logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Borstvoeding en bekkeninstabiliteit

Onderdeel: Algemeen
Titel: Borstvoeding en bekkeninstabiliteit
Berichtnummer: F01684
Datum: 5 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Vanaf de derde maand van mijn laatste zwangerschap heb ik last van bekkeninstabiliteit. Ik ben vier maanden geleden bevallen van een prachtige dochter, maar ik loop nog steeds met een bekkenband en voor afstanden groter dan in huis gebruik ik krukken.
Nu heb ik gehoord dat de hormonen die tijdens de zwangerschap zorgen voor het verweken van de bekkenbodemspieren in stand gehouden worden door het geven van borstvoeding. Oftewel: als je stopt met borstvoeding stoppen de klachten.

Nu mijn vraag: Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Eerlijk gezegd ben ik begonnen met het afbouwen van de borstvoeding, omdat ik het altijd lopen (en zitten en liggen)met pijn zat ben. Aan de andere kant vind ik het jammer, omdat ik zo geniet van het geven van b.v.

Help!
Ellen Fischer

Titel: Bij mij niet!
Berichtnummer: F01684-1
Datum: 6 april 1998

Hoi,

Ik geef nu 5 maanden borstvoeding na de derde zwangerschap. Tijdens alle drie de zwangerschappen tegen een rolstoel aan gezeten, maar nog net niet in gehoeven.. Nu helemaal geen last meer, dus het zal niet altijd op gaan. Bij mij is het zo goed als over!
Hou nog even vol met bv , zeker als je twijfelt over stoppen.

Miranda

Titel: ik dacht dat het zo was...
Berichtnummer: F01684-2

Hoi Ellen,

tja meid, ellendig hoor! Je hoort het zo veel en er is zo weinig ECHT over bekend (tenminste dingen die zeker zijn).

Ik DACHT dat het hormoon relaxine in de zwangerschap een mede oorzaak is van b.i. en dat prolactine (het melkstimulerendhormoon) juist een remmende werking heeft op relaxine. Zou ook fysiologisch te verklaren zijn (?) omdat borstvoeding volgt na een zwangerschap en dat alle kraakbeenverbindingen niet meer losser hoeven te zijn na een bevalling.

Maar goed, er zijn waarschijnlijk meerdere faktoren die een rol spelen, zie ook discussies hier op het forum en in het archief.

Ik kan me dus voorstellen dat op zich het stoppen met borstvoeding geen effect heeft op de b.i. en de bijbehorende pijn maar wel het feit dat je nu in een andere houding kunt voeding. In dat laatste geval is misschien afkolven en jouw melk via een fles geven een idee.

Heel erg veel sterkte!!!!
Renate

Titel: andere hormonen!
Berichtnummer: F01684-3

Hallo Ellen,
Op een studiedag van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heb ik een spreekster gehoord van een organisatie betreffende Bekkeninstabiliteit. Zij maakte ons duidelijk dat borstvoeding en deze aandoening niets met elkaar te maken hebben. Wanneer het je interesseert, kan ik vast het adres van deze organisatie waar je verdere info kunt vinden wel voor je opsporen.
sterkte!
joke

Titel: Niet stoppen met de borstvoeding!!!
Berichtnummer: F01684-4

Stop alsjeblieft niet met de borstvoeding!!!

Er is geen enkele aanwijzing dat je dan eerder zou genezen en je geeft zoveel goeds op voor jezelf en je kind. Bovendien is het heel belangrijk voor je eigenwaarde om door te gaan met iets dat je leuk vindt en dat je wel zelf voor je kind kunt doen, want je moet al zoveel hulp accepteren.
Ik heb het zelf ook gehad. Het is helemaal genezen terwijl ik gewoon door ben gegaan met voeden.

Wil je je voeding weer terug opbouwen, dan moet je een aantal dagen vaak aanleggen, veel drinken en veel rusten. Of kijk op de pagina's van Borstvoeding Natuurlijk voor nog meer tips.

Succes!!
Brigit van Loon

Titel: Betwijfel of het helpt
Berichtnummer: F01684-5

Hoi Ellen,

In mijn eerste zwangerschap heb ik last bekkeninstabiliteit gekregen. Ik heb mijn dochter helemaal geen borstvoeding gegeven en nu is ze 15 maanden en heb ik nog steeds vrij veel last van bekkeninstabiliteit. Ik betwijfel dus of het helpt als je stopt met borstvoeding geven, maar het zou natuurlijk kunnen. Ik kan zelf natuurlijk een van de weinigen zijn bij wie het waarschijnlijk nooit meer helemaal goed komt (volgens de arts).

Ik hoop wel dat het bij jou helpt, want ik weet inmiddels hoe het is om altijd zo'n pijn te hebben (hoewel het op dit moment iets minder is).

Heel veel sterkte,

Andrea

Titel: bekkeninstabiliteit
Berichtnummer: F01684-6
Datum: 8 april 1998

Ik heb zelf ook last van bekkeninstabiliteit. Mijn ervaring is bij mijn eerste kind geweest dat ik na het stoppen met BV alleen maar meer last kreeg, vooral tijdens de menstruatie.
Mijn tweede kind ga ik nu zo lang als mogelijk is BV geven. Mijn fysiotherapeut zegt zelfs dat het onzin is dat je zou moeten stoppen met BV.
Als je meer wilt weten kun je me mailen.
Ik kan je ook het adres van de patientenvereniging geven.
Zij adviseren ook gewoon door te gaan met BV.

Sterkte en groetjes,
Diana Boskma

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003