Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Wollen luierbroekjes


Onderdeel: Algemeen
Titel: wollen luierbroekjes
Berichtnummer: F01576
Datum: 17 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben sinds een jaar een tevreden katoen-gebruiker. Als luierbroekjes gebruik ik sinds vorige zomer wolwikkels. Omdat die optimaal ademen vind ik ze geweldig. Nu is mijn zoontje aan een grotere maat toe, en denk ik erover om eens een ander merk te kopen. Ik gebruik de Wolwikkel Amsterdam. Die is makkelijk in het gebruik, hij sluit met klittenband, maar de luier kruipt er soms tussenuit bij de beentjes. Ik meen dat Indisposibles ook een wollen broekje verkoopt, maar met een heel andere pasvorm. Hoe bevallen die bijvoorbeeld? Hoe bevallen andere merken en modellen? En hoe behandelen anderen hun wollen broekjes?

Janneke.


Onderdeel: Algemeen
Titel: uitstervend ras??
Berichtnummer: F01576-1
Datum: 24 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Janneke,

Schiet niet op met de reacties! Katoen is tot daar aan toe, maar wollen broekjes... :-))

Goed, mijn ervaringen: met wol dus geen enkele ervaring. Tot nu toe gebruiken we de klittebanddingen van de HEMA. Overdag gaat dat prima. Voor de nacht is dat onvoldoende. We willen toch 's nachts katoen blijven gebruiken en hebben zodoende bij Carla's Compagnie Indisposable-spulletjes gekocht (met excuses vor de reclame). We hebben dikke inleggers aangeschaft om de opslagcapaciteit van de luiers flink te verhogen, en we hebben nylon luierbroekjes aangeschaft. Dat zijn broekjes aan 1 stuk, in de kwaliteit 'ademend' (het Gore-Tex effect) en 'niet ademend'. Tot nu toe waren de resultaten maar matig, (toch nog lekkage na een lange nacht waarin Joran bovendien nog 3 keer kwam en dus flink wat vocht tot zich had genomen,) maar dat kwam doordat de broekjes wat aan de ruime kant zijn. We moeten nog steeds met een steekje de broekspijpen iets vernauwen en kunnen dan de proefnemingen vervolgen. Tot die tijd nog maar weer even katoen voor de nacht.

groetjes, Wim


Onderdeel: Algemeen
Titel: Wol: ademend en waterdicht!
Berichtnummer: F01576-2
Datum: 27 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb voor beide kinderen zowel de wollen broek van Indisposables als de Wolwikkel gebruikt. Het verschil zit vooral in het model; de wolwikkel is een omslag, de broek van Indisposables is een �nderbroekmodel'. Omdat de Indisposables wat verder over de luier heenvalt kwam lekkage minder vaak voor. Hij is wel weer iets lastiger is aan te trekken, daarom gebruikte ik deze voor de nacht en de wolwikkel vaak overdag. Ik heb geen duidelijke voorkeur. Waar je wel op moet letten is dat de Indisposablesbroek niet voorgekrompen is. Dit gebeurt vanzelf, maar je moet de broek wel een maat groter kopen dan ze aangeven i.v.m. krimp. Ik vond het zelf erg handig juist een paar verschillende broeken te hebben en dus te kunnen kiezen !

Wol werkt echt perfect, en OOK VOOR DE NACHTLUIER!!

Als je een telefoonnummer van Indisposables nodig hebt mail dan even, ik kan het voor je opzoeken.

Vriendelijke groeten,

Annemiek.


Onderdeel: Algemeen
Titel: Juist wol eens proberen !
Berichtnummer: F01576-3
Datum: 27 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Zelf heb ik ook altijd Indisposables gebruikt. Mijn beide kinderen plasten toch wel zoveel dat het broekje van dit merk iets lekte. De plastic broek van de Hema deed het voor de nacht iets beter, overdag had ik geen problemen. Echter, ik vind een echte plastic broek wel erg broeierig en ben overgestapt naar de wollen broek (ook Indisposables) voor de nacht en een wolwikkel (Amsterdam) voor overdag. Werkte ook in de nacht prima en geen lekkages meer, maar ook een ademende broek. Echt het proberen waard.

Succes ermee.

Annemiek Bosma


Onderdeel: Algemeen
Titel: zelf maken!!!!
Berichtnummer: F01576-4
Datum: 27 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi janneke,

Wij hebben ook een poging gedaan met katoen en wol (helaas niet gelukt-maar dat is een ander verhaal). Hier in Denemarken verkoopt men lanoline-wol in knotten waar je zelf broekjes van kunt breien (of evt. oma?). Het is in NL ook te koop in sommige reformwinkels.
Je breit een driehoek waarvan de basis in 1 recht 1 averecht (of 2-2), ca 7 cm, de rest in gewone ribbels. de punten van het basisstuk vouw je tot aan elkaar, daarna de punt van de driehoek omvouwen tot aan het basisstuk, zodat het een broekje vormt. Nu kun je de gaten van de beentjes zo groot maken als je wilt, en ze ook naarmate je kindje groter wordt aanpassen. Zorg ook voor gaatjes in de basis waar je een koordje door kunt trekken.
Op die manier kun je in principe een broekje voor de hele luierperiode gebruiken.
Als het bovenstaande je te ingewikkeld in de oren klinkt, kun je natuurlijk gewoon een patroontje voor een gebreid babybroekje gebruiken. Wel ribbels breien, want tricotsteek neemt minder vocht op!
Dit is, in elk geval in Denemarken, VEeëEL goedkoper dan kant en klare wolwikkels kopen.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Rineke.


Onderdeel: Algemeen
Titel: telefoonnummer Indisposibles?
Berichtnummer: F01576-5
Datum: 28 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bedankt voor de reakties op mijn vraag. Ik gebruik nu afwisselend de twee Wolwikkels Amsterdam en een derde broekje dat ik erbij heb gekocht. Dat is zo?n gebreid model. Inderdaad iets lastiger aandoen, maar de luier komt er niet uitkruipen en lekt daardoor niet door. Wat ook fijn is, is dat het broekje meer bewegingsvrijheid geeft. Jan heeft wel een soort jaren ?30 look in die outfit, maar dat staat eigenlijk des te schattiger.

Vooral bij dit dunnere broekje sta ik weer versteld dat een kleddernatte luier niet doorlekt. En die broekjes worden maar niet vies. Ik laat ze alleen na iedere verschoning goed luchten. En een baby ruikt in zo?n broek een beetje naar een lammetje, heerlijk. Af en toe was ik de broekjes wel in wolwasmiddel, en laat ze daarna overnachten in een lanoline-badje. Ideaal. ?s Zomers broeit het in wol niet zo als in een plastic overbroekje of wegwerpluier. Hoewel ik tussendoor ook weleens wegwerp gebruik vermijd ik dat op een warme dag, omdat de huid eronder dan erg rood en zweterig wordt. In een ademende luierbroek blijft de huid koel.

Ik wil wel graag het telefoonnummer van Indisposibles hebben. Ik heb een nummer, maar dat klopt niet! Een winkel in Amsterdam verkoopt allerlei modellen wollen broekjes, maar niet de Indisposibles, en daar ben ik wel benieuwd naar.

Janneke


Onderdeel: Algemeen
Titel: vraag aan janneke
Berichtnummer: F01576-6
Datum: 10 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Janneke,

Zo'n lekker ruikend jaren '30 jongetje wil ik ook wel:) Waar zit die winkel in Amsterdam waar je het over had, hoeveel kosten die broekjes, en blijven ze lang passen?

Groetjes, Marian


Onderdeel: Algemeen
Titel: en het antwoord van janneke
Berichtnummer: F01576-7
Datum: 11 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Marian

Mijn jaren '30 jongetje hou ik graag zelf om aan te ruiken, maar hier is het adres: De Zaailing, Ruysdaelstraat 21-23, 1071 WZ Amsterdam, (020)6793817.

Ze verkopen allerlei wollen broekjes, in grofweg twee modellen:

- klittenbandbroekjes: handig omdoen, maar de luier kan eruit kruipen. Je baby krijgt hiermee een jaren '90 uiterlijk. Ze verkopen bij de Zaailing de Wolwikkel Amsterdam voor f40,- in alle maten. Die wordt het meest verkocht, een duurzaam broekje. Verder (als ik me goed herinner) de Wickos, iets dikker en iets duurder dan de Amsterdam. Koop liever minstens een maat te groot, het past evengoed wel door de klittenbandsluiting. Ik heb tot nu toe steeds twee Wolwikkels Amsterdam in gebruik gehad in verschillende maten.
Als de kleinste te klein werd kocht ik daarvoor in de plaats een grotere.
Op die manier kan je redelijk voordelig er steeds twee in gebruik hebben.

- gebreide broekjes met de gewenste uitstraling ("Mijn hemel, wat een ouderwets broekje" zei mijn moeder toen ze kwam oppassen): iets lastiger omdoen, luier blijft er netjes in zitten, baby heeft meer bewegingsvrijheid, maar de luier moet ook beter vastzitten. Daarvan heb ik een dunne (enkel gebreide) gekocht voor f25,- (merk weet ik niet meer). Er is ook de dubbel gebreide Turmalin, Demeter kwaliteit, voor tussen f30,- en f40,-. De laatste is denk ik beter, maar die dunne lijkt me heerlijk voor de zomer. Deze broekjes blijven denk ik langer passen omdat ze meerekken, maar ik denk wel dat ze minder lang meegaan dan de (dikke vervilte) wolwikkels.

Vergeet niet om ook een flesje wolkuur (lanoline) te kopen (f11,-), want je moet het broekje voor het eerste gebruik behandelen. Verder na iedere verschoning laten luchten (dus minstens twee aanschaffen), en zelden wassen en behandelen.

Veel plezier,
Janneke


Onderdeel: Algemeen
Titel: Telefoonnummer van Indisposables
Berichtnummer: F01576-8
Datum: 17 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Janneke,

Het telefoonnummer dat je zoekt is het nummer van Carla's Company in Harderwijk. Dit is de importeur van Indisposables.
Het nummer is: 0341 - 413216

Groetjes,
Ellen