logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Broodbakmachine

Onderdeel: Algemeen
Titel: broodbakmachine
Berichtnummer: F01691
Datum: 6 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Het lijkt me zo gezond en lekker om voor mijn man en kinderen zelf brood te bakken. Hoewel ik na de geboorte van onze derde niet meer buitenshuis werk, zie ik toch wat op tegen het vele werk dat zelf kneden en bakken met zich meebrengt.

Daarom mijn vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met broodbakmachines? Welk merk is het beste, kun je ze echt van te voren instellen, baktips etc.

Bij voorbaat dank, ook namens mijn man.

Marian Bakgraag

Titel: Mijn moeder heeft er een.
Berichtnummer: F01691-1
Datum: 7 april 1998

Mijn moeder heeft al een paar jaar zo'n apparaat. Je doet van te voren alle ingredienten in de bak en je stelt de klok in. Op het door jouw gekozen tijdstip gaat de machine zijn werk doen. Hij kneed, laat rijzen, kneed weer laat weer rijzen en bakt. Erg praktisch.

Maar, de broodjes zijn vrij klein, dus ik weet niet of het voldoende is voor je hele gezin. Daar moet je dus wel rekening mee houden. Bovendien moet je het heel vers eten omdat eigen gebakken brood nogal gauw hard en droog wordt. Een nadeel daarbij is dat heel vers brood eigenlijk niet zo goed voor je is.

Kun je niet hier of daar zo'n ding huren of lenen? Dan kun je hem op je gemak uitproberen. Ze zijn niet echt goedkoop in de aanschaf en het zou zonde zijn als je hem weinig gebruikt.

Erika

Titel: werkt prima
Berichtnummer: F01691-2
Datum: 7 april 1998

hallo marian,

Wij hebben een broodbakmachine van het merk SMC. Het was een van de eersten die op de markt kwam. Op zich werkt het na enige oefening prima. Je kunt een aantal uren vantevoren je meel/water/gist etc in het blik doen (5 minuten werk) en de timer aanzetten. De volgende ochtend is je brood klaar. Je zult het wel met de hand moeten snijden. Voor een uitgebreide beschrijving zijn we misschien wat off-topic. Als je meer wilt weten, mail me dan maar.

ronald

Titel: lekker brood - zelfgemaakt
Berichtnummer: F01691-3
Datum: 8 april 1998

Hoi Marian,
Hier in Denemarken bakken heel veel mensen hun eigen brood. Je koopt hier gewoon verse gist en allerlei soorten meel, volkoren en wit, in de supermarkt.
Ik heb altijd veel brood gebakken - heerlijk! Het is hartstikke leuk en lekker, en ik vond het altijd leuk om allerlei verschillende soorten brood te maken. Ik vraag me af of dat met een bakmachine kan - of moet je daar altijd hetzelfde soort brood mee maken?
Enkele tips: deeg kneden in de keukenmachine scheelt een hoop, maar mijn ervaring is dat het het makkelijkst is als je het deeg eerst zelf mengt en daarna in de keukenmachine doet. Je bent dan de meeste tijd kwijt aan het ingredienten bij elkaar zoeken, afwegen en mengen. Verder nog wat tijd kwijt aan het vormen van het brood (na 2de keer rijzen) en natuurlijk aan opruimen en afwassen. De rest van de tijd die je gebruikt met broodbakken is wachttijd.

Bak grote hoeveelheden tegelijk, als je een oven gebruikt (evt vlak na elkaar, als de oven nog warm is). Je kunt dan enkele broden invriezen.

Ik vond het altijd het makkelijkst om bolletjes te bakken (verschillende soorten) die zijn sneller te ontdooien dan een heel brood, je kunt er zoveel van ontdooien als je nodig hebt (dus geen oud brood), ze zijn makkelijk meenemen in een lunchpakketje en veel kinderen vinden het feestelijker met een bolletje dan met een boterham.

Nog een reden om niet een broodbakmachine te gebruiken: veel kinderen vinden het heerlijk om te helpen met brood bakken (vooral de kneedfase is populair).

De deense consumentenbond heeft overigens uitgerekend dat het qua energieverbruik VEEL millieubewuster is om brood te kopen bij de bakker.

veel succes,

Rineke.

Titel: milieubewuster bij de bakker ?
Berichtnummer: F01691-4
Datum: 9 april 1998

hallo rineke,

Even een opmerking over het onderzoek naar broodbakken en milieu-bewustzijn. Ik kan in je bericht niet zien of ze ook gekeken hebben naar broodmachines. Het verbruik is volgens mij VEEL kleiner dan bij een oven, omdat je een oven gebruikt die precies zo groot is als 1 brood. Als je zelf in de oven bakt, moet je natuurlijk dat hele grote ding verwarmen.
Ronald

Titel: aan ronald
Berichtnummer: F01691-5
Datum: 15 april 1998

Nee, ze hebben alleen gekeken naar brood bakken in de oven (volgens mij zijn er weinig denen met een broodmachine). Dus misschien is het wel net zo of miljobewuster om in zo'n machine te bakken als het bij de bakker te halen.

Rineke.

Titel: re: broodbakmachine
Berichtnummer: F01691-6
Datum: 18 april 1998

Hallo Marian,

Direct kopen zo'n broodbakkertje. Perfect apparaat.
Sinds een aantal jaren hebben wij er ook een, en sinds die tijd zijn er al heel wat broodjes uitgekomen.
Merk: Panasonic huisbakker
Prijs: ongeveer fl. 600,- (maar dat was eind 1993) Leverancier: Conelgro - elektronische groothandelscombinatie te Vianen.

Het gewicht van 1 broodje is ongeveer 1 pond, mits je er niets aan toevoegt, zoals zonnebloempitten (heerlijk!) etc.
Het leuke is ook dat je deeg kunt bereiden om bijv. een stokbroodje te maken en dan af te bakken in de oven.

Wat absoluut een must is (vind ik althans), is meel te kopen bij een "ouderwetse" molen.
Er zijn nog molens zat waar op ambachtelijke wijze het meel gemalen wordt.

Veel plezier ermee !!
Sandra Brouwer-Brens

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003