logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Niet op een lijn met gynaecoloog betreft bekkeninstabiliteit

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: niet op een lijn met gynaecoloog betreft bekkeninstabiliteit
Berichtnummer: F01516
Datum: 9 maart 1998
Afzender: (naam en e-adres bij redactie bekend)

Hallo!

Wij dachten tot vorige week dat we in september ons derde kindje zouden verwachten, maar uit de echo blijkt dat ik een missed abortion heb. Het is nu wachten wat er gaat gebeuren of anders wordt het een curretage.

Dat is allemaal erg verdrietig natuurlijk, maar mijn gedachten staan momenteel niet stil:

Ik heb een instabiel bekken, met name tijdens en na de 2e zwangerschap is dat ontstaan. Het gaat nu vrij goed met me en durven weer een zwangerschap aan.

Echter mij is duidelijk in het Spine en Joint Centre in Rotterdam verteld dat een 3e kind op zich geen probleem is ( via natuurlijke bevalling ), maar het hoofd en het totaalgewicht mag beslist niet groter zijn dan dat van de tweede. Anders wordt een keizersnede geadviseerd.

In het gesprek, voorafgaand aan de echo ( dus nog in blijde verwachting op dat moment )gaf mijn gyn. duidelijk te kennen dat de grootte van het hoofd van het kindje niks zegt. Het is maar net hoe de fontanellen tijdens de bevalling overelkaar heen schuiven. Het gewicht was ook van ondergeschikt belang ( echo in de laatste maand is overbodig, volgens hem ).
Maar mijns inziens is een hoofd met een doorsnee van 46 cm of 34 cm toch een verschil, ondanks het schuiven van de fontanellen.

Momenteel zitten wij nog in de verwerkingsfase van deze komende miskraam, maar door dit bericht van de gyn.is de zin en animo in een volgende zwangerschap tot ver onder het nulpunt gedaald.

Want een keizersnede lijkt ons een geruststellende gedachte, maar dit was in dit stadium niet bespreekbaar. Echter deze gyn. heeft ons tijdens de 2e zwangerschap goed begeleid. Maar ik twijfel nu toch door bovenstaand en zijn verbaasde gezicht dat ik niet zo maar met mijn benen in de beugels kon ( nodig voor de vaginale echo ).
Bovendien was hij niet op de hoogte van Jan Mens en diens therapieen.

Wie heeft ervaring hiermee en koos zonder slag of stoot voor een andere gynaecoloog die wel gelijk aan de wensen van zijn patienten gehoor gaf ( indien medisch verantwoord uiteraard ).

Nogmaals, de gyn. is heel kundig, maar ik twijfel over zijn kennis van bekkeninstabiliteit. Komt dat vaker voor!?

Al met al zit ik een gigantische dip doordit alles ( en nog meer ), dus ik hoop echt dat iemand mij uit de droom kan helpen wat betreft de grootte van het hoofd en het zoeken van een andere gyn.

In verband dat bijna nog niemand weet dat ik zwanger was/ben wil ik nog even anoniem blijven.
Mijn emailadres kan wel opgevraagd worden bij de redactie voor prive-reacties.

Hartelijke groet!

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: andere gyn!
Berichtnummer: F01516-1
Datum: 11 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

sterkte met jullie verlies ik hoop dat je snel weer zwanger zult zijn. ik zou een andere gyn nemen. je moet toch op zo'n man aankunnen als het er op aankomt en veel gyn.-logen hebben er echt geen kaas van gegeten. een vervanger van mijn gyn zei doodleuk tegen mij toen hij mij met bekkkenband en al op de bank zag stappen: 'ach ja het is een modeverschijnsel he?' wat een kl...zak!
ilona.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003