logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Agressie en ADHD bij jonge kinderen

Onderdeel: Algemeen
Titel: Agressie en ADHD bij jonge kinderen
Berichtnummer: F01544
Datum: 12 maart 1998
Afzender: mari
ėlle Sas (cupido@tref.nl)

Ik studeer dit jaar af op de PABO, een lerarenopleiding voor het basisonderwijs. Het onderwerp van mijn scriptie is agressie bij jonge kinderen (3 tot 10 jaar). Ik wil hier graag ervaringen van ouders over horen, misschien wel 'opvoedingstips'. Praktijkvoorbeelden van geslaagde en niet geslaagde pogingen om met agressie om te gaan zijn welkom!

Wie kan mij een definitie van agressie bezorgen, zelfs in het woordenboek blijft het vaag.

Ook wil ik graag wat meer weten over kinderen met ADHD, misschien kunnen ouders daar ook op reageren?

Groetjes, Mariëlle.

Titel: ADHD zoon van 8 jaar.
Berichtnummer: F01544-1
Datum: 31 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Onze zoon is acht jaar en twee weken geleden is ADHD bij hem geconstateert, iets wat we eigenlijk al wel een paar jaar dachten, maar we hebben toch gewacht hoe het op school zou gaan, ondanks dat hij thuis behoorlijk onhandelbaar was. De reaktie van school kwam dit jaar eigenlijk pas goed, er werd wel vaak een opmerking gemaakt van wat is die knaap druk en hij concentreert zich zo slecht, maar pas toen het echte leren begon werden de problemen groter.
Op school werd er wel het een en ander aan gedaan om hem rustiger te krijgen maar wat er ook werd gedaan, niets hielp eigenlijk, voor ons thuis escaleerde het een fors aantal keren. Hij is onredelijk, driftig, zit geen seconde stil, ook als hij op de bank zit bewegen zijn benen en armen nog en er schiet hem de hele dag door van alles te binnen dat hij wil doen. Hij is wel erg leergierig wat op zich heel positief is, als je maar niet alles wilt weten en daar in vast loopt, want je kunt natuurlijk niet eerst iets afmaken als je alles tegelijk wilt. Zijn IQ is uitstekend maar het komt er niet door zijn drukte.
Vandaag zijn we begonnen met medicatie voor hem om enig rust in zijn lijf te brengen, de resultaten wil ik hier best over 2 weken schrijven, want als het wel aanslaat zou dit binnen twee weken merkbaar moeten zijn. Ik weet alleen wel dat wij als ouders nog heel veel moeten leren hoe om te gaan met een kind met ADHD, we hebben nog een lange weg te gaan denk ik.

Marjanne de Bie

Titel: goed boek
Berichtnummer: F01544-2
Datum: 6 april 1998

Hoi toekomstige collega,

Een goed boek over hyperactieve kinderen (en hun ouders in leerkrachten vind ik zelf "Zit stil" van Theo Campenolle (of Compenolle,dat weet ik niet zo precies meer. ) Succes met je scriptie

Groetjes Marian

Titel: adhd
Berichtnummer: F01544-3
Datum: 9 april 1998

wij hebben een zoon van bijna 7 die adhd heeft wij hebben voor de buitenwereld moeten knokken om te laten zien dat hij anders is ook is hij soms agressief en is hij gek op vuurtje steken hij gaat naar een speciaal centrum (boddeart)daar leren ze hem en ons met zijn stoornis om te gaan misschien kan ik je wel helpen door te vragen aan de leiding als je eens een dag kan meedraaien(zij zijn daar vaak wel bereid toe) wil je meer informatie bel of email maar met vriedelijke groet patricia 0528279462 (hoogeveen)

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003