Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Opmaken ledikantje Hoog of Laag?


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Opmaken ledikantje Hoog of Laag ?
Berichtnummer: F01724
Datum: 9 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo collega-ouders,

Eigenlijk heb ik maar een hele korte vraag. Moet ik het ledikantje van mijn zoon (8 weken oud) nu laag of hoog opmaken?

Mijn kraamverzorgster zei gewoon hoog omdat baby's zich altijd omhoog duwen en niet naar beneden, maar vele anderen adviseren weer laag. Wat is jullie advies en wat is jullie geadviseerd? (Hij ligt in het ledikantje onder 2 dekentjes in een dekbedhoesje.)

In afwachting van jullie reakties.

Groetjes, Tamara


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: beslissing
Berichtnummer: F01724-1
Datum: 11 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Er wordt geadviseerd om hem laag op te maken, zodat je kind niet zo makkelijk onder de dekens kan kruipen. Dit met het oog op verstikking en oververhitting. Als jouw kind echter altijd omhoog kruipt zou je de keuze kunnen maken hem hoger te leggen en dus hoog opmaken.

Bij voortdurend blootwoelen is een slaapzakje het overwegen waard.

Erika


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Wiegedood en bed opmaken
Berichtnummer: F01724-2
Datum: 11 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo tamara,

Om wiegedood door verstikking in beddegoed te voorkomen wordt meestal geadviseerd om kort op temaken (ik neem aan dat dat hetzelfde is als laag). Veel belangrijker is dat je de dekens NIET in een dekbedhoesje doet; daarin kunnen kinderen zich verwarren en daarna stikken. Een babyslaapzakje is nog beter dan losse dekens; zowel tegen wiegedood als tegen het wegduwen van de dekentjes Twee dekens lijkt me veel; Jona en Youri slapen allebei in een slaapzakje + swinters een deken, terwijl hun kamers onverwarmd zijn (we hebben geen CV).

Martijn


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: gewoon, in het midden.
Berichtnummer: F01724-3
Datum: 12 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
[adres bekend bij de redactie]

Mijn kraamhulp (een ouwe rot in het vak) heeft zelf het bedje opgemaakt, en gewoon in het 'midden'. Dus dat als hij zich omhoog wurmt, dat hij niet direkt zijn hoofd stoot.
Mijn zoon, 10 maanden inmiddels, beweegt zich nauwelijks in zijn slaap, je legt hem neer, en de volgende ochtend pluk ik hem er zo ook weer uit. Mocht hij halverwege de nacht wakker en worden, en onrustig in zijn bed, gaat hij met zijn benen trappelen, en dus naar boven toe.

Vanwege de kou, kreeg hij al snel een eigen slappzakje, en daarover heen zijn dekens, maar die doe ik niet hoger dan net onder zijn oksels. Hij kreeg op een gegeven moment de neiging om de dekens en lakens over zich heen te trekken, en dat vonden wij een beetje eng. Nu krijgt hij een washandje mee, en die legt hij over zijn ogen, en een ekele keer trekt hij nog aan de lakens....

Hopelijk heb je hier iets aan.

Gr, lisette


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Voor Martijn, reactie dekbedhoesje
Berichtnummer: F01724-4
Datum: 13 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Martijn,

Even een korte reactie op het feit dat jij schrijft dat baby's zich kunnen verwarren in een dekbedhoesje.

Mijns inziens maakt het niet uit of dat je de dekens wel of niet in een dekbedhoesje stopt. Je stopt beide toch aan de zijkant van het bedje goed in ? (Het dekbedhoesje met dekentje ligt namelijk niet los op hem.)

Of bedoel je als baby's wat ouder zijn dat ze het bed overhoop zetten en er dan misschien in kunnen kruipen ?

In afwachting van jouw reactie en/of die misschien van andere die hier een mening over hebben.

Groetjes, Tamara


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: reactie tamara
Berichtnummer: F01724-5
Datum: 14 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi tamara,

Om eerlijk te zijn vertelde ik vooral het officiele advies na. Inderdaad ben ik met je eens dat een vastgemaakt hoesje veiliger is dan een los hoesje, maar misschien is geen hoesje wel nog beter (hoe minder beddegoed, hoe minder kans op verwarring/verstikking?); ik weet het eigenlijk niet.

Martijn


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Twee dekens ?
Berichtnummer: F01724-6
Datum: 15 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Martijn,

Jij schrijft dat twee dekens wat veel is. Thomas ligt vaak en in een slaapzakje en twee dubbelgeslagen katoenen dekentjes en bij koud weer de verwarming zachtjes aan.

Laat ik een van die drie weg, dan heeft hij 's ochtends ijskoude handjes.

Ik vraag me wel af of het niet een beetje veel is, maar te koud lijkt me ook niet lekker. Hebben jouw kindjes wel of geen koude handjes ? of zou dat niet uitmaken. Ik woon trouwens in een oud tochtig huis.

Overigens is Thomas nogal een woelwater en als ik de dekentjes instop woelt hij zich los. Ik leg ze nu los over hem heen in het midden. Hierom ga ik wel wat vaker kijken bij hem. Hij is al 9.5 maanden en hij kan goed zelf onder de dekens vandaan komen als die op hem liggen.

Als het zou kunnen zou ik het bedje laag/kort opmaken. Niet te warm en inderdaad niet in een dekbeddenhoesje. Let ook op met grote knuffels in het bedje.

Groetjes,

Ellen.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Koude handjes
Berichtnummer: F01724-7
Datum: 16 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Ellen,

'Papa Martijn' staat in de belangstelling, maar hopelijk stel je mijn antwoord ook op prijs. Ja, mijn zoon heeft elke nacht koude handen en ik woon ook in een tochtig huis. Men zegt dat koude handjes niet erg zijn, zolang zijn nekje maar warm aanvoelt.

Gelukkig doet elke ouder wat hij/zij het beste vindt voor zijn/haar kind. Ik houd het dus bij 2 dekentjes, sorry Martijn, omdat ik anders toch de indruk heb dat hij het koud heeft. (Koude voetjes) Ik geef hem overigens 's-avonds geen kruik mee, maar verwarm zijn bed wel voor.

Zodra de temperatuur gaat stijgen gaat er uiteraard wel een dekentje de kast in.

Groetjes, Tamara


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Reactie ellen
Berichtnummer: F01724-8
Datum: 17 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Ellen,

JOna en Youri hebben vaak koele (geen ijskoude) handjes 's morgens. dat is volgens mij niet erg; belangrijker schijnt te zijn dat hun nekplooi niet koud is en dat ze (allerbelangrijkst) zelf zich niet koud of rot voelen maar lekker slapen.
Ons huis is redelijk oud (1935), maar niet (meer) supertochtig. Bovendien hebben de benedenburen wel zelf CV geinstalleerd en zij houden onze kamers warm.

martijn


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: wel veel denkentjes.....
Berichtnummer: F01724-9
Datum: 19 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
[adres bekend bij de redactie]

Daan stop ik bijna altijd in een trappelzak, en een kantoenen en een wollen dekentje (en beiden dubbel geslagen). Zijn kamer heb ik nooit de verwarming aan gehad, er staat een tochtrooster open, en het is er ongeveer 16-18 graden. Daan heeft soms kouden handjes, maar zijn nek en buikje zijn altijd lekker warm.

Zijn dekens komen tot net onder zijn oksels, dat deed hij zelf al toen hij klein was, de dekens weg slaan. Hij slaapt bovendien met zijn armen omhoog, langs zijn hoofd. Vandaar de trappelzak, die houd hem warm tot aan zijn nek. En dit gaat altijd prima.

Groetjes, Lisette en Daan (10,5 mnd)


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: koude handjes normaal
Berichtnummer: F01724-A
Datum: 21 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Volgens onze kraamhulp zijn koude handjes normaal. Het heeft niets met de temperatuur te maken, maar met het feit dat ze met hun handjes omhoog naast hun hoofdje slapen. Hierdoor wordt de doorbloeding minder en dus hebben ze koude handjes.
caroline


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: dekbedjes, dekentjes, wiegendood
Berichtnummer: F01724-B
Datum: 21 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi iedereen en in het bijzonder Martijn en Tamara,

Martijn schrijft dat een dekbedhoesje word afgeraden vanwege verstikkingsgevaar/wiegendood.

Laten we even wat dingen uit elkaar houden: in beddegoed verstrikt raken en daardoor stikken is iets anders dan wiegedood. Wiegedood is nog steeds niet verklaarbaar, al heeft men uitgevonden dat er een aantal dingen meespelen zoals rook en buikligging. Verstikking in beddegoed is verklaarbaar.

Er wordt ook afgeraden om dekbedjes te gebruiken, daar men heeft kunnen aantonen dat dekbedgebruik het risico op wiegedood verhoogt. Dat heeft in principe weinig te maken met het dekbedovertrek, maar meer met het feit dat dekbedjes meer isoleren en dat kleintjes het daarom eerder te warm krijgen. Het is nou juist het 'te warm krijgen' wat met wiegedood te maken heeft. In principe is het dus beter om op te letten dat je baby het niet te warm heeft (en het is, getuige de bovenstaande berichten, nogal verschillend per baby hoeveel dekens/slaapzakjes e.d. er gebruikt kunnen/moeten) in plaats van het gebruik van bepaalde soorten beddegoed af te schaffen. Met andere woorden, tien dekentjes op elkaar is 'gevaarlijker' dan 1 dekbedje.
Dat een dekentje in een dekbedovertrekje stoppen de kans op wiegedood zou verhogen, is gewoon niet waar.

Het lijkt mij overigens ook onwaarschijnlijk dat een baby eerder verstrikt zou raken in een dekbed(overtrekje) dan in een dekentje.

Zoals gezegd is het nogal verschillend hoe warm of koud babies het hebben. Ik denk dat dat heel erg veel te maken heeft met wat ze gewend zijn.
Onze dochter slaapt overdag altijd buiten (ja, ook in de winter, en dan goed ingepakt), en slaapt s nachts in een onverwarmde kamer met het raam open, 1 dikke wollen deken is genoeg.....

Rineke.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: idse heeft het niet koud
Berichtnummer: F01724-C
Datum: 24 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Of ik leg mijn Idse wel erg koud te slapen, of de kindjes in deze discussie liggen er lekker warmpjes bij.
Vanaf zijn geboorte in september tot december '97 sliep Idse onder een lakentje met 1 katoenen deken. Hij droeg dan een rompertje, katoenen truitje, broekje en sokjes. Verwarming was niet aan!
Vanaf januari ligt Idse in een slaapzak, omdat hij zijn deken steeds naar onderen trapte.
Ergo, Idse slaapt in een pyamaatje zonder rompertje eronder en sokjes aan. Hij heeft soms 's ochtends koude handjes, maar lijfje, beentjes en nekje zijn lekker warm.
Idse heeft het dus niet koud en slaapt met zijn 7 maanden niet alleen iedere nacht zo'n 12 uur aan een stuk door, maar presteert het soms om hele gaten in de ochtend te slapen!

Corneline


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: wat is wiegendood?/reactie rineke
Berichtnummer: F01724-D
Datum: 27 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Rineke,

Je schrijft;in beddegoed verstrikt raken en stikken is geen wiegendood. Je hebt gelijk; per definitie is wiegendood het onverklaard overlijden van een totdantoe gezonde baby. Weet je de oorzaak van wiegendood, dan is het formeel geen wiegendood meer.

Ik blijf erbij dat verstikking in beddegoed een van de belangrijke oorzaken is van wiegendood (de andere is oververhitting door te warm beddegoed). een dekbed is dubbel slecht; ten eerste geeft het kans op oververhitting, tentweede kunnen babies eronder stikken omdat ze eronder schuiven en niet sterk/handig genoeg zijn om het dekbed weer weg te duwen.

Het lijkt me (om naar het begin van de discussieterug te keren) verstandig om zo min mogelijk beddegoed te gebruiken, het beddegoed wat je hebt zo vast mogelijk te leggen en geen dekbedjes te gebruiken.

Martijn


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: koude handjes normaal???
Berichtnummer: F01724-E
Datum: 16 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

eerder in deze discussie schreef ik dat koude handjes normaal zijn vanwege de geringe doorbloeding. daar kom ik nu wel van terug. Sinds het 's nachts warmer is met deze tropische temperaturen, wordt Sophie 's morgens wakker met warme handjes en... ze slaapt eindelijk 's nachts heerlijk door! Zou ze het dan toch al die tijd te koud hebben gehad?

Caroline


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Nee Caroline, waarschijnlijk niet
Berichtnummer: F01724-F
Datum: 18 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Caroline,

Ook ik heb al eerder in deze discussie gereageerd (geopend zelfs) en ook mijn zoon slaapt na 12 weken eindelijk 's-nachts door. (Ik wist niet meer hoe lekker dat was!!!)

Maar terugkomend op je vraag of dat je dochter het al die tijd koud zou hebben gehad? Nee, ik denk het niet. Zolang haar nekje warm aanvoelde had ze het niet koud. En ondanks dat mijn zoon een kruik kreeg in die koude periode had hij toch koude handen. Waarschijnlijk zijn de warme handen en het feit dat ze doorslaapt puur toeval.

Slaap lekker 's-nachts (al valt dat nu door de warmte soms niet mee!!!)

Tamara.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: laag opmaken
Berichtnummer: F01724-G
Datum: 21 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Tamara,
Vanaf juni ben ik gediplomeerd kraamverzorgende en wij adviseren altijd om het bedje laag op te maken. De dekens mag je niet dubbel doen, maar die vouw je helemaal onder het matras. De afstand van de voetje tot het achterschut mag 20 centimeter zijn. Kijk uit met twee dekentjes, het mag niet te warm worden. Door in het nekje te voelen, weet je of je kindje het te warm of te koud heeft.
E. Langenberg