zoontje. Hij is op school ook traag en hij kreeg daardoor gedragsproblemen op school. Het is een lief jongetje, maar hij ging heel stoer en baldadig doen (om erbij te horen). Sinds de kerstvakantie gaat het iets beter, maar hij leest nog steeds alle letters klank voor klank en heeft moeite te onthouden wat dan uiteindelijk het hele woord is. Inmiddels wordt hij nu, na lang aandringen van mij, op school getest door een remedial teacher. Eind deze week hoor ik de uitslag. Ik ben er wel achter dat je niet moet afwachten. Je kind krijgt steeds meer problemen en raakt achterop en dat is voor het kind zelf frustrerend. Mijn zoontje wordt door zijn vriendjes ook steeds meer als dom beschouwd. Dat is doodzielig.
Ik zou er op school echt achteraan zitten. Mijn zoontje zit op de Violenschool, daar bestaat het onderwijs uit een combinatie van Dalton en Montessori. Zij vonden afwachten ook beter, hij is nog erg jong zeiden ze. Ik ben nu dus erg benieuwd naar de uitslag van de test.
Groet, Elaine.


Onderdeel: Schooltijd
Titel: leren lezen
Berichtnummer: F01506-5
Datum: 26 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Ook mijn zoon heeft problemen met lezen. Bij ons op school kwam het in de kleuterklas al aan de orde. De juffrouw merkte op dat Thijs moeite had met het herkennen van kleuren. Zij waarschuwde mij toen dat dit een voorbode van dyslectie zou kunnen zijn.
Vanaf de Kerstvakantie van groep 3 krijgt hij nu remedial teaching. Hij zit nu in groep 4. Doordat de school, en met name de remedial teachter een goede begeleiding geeft, en altijd aanspreekbaar is voor problemen, blijft Thijs plezier in lezen houden.
Ik maak me meer zorgen dan Thijs zelf. Ik weet weinig van dyslexie en op school kunnen ze me niet vertellen hoe de toekomst van Thijs eruit zal gaan zien. In deze wereld, waar informatie tot je nemen erg belangrijk is, zal het voor Thijs, denk ik, erg moeilijk worden.
Christa van Zijl