Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Joepie zwanger, wanneer huisarts?


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Joepie Zwanger, wanneer huisarts?
Berichtnummer: F01660
Datum: 2 april 1998
Afzender:(naam en e-adres bij redactie bekend)

Hallo,

Eindelijk is het dan zover, ons wachten is beloond. Ik kan het bijna niet geloven maar de zwangerschapstest is echt positief.(na 20 keer controleren!)Omdat ik nogal een lange en wat onregelmatige cyclus had, weet ik niet precies hoever ik ben. Op 28 februari ben ik voor het laatst ongesteld geworden en de cyclus daarvoor duurde 7 weken. Misschien ben ik nu dus 7 weken zwanger, maar het kunnen er ook maar 4 zijn, geen idee.

Kan iemand mij nu vertellen wanneer ik het beste naar mijn huisarts kan gaan? Ik hoorde dat je pas na 12 weken naar de verloskundige gaat, dus wil ik ook niet te vroeg bij mijn huisarts aankloppen. Bovendien ben ik zo ongelovig dat ik nog een beetje het idee heb dat het haast niet waar kan zijn! Of stel dat het nog mis gaat?

Ik wil ook niet bij de huisarts de teleurstelling meemaken van ineens een negatieve test!

Schrijven jullie mij?
De "welbekende"Anonieme (ex?)lotgenoot.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: huisarts!
Berichtnummer: F01660-1
Datum: 3 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste lotgenoot,
Ik (inmiddels 30 weken zwanger)ben meteen de volgende dag naar de huisarts gegaan .
Voor me eigen gemoedsrust en om alles door te spreken want naar de verloskundige ga je nog niet .
Dus met andere woorden ga gewoon lekker naar de huisarts.!

Heel veel succes met je zwangerschap (die vast en zeker goed gaat !!!!)

Groetjes, Martine


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: ik ben zelf meteen gegaan
Berichtnummer: F01660-2
Datum: 3 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,

Zelf was ik (waren wij) ook dolblij toen ik eenmaal zwanger was (na 7 maanden). Ik durfde zelf inderdaad ook niet te blij te zijn: want was het wel echt zo?
Wij hebben twee testen gedaan: en die waren allebei positief.

Ik ben wel meteen die eerste week naar de huisarts gegaan, met de bedoeling me wel door hem nog een keer te laten testen, omdat ik het toch wel zeker wilde weten. Mijn huisarts wilde echter niet nogmaals testen, hij zei dat die testen tegenwoordig zo betrouwbaar zijn, even betrouwbaar als dat hij het zou doen. (Ik had wel mijn eigen testen meegenomen om te laten zien).

Aan mijn huisarts heb ik naar adressen van verloskundigen gevraagd, maar daar kon hij ook eigenlijk weinig informatie over geven. Toen heb ik (ook die eerste week) een verloskundige uit de Gouden Gids gebeld.

Het viel mij wel tegen dat we pas met tien weken naar de verloskundige mochten trouwens...

Succes ermee, en: ik zou gewoon meteen gaan, dan weet je het zeker. Hoewel volgens mij het nu al wel zeker is hoor: die testen zijn inderdaad erg betrouwbaar.

Geniet van je zwangerschap! Tegen mij werd gezegd: het gaat zo snel. Dat vond ik op het moment zelf niet, maar nu (mijn dochter is inmiddels 8 weken) acheraf is het dus wel zo.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: wacht nog een weekje..
Berichtnummer: F01660-3
Datum: 3 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik zelf ben een paar dagen nadat de predictor mij zei dat ik zwanger was naar de huisarts gegaan. Die deed nog een test die ook positief was.
Ik zou zeggen wacht nog 1 weekje.
Ik heb nadat ik bij de huisarts was geweest ook alvast de bloedprikken gedaan. Je moet dan een aantal buisjes bloed geven waarmee ze allerlei voor de zwangerschap belangrijke gegevens vaststellen.
Als er dan iets mis zou zijn met de samenstelling van je bloed, dan ben je er tenminste op tijd bij.
Met 10 weken ging ik voor het eerst naar de verloskundige.

Groeten, Paula


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: sorry... lang bericht!
Berichtnummer: F01660-4
Datum: 3 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hai,

Ik was net zo onzeker als jij... bovendien kon ik door mijn super onregelmatige cyclus ook niet precies vaststellen hoe lang ik al zwanger was.
Ik ben naar de dokter gegaan toen ik een week of zes dacht te zijn. Eigenlijk wilde ik vantevoren nog een extra test doen, maar mijn (altijd positieve) man heeft me daar vanaf gehouden.
Ik was ook bang dat de dokter ineens zou constateren dat ik niet (meer) zwanger was. Het viel mee... ze heeft niet eens een test gedaan, voor zover die onzekerheid. Wel heeft ze me nog op het hart gedrukt dat het nog altijd fout kon gaan...
Na een paar weken moest ik terugkomen om naar het hartje te luisteren. Dat was echt heel erg spannend. Wij hadden ons namenlijk voorgenomen om het pas te vertellen aan onze ouders als we het hartje hadden gehoord. En gelukkig klopte het vrolijk diep in mijn buik. Het bewijs was dus geleverd: ik ben zwanger en het leeft!!
Gisteren heb ik een echo gehad (met 20 weken, dus eigenlijk een beetje aan de late kant) maar ik weet nu ook precies wanneer ik het kindje kan verwachten.
Alles gaat gelukkig goed... en eigenlijk heb ik nu spijt dat ik me zo ongerust heb gemaakt.
Ik hoop (en weet) dat bij jou ook alles goed zal gaan...
Nog een tip (misschien overbodig): denk er aan om foliumzuur te gaan slikken... hoe eerder hoe beter!

Succes,
Marjolijn


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: naar de huisarts
Berichtnummer: F01660-5
Datum: 3 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In principe kan je allang naar de huisarts gaan.
Deze zal je testen of niet, bij ons werd er niet meer getest ik had nl m'n test meegenomen.
Inderdaad na 12 weken maak je een afspraak bij de verloskundig, maar aangezien je niet weet wanneer je zwanger bent geworden moet je dit tegen je huisarts zeggen de kans is groot dat je dan een echo krijgt om te kijken wanneer je moet bevallen.
En verder moet je toch positief blijven en niet bang zijn om naar de huisarts te gaan je zal toch eens moeten dus waarom dan niet gelijk?
Sterkte
Renske


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Gefeliciteerd!!
Berichtnummer: F01660-6
Datum: 3 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]


Gefeliciteerd, ik ben zo blij voor je, nu wij nog (duim duim)

Groetjes,

Kayley
(al 20 maanden bezig met ons eerste kindje)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: RE; JOEPI!
Berichtnummer: F01660-7
Datum: 4 april 1998
Afzender: (naam en e-adres bij redactie bekend)

Hoi Anoniem!

Hier is de andere anoniem om jullie van harte te feliciteren! Ik ben heel blij voor jullie !
Bij ons is de test wederom negatief geweest en ben ik na 10 dagen overtijd dus toch weer ongesteld geworden gisterochtend.

Zucht, we gaan gewoon (vrolijk??) verder...

Een heel fijne zwangerschap gewenst!!
Groetjes!


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Termijn-bepaling
Berichtnummer: F01660-8
Datum: 6 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi anoniem,

Allereerst van harte gefeliciteerd!
Omdat je niet zeker weet hoe je cyclus is, krijg je hoogstwaarschijnlijk binnenkort een echo. Ik krijg er a.s. woensdag een, voor de termijnbepaling (= hoelang je nu zwanger bent, en dus ook wanneer de uitgerekende datum is).

Ik kreeg ook een echo in de 6e week, maar toen was de vrucht nog te klein. Daarom moest ik tussen de 'verwachte' 10 en 12 weken terug komen, omdat dat de beste tijd is voor een termijnbepaling. Dat vertelde de echografiste me. Waarschijnlijk moet je dus nog even geduld hebben!

Groeten, Petra van de Berg


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: ik ging meteen
Berichtnummer: F01660-9
Datum: 19 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,

ik was vier dagen over tijd en ik ging meteen... ik wilde zo graag een extra bevestiging!!! Bovendien stapte ik de dag er na op het vliegtuig en wilde ik weten of dat nou echt geen kwaad kon, ook ivm rontgenstraling bij de douane enzo. Mijn huisarts vond het helemaal niet gek dat ik zo snel kwam en het was fijn om te horen dat wanneer zo'n test pos is, dat je dan ECHT zwanger bent!

Margriet