Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Verkouden


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: verkouden
Berichtnummer: F01740
Datum: 13 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn dochter van bijna 6 maanden is in haar korte leventje al 4 keer verkouden geweest.De eerste keer was ze 7 weken.Nou vertelde een vriendin dat baby's pas met 7 maanden verkouden worden.Nu maak ik mij toch wat zorgen.Kan ik hier iets aan doen en in hoeverre kan het slecht kleden kwaad?
Ze hoest trouwens ook veel maar wordt hier bijna nooit wakker van.

groetjes mieke


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: verkoudheid is infectie
Berichtnummer: F01740-1
Datum: 14 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Een verkoudheid is een infectie en die kan ook (juist) een kleine baby oplopen. Daarom is het zo belangrijk om zieke mensen in het begin een beetje op afstand te houden.

Als je je kindje te koud kleed, loop je het risico dat zijn/haar weerstand gaat verminderen. Maar van een keer geen mutsje op, of het ritsje niet hoog dicht, wordt je kindje niet zo 1,2 ,3 ziek!

Erika


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: normaal
Berichtnummer: F01740-2
Datum: 14 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Mieke,

Nou ja zeg, wat een onzin! Weet je vriendin soms ook nog een verklaring waarom baby's pas met 7 maanden verkouden kunnen worden? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik kan je met grote zekerheid zeggen dat een verkoudheidje er gewoon bij hoort. Ook bij hele kleine babietjes. Die van ons is ook zes maanden en ook al heel wat keertjes verkouden geweest. Dat heb je met een 'winterbaby' Ook baby's van vriendinnen hebben aan de lopende band een snotneus. het schijnt wel zo te zijn dat baby's die borstvoeding krijgen minder snel verkouden worden omdat die afweerstoffen van de moeder mee krijgen, maar Sophie heeft ook borstvoeding gehad en werd desondanks toch verkouden, ik ook trouwens....
Een simpel verkoudheidje kan in elk geval absoluut geen kwaad.

groetjes, caroline


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: reactie
Berichtnummer: F01740-3
Datum: 14 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Mieke,

Voor wat betreft het hoesten; hiervoor kan je het beste de huisarts eens naar de longen van je dochter laten luisteren. Die kan je ook een beter oordeekl geven of 4 keer verkouden in de eerste 6 maanden nu echt abnormaal is.
Bij veel verkouden zijn is slecht kleden natuurlijk niet goed, maar veel belangrijker is denk ik:
-gaat je kind naar een kinderdagverblijf; daar is de infectiedruk enorm en kdv kinderen zijn vaker ziek dan niet kdv kinderen. Ook zijn kdv kinderen vermoeider en dus vatbaarder voor infecties.
-geef/gaf je borstvoeding; als je borstvoeding geeft krijgt je kind extra antistoffen mee die beschermen tegen infecties.
-hoe ernstig verliepen de verkoudheden; een snotneusje dat snel over is minder erg dan als je kind er iedere keer echt ziek van was en moeizaam herstelde.

martijn


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: maak je niet te veel zorgen
Berichtnummer: F01740-4
Datum: 15 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Mijn dochter van zes maanden heeft inmiddels al vier verkoudheden achter de rug, ondanks volledige borstvoeding, dankzij twee broertjes en een zusje die van school af de nieuwste virussen mee nemen.
Vervelend maar niets aan te doen.
Volgens mij heeft 'slecht'kleden (bedoel je te weinig kleden?) er niets mee te maken. Je moet eerder oppassen dat je een kind niet te warm kleedt.
carry bomhof


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: geen zorgen
Berichtnummer: F01740-5
Datum: 15 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Mieke,
Mijn Chantal van bijna 4 maanden is sinds 3 weken verkouden en krijgt borstvoeding. Inderdaad, met borstvoeding krijgen ze wat meer afweerstoffen, maar meestal werkt dat alleen de eerste 3 maanden (volgens mijn dokter). Als je je zorgen maakt moet je altijd naar je dokter gaan. Die kan (zoals eerder opgemerkt) even naar de longetjes luisteren en je direct vertellen of je baby antibiotica nodig heeft. Bij koorts sowieso even de dokter bellen. Mijn dokter had nog een paar tips: als het neusje erg verstopt is, laat je baby slapen in het autostoeltje zodat ze iets meer rechtop zitten. Ook kun je een zoutoplossing halen bij de drogist/apotheek, hier zitten geen medicijnen in, maar droogt het wat op. Ook kun je een speciaal dingetje kopen (ik heb geen idee hoe het heet), het is een soort klein blaasbalgje, wat je op het neusgat zet en dan 'zuigt' het, zodat je baby tijdelijk wat lucht krijgt.
Ik denk trouwens dat het kleden niet zo zeer het probleem is, maar andere mensen. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, maar werkelijk iedereen wil mijn baby aanraken. In de wangetjes knijpen, aan d'r handjes zitten. Het is griepseizoen, mensen niesen, houden netjes d'r hand voor hun mond, maar wassen ze niet meer en zitten daarna aan mijn baby. Logisch dat het kind verkouden wordt. Maar probeer maar eens op een aardige manier te zeggen dat je liever niet hebt dat ze je baby aanraken.
Ok, als je je zorgen maakt: altijd je dokter bellen, die is daarvoor, daar wordt 'ie voor betaald.
Hartelijke groeten uit Canada,
Michelle en Chantal