|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Borstvoeding en pilgebruik
Onderdeel: Algemeen
Titel: Borstvoeding en pilgebruik
Berichtnummer: F01781
Datum: 19 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje. Wie heeft er ervaring of heeft ervaringen gehoord over het geven van borstvoeding en het gebruik van de pil.
Klopt het dat de borstvoeding door pilgebruik terugloopt ? Zo ja, loopt het dan zover terug dat borstvoeding blijven geven onmogelijk wordt of loopt het niet zoveel terug en kun je normaal (bij mij nu 5 of 6 keer per dag) borstvoeding blijven geven.
Het teruglopen van borstvoeding is dat tijdelijk of blijvend ? Weten jullie ook hoe dat het komt dat de borstvoeding terugloopt ?
In afwachting van jullie reacties.
Groetjes Tamara.
Titel: Borstvoeding en pilgebruik
Berichtnummer: F01781-1
Datum: 20 april 1998
Hoi,
Als je de pil te vroeg na de bevalling gaat slikken dus voordat de borstvoeding goed op gang is gekomen kan het terug lopen maar als je eerst een paar weken wacht dan merk je er niks van zeker als je nog regelmatig voedt.
Succes Joyce
Titel: Lijkt me een slechte combinatie
Berichtnummer: F01781-2
beste Tamara,
Alles dat je als moeder drinkt, eet en slikt komt bij je borstgevoede kind terecht dus het lijkt me sowieso geen goed idee om de pil te slikken als je borstvoeding geeft, want wat heeft je baby aan die hormonen?
Maar ik ben geen pil-expert, dus dit is slechts een ondeskundige mening.
Sterkte,
Bernadette
Titel: ligt er aan welke pil, en wanneer
Berichtnummer: F01781-3
Hoi Tamara,
Het is inderdaad waar dat de melkproduktie kan teruglopen als je de pil gebruikt. Dat geldt dan met name voor de combinatiepil (waarin oestrogeen en progesteron zit). Soms is die terugval tijelijk, maar niet altijd.
De minipil heeft dit probleem niet -mits je er niet te vroeg mee begint- . De minipil bevat alleen progesteron, en dat beinvloedt meestal niet de hoeveelheid melk. Wel aan te raden is om er pas mee te beginnen als de melkproduktie goed op gang is gekomen, zo'n 6 weken na de bevalling.
Waarom de combinatepil de melkproduktie doet afnemen is niet helemaal bekend. Men weet nog steeds niet goed de precieze rol van de hormonen bij borstvoeding. Het is alleen duidelijk dat het iets met de oestrogenen te maken. Veel vrouwen hebben dan ook vlak voor de menstruatie dat de melkproduktie wat afneemt. Zo gauw de menstrtuatie door is, is de melkproduktie weer op peil.
groet, Annelies
Titel: alleen bij de combinatiepil
Berichtnummer: F01781-4
Hallo Tamara,
De combinatiepil bevat twee hormonen: progesteron en oestrogeen. Oestrogeen kan de borstvoeding remmen. Maar door vaker aan te leggen kan de remming van tijdelijke aard zijn.
Het is dus mogelijk om en de pil te gebruiken en borstvoeding te blijven geven. Nu ben je erop voorbereid en weet je dat de borstvoeding misschien kan teruglopen en dat je in dat geval wat vaker kunt leggen!
De minipil en de prikpil bevatten alleen progesteron en hebben geen invloed op de borstvoeding.
Groeten, Corine
Titel: BV en Pil
Berichtnummer: F01781-5
Datum: 21 april 1998
Mijn ervaring is dat het slecht te combineren is. Een vriendin van mij is met de pil begonnen en kon na 8 weken totaal niet meer voeden.
Buiten dat is het zo dat de hormonen van de pil een beetje in de borstvoeding komen, hetgeen ikzelf af te raden vindt voor de baby.
De hormonen in de pil laten je lichaam denken dat je weer zwanger bent daarom gaat het minder makkelijk om de bv op peil te houden.
Als je de pil wilt gaan gebruiken bij bv zal je de baby zovaak mogelijk moeten aanleggen om te proberen de voeding op peil te houden.
Misschien een gekke vraag, maar waarom de pil. Er zijn meerdere anticonceptie methoden. Ik heb de laatste jaren diverse dingen geprobeerd, zoals condoom (prima), pessarium (ietwat minder) en de Billings methode (perfect).
Wat let je om iets anders te proberen en problemen met de BV te vermijden.
Groetjes,
Diana
Titel: Voor Diana, niet als anticonseptie bedoeld
Berichtnummer: F01781-6
Datum: 23 april 1998
Hallo Diana,
Nee, dit was geen gekke vraag van je, maar hier mijn antwoord.
De pil is in dit geval niet als anticonseptie bedoeld. Enerzijds ben ik na 8 weken al ongesteld geworden, ondanks volledige borstvoeding, en heel onregelmatig. Anderzijds zijn er tijdens de bevalling nogal grote knippen gezet, deze zijn nog steeds niet helemaal genezen.
Na contact met mijn verloskundige heeft die mij geadviseerd om te overwegen of dat ik niet weer met de pil zou beginnen, in verband met de regelmaat van de cyclus die dan weer terug komt. Tevens krijgt de onderkant dan ook wat meer rust, zodat dit beter en sneller kan genezen.
Ik kijk het nu nog even zo aan omdat ik graag, zonder problemen, borstvoeding wil blijven geven, maar reacties zijn nog altijd welkom voor het geval ik er toch serieuzer over na zal moeten denken. (Alles is nu namelijk nog te overzien)
Groetjes,
Tamara
Titel: Niet minder borstvoeding
Berichtnummer: F01781-7
Datum: 5 mei 1998
Hoi Tamara,
Ik ben na ca. 8 weken na mijn bevalling weer begonnen met de pil en heb niets van een terugval van melkproduktie gemerkt. Ik had het mijn gynaecoloog gevraagd en die zei ook dat het onzin was dat de borstvoeding terug zou lopen door pilgebruik. Ik slik de Diane en dat is niet echt een minipil volgens mij. Mijn gynaecoloog legde het zo uit dat als je de pil weer gaat slikken je vaak op allerlei gebieden weer actief wordt (niet alleen op sexueel gebied) en dat daardoor de melkproduktie afneemt. Ik zou zeggen gewoon weer de pil nemen, zeker als je daardoor weer een regelmatige cyclus krijgt (en vermoedelijk minder menstruatieklachten, dat is mij wel zo).
met vriendelijke groet,
Zwanet
Titel: borstvoeding drastisch teruggelopen
Berichtnummer: F01781-8
Datum: 7 mei 1998
Na mijn eerste bevalling ben ik voor de zekerheid met de minipil begonnen. Daar liep inderdaad de borstvoeding niet van terug, maar ik kreeg steeds tussentijdse bloedingen, daarom ben ik er weer mee gestopt en overgestapt op condooms.
Na de tweede bevalling ben ik wel overgestapt op de pil (Marvelon). Ik had zo vreselijk veel melk dat ik er gek van werd, dus dacht dat ik het risico wel kon nemen. Mooi niet, na 2 weken had ik niet genoeg melk meer om volledig borstvoeding te geven.
Het effect was echt heel groot. Ook mij had een (mannelijke) gynaecoloog verzekerd dat het 'echt een sprookje is dat de borstvoeding terugloopt mevrouw', maar mooi wel dus. Dit heb ik tijdens de nacontrole met een andere gynaecologe besproken, en zij was verontwaardigd over de uitspraak van haar collega, want dat was niet het beleid van het ziekenhuis (AZU).
Ik raad het je dus af. Ik ben zelf nu overgestapt op de Myrena spiraal (zie ook discussie ergens heirboven) en dat had geen gevolgen op de borstvoeding, die gelukkig na het stoppen met de pil weer op gang kwam.
Jose Janssen
Titel: borstvoeding en hormonen
Berichtnummer: F01781-9
Datum: 8 mei 1998
Beste Tamara,
Hier mijn idee over borstvoeding en pilgebruik.
Het is wel zo dat de hormonen van de pil in de borstvoeding terecht komen. Ik heb 11 maanden borstvoeding gegeven en geen pil gebruikt. Dit omdat ik niet wilde dat mijn kind die hormonen binnen kreeg. Met name omdat ik een zoontje heb. Naar mijn idee is dit niet zo goed.
Misschien iets om mee te nemen in je beslissing. Helaas kan ik je geen informatie geven over teruglopende borstvoeding. Maar ik wilde je dit toch even laten weten.
Groeten,
Renee
|