logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Vlokkentest/vruchtwaterpunctie?

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: vlokkentest/vruchtwaterpunctie?
Berichtnummer: F01530
Datum: 11 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hi,

Ik ben 36 (word 37 in juni) en ben nu 7 weken zwanger van mijn tweede kindje. Gezien mijn leeftijd wil ik graag een test laten doen om te zien of onze baby geen Down-syndroom heeft.
Nu hebben we gehoord dat het mogelijk is met 11 weken (?) via een echo de dikte van de nekplooi te laten bepalen, wat een indicatie zou geven voor het al dan niet voorkomen van het Down-syndroom. Daarna zou ik eventueel nog met 4 maanden een vlokkentest/punctie kunnen laten doen (ik vergeet steeds welke er eerst komt). Dat doe ik liever dan de eerdere test, die meer risico geeft op een miskraam.
Wie heeft hier ervaring mee? Hoe betrouwbaar is het meten van de nekplooi? En hoeveel kans heb je nu werkelijk op een miskraam bij een vlokkentest en punctie?

Vast bedankt!

Silva.

Titel: hou van je kind!
Berichtnummer: F01530-1
Datum: 12 maart 1998

Hallo,

Waarom ben je bang voor een kind met Down syndroom, heeft zo iemand geen recht van leven en recht op liefde van zijn moeder? Zie mijn reaktie bij 'punctie voor je 33e'. Ik vind het zo erg zo makkelijk als mensen tegenwoordig beslissen wiens leven waardevol is en wiens leven niet, verschrikkelijk!
Hou alsjeblieft van je kindje zoals het is, ieder menselijk leven is uniek en de moeite waard en jij als moeder moet ervoor zorgen en liefde geven!

Emmy.

Titel: hoezo bang?
Berichtnummer: F01530-2
Datum: 13 maart 1998

Ook hallo

Ik begrijp je reactie niet zo goed. Ik kan me heel goed voorstellen dat Silva met haar (risico-)leeftijd na een 'goede' uitslag veel meer van haar zwangerschap zal kunnen genieten dan als ze in het ongewisse is of haar baby ja of nee gezond is. De medische kennis is er toch voor om gebruikt te worden? Ik denk niet dat het iets met het wel of niet van je kind houden te maken heeft..

Fren.

Titel: Emmy, dat vraagt ze niet
Berichtnummer: F01530-3

Hoi Emmy,

Silva stelt een hele concrete vraag om informatie, en dat lijkt me haar goed recht. Moet ze haar levensfilosofie en haar emoties rondom haar ongeboren kind er ook bij zetten? Dat lijkt mij niet. Om meteen te suggereren dat zij niet van haar kind houdt vind ik een beetje ver gaan. Niet iedereen is dezelfde mening toegedaan als jij.

En verder: jij vindt dat niemand mag beslissen welk leven waardevol is en welk leven niet. Maar mag jij dan Silva voorschrijven hoe zij zich moet voelen en hoe zij met haar ongeboren kindje om moet gaan? Dan ben je net zo 'oordelend' bezig.

Ze wil gewoon antwoord op haar vraag. Hoe zij daar vervolgens mee omgaat is heel persoonlijk, en waarschijnlijk ook heel erg moeilijk, en dat hoeft ze niet voor de hele wereld op het forum te zetten.

Groeten, Sjoukje.

Titel: reactie naar Emmy
Berichtnummer: F01530-4

Wacht maar tot het je zelf overkomt, dan snap je pas waar je het over hebt.
Tuurlijk moet je van je kind houden, maar als je kunt kiezen, dan kies je toch voor een gezond kind.
Een mongooltje is nu eenmaal een foutje van de natuur . Je wil toch ook niet de rest van je leven laten vergallen. Een mongooltje kan namelijk niet voor zichzelf zorgen. Ik wou dat ik een punctie had kunnen laten doen, maar daar ben ik te jong voor.
Dus nu maar in de angst zitten.
M. van Dijk.

Titel: van Silva - na nadenken
Berichtnummer: F01530-5
Datum: 14 maart 1998

Beste Emmy, en de anderen die hebben gereageerd,

Dat was heel confronterend en eerlijk antwoord. Maar zoals de anderen al hebben gezegd, het blijft een persoonlijke afweging, gebaseerd op je eigen overtuiging en situatie. Ikzelf realiseer me dat je nooit alle risico kunt uitsluiten, maar besef tevens wat het moet betekenen om een kindje met Down te krijgen. Alle respect voor de ouders die deze moeilijke opgave vervullen!

Ik heb inmiddels wel heel wat info gevonden op een Amerikaanse website: http://www.fetal.com/. Het blijkt dat de kans op een miskraam gedeeltelijk afhangt van de ervarenheid van degene die de test doet, dus ik zal me vantevoren goed informeren.

Mocht iemand verder nog een reactie hebben, dan houd ik me zeker aanbevolen!

Silva

Titel: dikke nekplooi
Berichtnummer: F01530-6
Datum: 14 maart 1998

Beste allemaal,
Wij hebben een kindje gehad met een ernstige hartafwijking en bij een volgende zwangerschap komen we onder gyn. controle.
De gyn. vertelde toen dat inderdaad die dikke nekplooi (alleen zichtbaar tussen de 12e en de 14e week) kan duiden op een afwijking. Dat hoeft niet alleen het syndroom van Down te zijn, maar dit kunnen ook andere afwijkingen zijn. En niet al deze afwijkingen zijn zichtbaar via een echo of een punctie

Ellen

Titel: vruchtwaterpunctie
Berichtnummer: F01530-7
Datum: 16 maart 1998

Beste Silva,

Ook ik ben zwanger van mijn tweede en ben inmiddels 37 jaar. Ik heb een paar weken geleden een vruchtwaterpunctie laten doen om te laten onderzoeken of ons kindje "gezond" is. Gelukkig is alles goed. Bij mij werd gezegd dat de kans op een miskraam door de punctie 1 op de 350 was. Lichamelijk valt zo'n punctie mee alleen emotioneel vond ik het enorm zwaar (drie weken wachten op de uitslag!). Ik heb gehoord dat ze inderdaad in een vroeger stadium dan een punctie de nekplooien kunnen meten. Je kan het VU ziekenhuis in Amsterdam eens bellen die zijn erg ver in dat soort onderzoeken. Heel veel succes met het nemen van jouw beslissing en mail me gerust als je nog iets wil weten. Geniet als je het kan van je zwangerschap en laat je door niemand iets wijsmaken, het is jullie gezin en toekomst.

Groeten van Tanja.

Titel: doen!
Berichtnummer: F01530-8
Datum: 17 maart 1998

Hoi silva,
Ik kan je maar 1 ding adviseren 'op jouw leeftijd': doen!
groetjes Elaine.

Titel: Eerst nek(oedeem)echo, dan eventueel punctie.
Berichtnummer: F01530-9
Datum: 24 maart 1998

Beste Silva,

Ik heb bij 12 weken zwangerschap een nekoedeemecho gehad.

Dit is niet de nekplooiecho waar jij het over hebt, en die samen met bijv. de lengte van bepaalde vingerkootjes, het dijbeen en de verhouding tussen andere afmetingen een indicatie voor het risico op bepaalde chromosonale afwijkingen, zoals het Down syndroom, geeft.

Een nekoedeemecho schijnt een hogere voorspellingswaarde te hebben dan een nekplooiecho. Hoe hoog precies kon men mij niet vertellen, want ze zijn er hier (Medisch Spectrum Twente) pas in 1996 mee begonnen en het onderzoek is nog gaande. Wel werd er iets tegen mij gezegd van "meer dan 90%". Ook zeiden ze tegen mij dat er nog maar weinig ziekenhuizen in Nederland zijn waar ze dit doen.

Bij een nekoedeemecho meten ze de de doorsnede hoeveelheid vocht in een bepaald gebied in de nek. Dan komen ze tot een bepaalde afmeting, bijv. bij mij 0,7 mm. Dit is een goede, lage waarde; bij een leeftijd van 30 en een zwangerschapsduur van 12 weken mag het (dacht ik) 3 mm zijn voor je je zorgen hoeft te gaan maken.

Mocht de waarde van de nekoedeemecho daar aanleiding toe geven, dan kan je in overleg met de gynaecoloog tot een vruchtwaterpunctie besluiten. Het blijft wel zo dat de echo geen 100% zekerheid biedt voor de uitslag en de punctie wel, althans voor die afwijkingen waar specifiek op gezocht wordt. Het nadeel is natuurlijk de verhoogde kans op een miskraam die een punctie met zich meebrengt, o.a. door "misprikken" en infectiegevaar. Ik heb getallen gelezen van 0,5 tot 1,5% en gezien de uitslag van mijn echo vind ik dat te veel.

En tsja, het is aan ieder voor zich om de risico/rendementsafweging te maken: de beslissing om een test al dan niet te doen en de consequenties die je al dan niet daaraan koppelt zijn de jouwe. Een kleine hinderpaal is natuurlijk dat je een test niet zomaar krijgt en in het geval van deze echo zou ik zeggen: de aanhouder wint, probeer het eventueel via de huisarts of een andere omweg. Bied aan om het eventueel zelf te betalen, dat is misschien wel zo redelijk als je geen indicatie hebt...

Succes met je beslissing en laat horen hoe het afgelopen is!

Deirdre

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003