|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Afvallen tijdens zwangerschap
Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Afvallen tijdens zwangerschap.
Berichtnummer: F01511
Datum: 8 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Hallo!
Wie heeft er ervaring met afvallen tijdens de zwangerschap?
Ik mag van de dokter niet aankomen tijdens mijn zwangerschap, hij heeft nog liever dat ik wat afval.
Heeft iemand nog wat tips voor mij?
Francisca.
Titel: gezond eten
Berichtnummer: F01511-1
Datum: 11 maart 1998
Hoi Franciska,
Tijdens mijn vorige zwangerschap ben ik in de eerste 5 maanden 12 kilo afgevallen, die zaten er bij negen maanden weer aan, dus al met al niet aangekomen.
Het 'leuke' hiervan was, dat direct na de geboorte en zeker na 2 weken borstvoeding, ik ongeveer 11kg. lichter was als voor mijn zwangerschap.
Hoe je af moet/kunt vallen??
Ik vindt eigenlijk dat als je huisarts dit vindt hij je ook wel eens door had mogen verwijzen naar een dieetist.
maar goed.
GEZOND GEZOND GEZOND!!!!!
Je kindje heeft eiwitten en kalk en koolhydraten nodig maar ook vet en zo om goed te kunnen groeien.
Dus, eet gewoon ontbijt, lunch en diner, pak tussendoor wat extra fruit en vergeet geen melkprodukten!
Geen snoepjes en frisdranken.
Maar ja, volgens mij weet iedereen wel hoe ze gezond moeten eten.
Succes, Angela.
Titel: 14 kilo afgevallen
Berichtnummer: F01511-2
Datum: 12 maart 1998
Beste Francisca,
Op eigen initiatief ben ik 14 kilo afgevallen. Ik ben hiermee gestart 2 weken voordat ik zwanger ben geraakt en doorgegaan tot 12 weken zwangerschap. Nu lijn ik niet streng meer maar las af en toe een fruitdag in en hou me een aantal dagen per week nog aan het dieet om veel aankomen te voorkomen.
Om af te vallen heb ik de veelbesproken Montignac methode gebruikt. Deze is goed vol te houden en werkt uitstekend. Het is wel van groot belang dat je het boek over deze methode goed leest en dat je het goed toepast ( niet maar de helft van de methode doen en het andere nalaten). Verder is het ook van groot belang dat je binnen het dieet voldoende varieert en van alles wat binnenkrijgt, anders loop je het risico tekorten van bepaalde voedingsstoffen te krijgen. Als je het goed doet eet je hartstikke gezond; veel vers fruit en verse groenten, geen suiker (en omdat bijna overal suiker of glucose aan toegevoegd mag je bijna geen kant en klaar producten etc. dus krijg je gedurende die tijd ook geen geur-/kleur-/smaakstoffen en wat er al niet meer zij binnen. Volgens mij een heel gezonde start voor je kind.
Toen ik zo'n 8 weken zwanger en dus zo'n 10 weken aan het lijnen was las ik ineens in een folder dat lijnen tijdens de zwangerschap slecht is omdat er vet afgebroken wordt en daarmee schadelijke stoffen in je bloed kunnen komen ( en dus ook bij je ongeboren kindje). Toch een beetje ongerust heb ik contact opgenomen met de verloskundige en het hele verhaal uitgelegd. Zij heeft me gerustgesteld omdat je als je Montignac goed toepast heel gezond, gevarieerd en vers eet, en dat het geen kwaad zou kunnen.
Momenteel ben ik bijna 25 weken zwanger en sinds de 13e week nog maar drie kilo aangekomen. Het is wel van belang allert te blijven op je gewicht, want als je na het lijnen weer gaat eten als tevoren vliegen de kilo's er weer aan.
Verder knoop ik me ook in de oren dat het kind altijd neemt wat het nodig heeft en dus niets tekort komt.
Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Als je gaat lijnen wens ik je heel veel succes en resultaat. En geniet van je zwangerschap. Mimi.
Titel: afvallen een goede start voor je kind?
Berichtnummer: F01511-3
Datum: 13 maart 1998
Beroepsmatig weet ik toevallig dat je gedurende je hele leven allerlei stoffen in je lichaamsvet opslaat die schadelijk kunnen zijn voor mensen; dus ook voor jou én je (ongeboren) kind. Het gaat voornamelijk om allerlei resten van chloorhoudende koolwaterstoffen zoals PCBs, dioxinen en een aantal bestrijdingsmiddelen.
Zolang die stoffen in je lichaamsvet blijven zitten is dat geen probleem, maar als je afvalt breek je juist lichaamsvet af en daarmee worden de 'veilig in het lichaamsvet opgeborgen' schadelijke stoffen gemobiliseerd en komen in verhoogde hoeveelheden in het bloed terecht. En dat bloed komt ook bij je kindje en ik ben er dus helemaal niet zo zeker van dat dat geen kwaad kan!
Overigens heeft iedereen al jaren dat soort stoffen binnengekregen. Onderzoek heeft aangetoond dat de lichaamsbelasting van alle jonge vrouwen in Nederland ongeveer even hoog is. Daarbij komt dat het Montignac-dieet uitgaat van redelijke hoeveelheid vet in het voedsel en dat is juist het deel van de voeding (dierlijk vet in vlees, vis en zuivelprodukten) waarmee je dat soort schadelijke stoffen binnenkrijgt.
Het advies om tijdens de (eerste drie maanden van de) zwangerschap (waarin het kindje zich ontwikkelt en dus juist gevoelig is voor de blootstelling aan schadelijke stoffen) niet af te vallen is een officieel advies van de Gezondheidsraad. Die hebben er zorgvuldig op gestudeerd en zullen wel weten waar ze over praten! Bovendien: misschien heb je mazzel, maar waarom zou je risico's nemen met de gezondheid van je kind, je kunt toch ook zorgen dat je niet te veel aankomt tijdens de zwangerschap en pas na de bevalling gaan afvallen?
Overigens worden tijdens de produktie van borstvoeding ook lichaamsvetten (en dus de schadelijke stoffen) gemobiliseerd en in de moedermelk uitgescheiden. De Gezondheidsraad heeft zich ook gebogen de mogelijke nadelige effecten voor het geboren kind. Het oordeel is tot nu toe dat de voordelen van (tijdelijke) borstvoeding de mogelijke nadelige effecten van de blootstelling aan schadelijke stoffen \ruimschoots overtreffen en adviseert daarom nogsteeds om borstvoeding te geven.
Het is maar een mening, doe er je voordeel mee!
Karla.
Titel: niet te geloven...
Berichtnummer: F01511-4
Datum: 13 maart 1998
Hoeveel weeg je? Ik ben nu 28 wkn zwanger. Voor de zwangerschap 115 kilo (ik was al 15 kg afgevallen), nu vooral door ziekte (daarover elders in dit forum meer) nog 110 kg. Mij werd afgeraden te lijnen. Het woord 'gewichtbeheersing' bestaat voor mij niet, er valt voor mij niks te beheersen. Na de bevalling van mijn eerste kwam ik 30 kg aan (in 1995), pas vorig jaar verloor ik de eerste 15 kg. Nee, ik heb geen vraatzucht of zo. Jammer dat teveel artsen nog zo aan het gewicht hangen. Het is natuurlijk gezonder (?) maat 38 te hebben, maar als je op je voeding let kan je niet meer doen. Laat je niet gek maken, eet gewoon gezond maar ga niet als een gek lijnen. Sterkte! En... mail me eens als je het er moeilijk mee hebt (als dat al het geval zou zijn).
Groeten, Marijke.
Titel: Andersom
Berichtnummer: F01511-5
Datum: 7 april 1998
Hoi,
Echt hoor, al die (vroedvrouw, dokter, gynaecoloog) adviezen. Ik weet niks van jou, maar wel van mij, hang je er niet aan op. Mijn 'probleem' -ik had geen probleem- zou zijn dat ik te weinig woog (50 kg) en dat ik te weinig aan zou komen, nl. 8 kg na 41 weken zwangerschap. Ik was ook nog eens misselijk, dus veel eten schoot niet op. Wat maakte ik me een zorgen. Meiske geboren, bijna 4 kg!!!!! ALS jij je goed voelt en een goed gevoel hebt over je zwangerschap en je kindje, laat je dan niet opnaaien (excusez le mot). leef goed, gezond en vooral met plezier. Geniet!
Shirley
|