logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Bekkeninstabiliteit en weer zwanger

Onderdeel: Algemeen
Titel: Bekkeninstabiliteit en weer zwanger
Berichtnummer: F01605
Datum: 22 maart 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo allemaal,

Na de bevalling van mijn dochter (nu 14 maand), heb ik heel veel last gehad van bekkeninstabiliteit. Veel therapie e.d. gehad, maar niets hielp.
Nu ben ik inmiddels ruim 9 weken zwanger van de tweede en nog steeds last dus, nu soms nog meer last.

Ik zorg grotendeels alleen voor mijn dochter, omdat mijn vriend hernia heeft en binnen 4 weken geopereerd moet worden. Na die operatie duurt het nog ongeveer 3 maanden voordat hij weer een klein beetje van mij over kan nemen. Voorlopig ziet het er dus na uit dat ik alles alleen moet doen, zowel de zorg voor mijn dochter als voor mijn vriend. Wie heeft praktische tips of heeft ervaring met thuiszorg of iets dergelijks in zo'n situatie?

Het ziet er wel klagend uit, maar zo is het niet bedoeld hoor! :-)

Groetjes Andrea

Titel: Persoonsgebonden budget iets voor jou!???
Berichtnummer: F01605-1
Datum: 24 maart 1998

Hoi Andrea!

Goh meid, wat zit jij lekker zeg! Niet echt dus!
Ga gauw gezinshulp aanvragen, eventueel met een persoonsgebonden budget, zodat je je eigen hulp kunt in- kopen! Want het ziet er vast wel naar uit dat je langer dan drie maanden hulp nodig hebt en dan kun je daarvoor in aanmerking komen. De Thuiszorg kan je informeren en anders heb ik wel info voor je!

Ik maak hier al bijna 2,5 jaar gebruik van, nu nog voor slechts 3 uur huishoudelijke hulp per week. Zo kost het ons geen geld en ik kan mijn eigen uren en tijden overleggen met onze hulp. Zij begon destijds met 16 uur in de week en nu dus nog voor 3 uur. Maar meestal is ze ermeer maar dan betalen we haar uit eigen zak.
( Ze komt meestal de ochtend als ik moet werken of boven aan de studie ga, de kinderen zijn dan naar de peuterspeelzaal ).

En anders een netwerk met positieve mensen proberen om je heen te schakelen. Die je helpen, maar die je niet alles steeds moet voorkauwen en uitleggen. Die je helpen zonder dat je het eerst moet vragen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

En ga naar de thuiszorg winkel en kijk goed om je heen, welke practische hulpstukken je kunt gebruiken.
Bijv. een knijpstok ( handy helper )om te gebruiken om spullen van de grond te rapen. Zorg dat je dochter zo snel mogelijk zelfstandig de trap op en af kan en zelf op de commode kan klimmen. Als je nog kunt fietsen; achterzitje gebruiken en haar zelf op een stoel laten klimmen en haar vanaf deze positie in het stoeltje tillen.
Is ze erg groot uitgevallen; dan kan ze dat met een paar maanden zelf ( ik spreek uit ervaring, maar ik heb nogal grote kinderen voor hun leeftijd ).
Denk echt heel practisch. Wat een ander kan, mooi laten doen.
Een ander voorbeeld ( om het lopen te beperken ); een grote kan koffie zetten, hup in de thermosfles; en die bij je houden met cupjes koffiemelk en suiker ( naar smaak toevoegen ).

Meid, ik kan je nog wel meer tips geven, mail me anders prive, want anders wordt het zo lang.

Ik heb wel met je te doen! Hoe mooi een zwangerschap ook is ( mijn derde zwangerschap is helaas vorige week met een curettage in de 14e week afgebroken ), maar het is absoluut niet makkelijk voor je!

Hartelijke groet, HM

Titel: ervaringsgenoot
Berichtnummer: F01605-2
Datum: 31 maart 1998

Hallo Andrea,
Tijdens mijn tweede zwangerschap kreeg ik in de derde maand ook bekkeninstabiliteit. Mijn oudste was toen bijna drie jaar.
Ja, je kunt dan niet zoveel meer he, en dan heb jij ook nog de pech dat je man je niet even te hulp kan schieten.
Ik heb in de vijfde maand een aanvraag gedaan voor gezinshulp en heb deze hulp gekregen na twee weken.
Het systeem van een persoonsgebonden budget is mij onbekend en ook thuiszorg heeft mij hierop niet attent gemaakt. Wij hebben 7 maanden gezinshulp gehad en hebben elke week een eigen bijdrage moeten betalen, deze is afhankelijk van je inkomen.
Verder, wat praktische tips:
Informeer 'ns bij een MBO-school bij jou in de buurt of ze daar geen stage-gezinnen nodig hebben voor leerlingen van de opleiding VZ (verzorging).
Je krijgt dan twee dagen per week een meisje in huis die dus bij jou stage loopt. Ze assisteert dan in de huishouding (ze mag je niet vervangen, wat een gezinshulp wel kan/mag.) Ik heb ook zo'n meisje in huis en ik moet zeggen dat mij dat prima bevalt. Je moet er wel tegenkunnen dat elk half jaar een ander bij je komt.
Dit systeem werkt overigens niet als je echt bijna niets meer kunt, maar als je weer redelijk herstellend bent en zelf weer licht huishoudelijk werk kunt doen, dan kun je de wat zwaardere taken aan haar overlaten. (Strijken, dweilen, ramen lappen, badkamer goeie beurt enz.).
Verder: probeer, als je moeite krijgt met lopen een zg. "trippelstoel" te lenen van thuiszorg. Er bestaat ook een reumastoel, die heeft een soort gaslift zodat je hoog en laag klusjes kunt doen.
Ik ben inmiddels al weer behoorlijk op de been, mijn kleine jochie is nu bijna 11 maanden. Het blijft hier en daar nog wel behelpen, maar ik vertrouw er maar op dat er nog een kans is dat ik helemaal pijnvrij zal zijn.
(En wie weet: op naar de derde????)

Succes met alles, en sterkte
Anke

Titel: Tip voor vriend
Berichtnummer: F01605-3
Datum: 28 april 1998

Wat een ellende, zeg. Hetb lijkt me voor je vriend als partner en als vader ook niet niks. Naast alle andere tips kan ik uit ervaring melden dat je na een hernia operatie langs niets zwaars mag tillen maar met handigheidjes al snel veel kan. Het voordeel is misschien dat hij voorlopig wel veel thuis is. Geen koffiekan dragen, maar kopje voor kopje. Geen liter melk, maar halve liters kopen etc.
Wij hebben een twijfelaar in de woonkamer gezet en daarom speelde zich een groot deel van het leven zich in het begin af. Het vele liggen wat je in het begin nog moet doen, kan dan worden gecombineerd met andere dingen. Voor beiden veel sterkte gewenst. H.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003