logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

Lange cyclus

Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: lange cyclus
Berichtnummer: F01711
Datum: 8 april 1998
Afzender: (naam en e-adres bij redactie bekend)

Ik probeer al een maand of zes zwanger te worden , maar een van de problemen die ik tegenkom is dat ik zo'n allemachtig lange en onregelmatige cyclus hebt. heb ik altijd al gehad, ook voor ik met de pil begon, dus dat is het niet. Mijn cyclus schommelt tussen de 36 en de 52 dagen. ik kan dus bij lange na niet bepalen wat mijn ovulatiedag is en dat is dus lastig plannen. Ovulatietesten begin ik niet eens aan want dat wordt veel te duur als ik dat zo'n tien dagen per maand moet testen.
Weet iemand of er misschien medicijnen of andere manieren zijn om je cyclus regelmatiger te krijgen? En ben je ook per definitie minder vruchtbaar met zo'n lange cyclus?
Ik temperatuur sinds enige tijd en daar haal ik wel een duuidelijke eisprong uit. Maarja, op het moment dat je die ziet inde temperatuurstijging is het altijd weer te laat..

Titel: Heb ik ook
Berichtnummer: F01711-1
Datum: 9 april 1998

Hoi,

Zo'n lange cyclus heb ik ook, bij mij varieerde hij het laatste jaar tussen de 41 en 101 dagen. Je kunt inderdaad vrijwel niet bepalen wanneer je een ovulatie hebt, maar ik heb me laten vertellen dat je met zo'n lange cyclus (vrijwel ) nooit een eisprong hebt. Ik zou je aanraden naar de gynaecoloog te gaan, die kan je pillen geven om je menstruatie op gang te laten komen (eigenlijk een onttrekkingsbloeding). Daarna kun je van de derde tot en met de zevende dag van je cyclus Clomid slikken. Dit helpt de eisprong op gang te brengen, Ze beginnen met een lage dosering, zodat je niet meteen twintig rijpe eitjes hebt. Het kan ook zijn dat die dosering dan voor jou te laag is (was bij mij ook zo), dan kunnen ze de hoeveelheid pillen in de volgende cyclus opvoeren.
Ik wens je veel succes, en ik zou je aanraden niet aan te blijven modderen (als ik het zo oneerbiedig mag zeggen), maar ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen. (Doen ze meestal pas als je een jaar aan het proberen bent).
Groetjes,
Liever anoniem

Titel: cyclus reguleren met clomid
Berichtnummer: F01711-2
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook ik had een langere cyclus dan de meeste vrouwen (tussen de 5 en 6 weken).

Sinds ik Clomid slik is dit echter teruggebracht naar 4,5 week en komt de eisprong ook rond dezelfde tijd.

Misschien kun je hier wat mee.

Annemieke

Titel: re: lange cyclus
Berichtnummer: F01711-3

Hoi,

Ook ik had last van een lange en onregelmatige cyclus. Hij varieerde tussen 32 dagen en 6 weken, maar met de pil kreeg ik hem behoorlijk regelmatig. Om andere redenen dan het krijgen van kinderen ben ik gestopt met de pil en mijn cyclus is werkelijk op hol geslagen. Ruim een half jaar niet ongesteld daarna erg lang en onregelmatig en als ik het werd deed het verschrikkelijk pijn.
Op het moment dat mijn man en ik hadden besloten om te proberen een kind te krijgen, hebben we een maand lang (een beetje geforceerd is het wel) netjes om de dag gevreeën, met als resultaat dat ik na die eerste maand proberen direct zwanger was. Ondertussen ben ik ruim 21 weken (en ik vind het echt een zegen dat ik niet meer ongesteld ben).
Mijn conclusie: ik denk dat het grootste probleem inderdaad is dat je niet weet wanneer je eisprong plaats vindt, maar ik kan niet zeggen dat het moeilijker is om zwanger te raken. Zoals je weet, het hangt van veel factoren af (leeftijd, gezondheid, etc.).
In iedergeval succes.

Marjolijn.

Titel: geen eisprong
Berichtnummer: F01711-4
Datum: 10 april 1998

Hoi Marjolijn,

Gefeliciteerd dat je zo snel zwanger bent geworden! Toch denk ik dat jouw methode voor veel vrouwen met zo'n lange cyclus niet geschikt is. Ik heb gehoord dat als je cyclus erg lang is (6 weken of langer) het dan waarschijnlijk is dat je (bijna) nooit een eisprong hebt. Bovendien schijnt het zo te zijn dat de kwaliteit van het mannelijk zaad erg achteruit gaat als je zo vaak vrijt. Er zitten dan minder levende spermacellen en veel "gewoon"vocht. Natuurlijk ben ik heel blij voor je dat het bij jou op deze manier wel gelukt is, maar ik denk dat er een enorme factor geluk (en een zeer vruchtbare man) in het spel is.
Bij de meesten met een erg lange en onregelmatige cyclus zal deze methode waarschijnlijk niet werken, en moet er toch medische hulp worden ingeroepen.
Groetjes, Desiree

Titel: Aan Annemiek
Berichtnummer: F01711-5
Datum: 11 april 1998

Aan Annemiek,

Clomid is een hormoonpreparaat om een eisprong op te wekken en niet geschikt en/of bedoeld om een cyclus regelmatig te krijgen. Het gebruik van Clomid heeft ook consequenties: je hebt een verhoogde kans op een meerlingzwangerschap en je moet worden begeleid door een gynaecoloog. Aangezien de vraagstelster (sorry, naam even kwijt) wel zegt een ovulatie te kunnen aantonen, is dit helemaal niet geschikt voor haar.

Ik heb zelf ook lange en onregelmatige cycli en heb wel gebruik gemaakt van ovulatietests en niet zonder resultaat....

Groeten,
Annelies

Titel: geen eisprong maar toch hoge temp?
Berichtnummer: F01711-6
Datum: 11 april 1998

Als het inderdaad zo is dat je bij zo'n lange cyclus vrijwel nooit een eisprong hebt, hoe is het dan te verklaren dat mijn temperatuur 14 voor mijn menstruatie wel omhoog gaat?
Ik dacht dat dat toch een bewijs was voor een eisprong? Of vergis ik me daar in? Ik vond het eigenlijk net zo'n geruststellend idee dat ik die temperatuursverhoging had...

Sabine

Titel: Re: geen eisprong maar toch hoge temp.
Berichtnummer: F01711-7
Datum: 12 april 1998
Afzender: sanne (e-adres bij redactie bekend)

Hoi Sabine,

Je zegt dat je 14 dagen voor je menstruatie een hogere temperatuur hebt dan ervoor.
Ik weet wel zeker dat het een eisprong is geweest.
En als het goed is gaat je temperatuur ook direkt omlaag als je weer ongesteld word. (Blijft hoog als je zwanger bent)

In de rubriek "leeszaal" staat ook veel informatie over een lange cyclus, maar ik weet niet precies bij welk kopje.
Daar staan ook een heleboel duidelijke reakties bij.

Misschien dat je hier wat aan hebt, want volgens mij vergis je je echt niet hoor!

Groetjes Sanne

Titel: overhaaste reactie
Berichtnummer: F01711-8
Datum: 13 april 1998
Afzender: desiree (e-adres bij redactie bekend)

Hoi,

Sorry voor mijn wat overhaaste reactie. Door de herkenning van mijn eigen probleem, heb ik even een vrij essentieel verschil met dat van jou over het hoofd gezien. Mijn excuses daarvoor. Ja, ik denk ook dat je wel een eisprong hebt, dus Clomid zou inderdaad niets voor je zijn. Misschien dat een gynaecoloog toch iets voor je kan betekenen door je iets voor te schrijven dat de cyclus verkort, zodat je wat vaker kans hebt om zwanger te worden. In ieder geval veel succes toegewenst met je pogingen, en sorry als ik je door mijn wat overenthousiaste reactie helemaal voor niets aan het schrikken heb gemaakt, groetjes,
Desiree

Titel: cyclus inkorten -> vruchtbaarheidsonderzoek?
Berichtnummer: F01711-9
Datum: 15 april 1998

Hoi,

Ook ik heb een lange cyclus (45 dagen) sinds de geboorte van onze dochter (nu 13 mnd geleden). Op het moment loop ik bij de gyn. Ik ga er heen om mijn cyclus te verkorten, maar ze heeft ons in een "vruchtbaarheidsonderzoek" gegooid. We weten zeker dat we vruchtbaar zijn. Is dit normaal? Ik denk dat het wel hetzelfde effect zou hebben... maar om nu de vruchtbaarheid te onderzoeken....?

Via een echo heeft de gyn gezien dat ik vorige maand een cyste had. Deze is nu weg. Ze wil in de nieuwe cyclus een baarmoederfoto laten maken, zo dat het "schoon wordt gespoeld". Maar zou door zoiets mijn cyclus weer korter worden gemaakt?

Herkent iemand dit?
Graag reacties!

Bedankt Paula

Titel: primolut (hormoon voor afwijkende menstruatie)
Berichtnummer: F01711-A
Datum: 27 april 1998

Hoi,

Mijn cyclus was/is ook lang (5-7 weken) en onregelmatig.De periode dat ik ongesteld was duurde ook erg lang, soms meer dan een week met kleine puauzes, dagen dat ik geen bloeding had.
Ik heb van de huisarts een hormonenkuur gekregen om de boel weer op te schonen. Dit medicijn heet primolut N. Er zit het hormaaon norethisteron in. Dat lijkt op progesteron, een van de twee hormonen die het verloop van de cyclus bepalen. Deze moet ik een maand slikken, en dat zijn drie tabletten per dag, dat is wel veel. Na deze maand moet er een soort chemische curretage plaats hebben gevonden (zegt de huisarts0 en krijg je weer een bloeding. Ik hoop dat dan alles weer wat regelmatiger wordt. Een nadeel is dat je deze periode niet zwanger kan worden/moet worden (waarom weet ik niet precies). Maar als na een maand alles in orde is.....
Ik ben nog maar halverwegen deze maand van medicijnen dus ik weet nog niet of het werkt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
groetjes, Yolande

Titel: Twijfel... wie helpt mij?
Berichtnummer: F01711-B
Datum: 20 mei 1998

Hallo,

Ik lees veel in dit forum over lange cyclussen. Ik ben zelf in december 97 gestopt met de pil en nog niet ongesteld geworden. Ik twijfel heel erg over wat ik nou moet doen; de huisarts zegt dat ik het maximaal een jaar een kans moet geven (dus tot december 98) en dat ze dan pas wat wil doen. Van andere mensen hoor ik dat je ook al veel eerder een afspraak met de gynaecoloog kunt afdwingen om iets te gaan ondernemen.

Ik wil mijn lichaam best een kans geven om de cyclus zelf op gang te brengen, want het is bij mij altijd met de pil gereguleerd (ik werd pas laat ongesteld), maar aan de andere kant wil ik graag zwanger worden en heb ik geen zin om pas over 7 maanden eens actie te ondernemen.

Wat vinden jullie? Wat is een goede termijn om te wachten? Ik dacht zelf aan een half jaar, omdat het de vorige keer dat ik met de pil stopte (om eens te kijken hoe dat ging) een half jaar duurde eer de menstruatie weer terugkwam.

Ik slik nu ook de teunisbloemoliecapsules (goede tip), dat zou ook kunnen helpen het op gang te brengen, maar wie weet hoe snel dit kan werken?

Alvast bedankt,
Ghislaine

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 22 februari 2003