Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Wat allemaal te regelen voor de geboorte?


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Wat allemaal te regelen voor de geboorte?
Berichtnummer: F01795
Datum: 23 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij zijn een stel van 25 jaar en zoeken andere mensen om ons te kunnen vertellen wat er allemaal nodig is voor de geboorte, dus wat moet je aanschaffen en wat zijn de kosten ongeveer en wat zijn de kosten ongeveer per maand als de baby geboren is. Als er mensen zijn die daar met ons over willen mailen, graag, alvast bedankt.

Marco en Carianne


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Drie ton
Berichtnummer: F01795-1
Datum: 25 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Schrik niet! Ik las ergens dat een kind tot zijn/haar 21ste ongeveer driehonderdduizend gulden kost! Ze gaan dan wel uit van een afgeronde studie, en de cijfers komen uit Amerika (daar verwennen ze hun kinderen iets meer). Maar toch...
Dat komt neer op f.15.000,- per jaar, dus iets meer dan een rug per maand! Maar dit zijn gemiddelde cijfers, en er wordt dus rekening gehouden met studie en ook kinderopvang, etcetera.
Iets anders: Bij Ikea hebben ze vrij goedkope spullen. We hebben een kinderbedje gezien van honderd gulden. Verder zijn wij ook bezig dit uit te zoeken, dus ik ben benieuwd naar andere reacties.
Groetjes!
Jeroen


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Het wordt zo duur als je het maakt
Berichtnummer: F01795-2
Datum: 26 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook wij zijn een stel van 25 en 24 jaar oud. Ik denk dat hoewel een kindje altijd geld kost (verzorging, oppas, kleding etc) je het zo duur kan maken als je zelf wilt.

Wij lenen de grotere spullen als ledikant box wieg en kinderwagen van familie en vrienden en de inrichting van de baby kamer hoeft ook geen 10 duizenden gulden te kosten. Kijk eens in een tweedehands winkel om een leuke kommode of zo. Ook ikea is inderdaad een optie

Je hebt ook tweede hands babywinkels die kinderwagens e.d. verhuren.

Je kan overwegen katoenen luiers te gebruiken. Er zijn genoeg oplossingen om het allemaal iets goedkoper te maken.
maya


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: moeilijk te beantwoorden....
Berichtnummer: F01795-3
Datum: 26 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
[adres bekend bij de redactie]

Is moeilijk te zeggen, je kan het zo duur maken als je zelf wilt, is sommige gevallen.

1. Kinderwagens/bedjes/maxi-cosis/kinderkleding/boxen, enz: er is een levendige tweedehands markt hiervoor, wat heel wat kosten bespaart.
Ik heb zelf onze kinderkamer ontworpen, en laten maken, en zelf weer geschilder, ik was f 1200,-- kwijt.
Kleertjes heb ik gevraagd voor mijn kraamfeest, en zeeman heeft ook leuke dingen voor niet duur.
2. Luiers: zijn duur, maar in aanbiedingen kopen scheelt. Ik koop nu 30 stuks voor f 10,-- en heeft er 6 nodig per dag....maar op de crèche hebben ze eigen luiers, dus dat schellt als hij daar drie dagen naar toe gaat. Katoen gaat ook, maar uiteindelijke lijkt het in prijs niet zo veel te schelen (wasmachine/waspoeder)
3. Voeding: ik heb 8 maanden borstvoeding gegeven, en dat scheelt!!!! Potjes zijn duur, maar je kan ook zelf maken. Opvolgmelk vind ik wel erg duur (gebruiken ze van 6 tot 12 maanden) en dat kost f 21,--, en daar doet hij 3 weken mee.
4. Kinderopvang: dat is gewoon peperduur. Ik betaal voor 2 middagen en 1 dag rond de f 500,-- per maand.

Als je nog meer wilt weten:
vraag maar...

Lisette en Daan (10,5 mnd)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: valkuilen
Berichtnummer: F01795-4
Datum: 26 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hi Marco, Carianne en???

Als je maar aan een kindje denkt, komen overal de reclames al op je af. Even binnen bij Prenatal en je bent zo een paar duizend gulden lichter. Ik kan uit onze ervaring een paar zaken noemen waar wij nooit meer in zouden trappen..
1 Een kant en klare babykamer. We hadden ons nog ingehouden maar waren toch f2000,- kwijt. Tegen de tijd dat onze eerste interesse in de omgeving kreeg, bleek dat niet te gaan om de mooie meubeltjes, maar om een touwtje van de gordijnen dat zo'n leuke schaduw gaf.
Ze is nu 31/2 en heeft een heel andere kamer.
Bij de 2e hebben we een bedje gekocht, een ladenkast van IKEA, en een soort kledingzakken voor aan een stok die als kast dienst doen. Leuker,origineler en veel veel goedkoper 2 Bij de 1e hebben we afgewacht wat voor een kadootjes we kregen.... Honderden guldens verspild aan kleding die nooit gedragen is (verkeerde maat, verkeerde seizoen) bij de 2e geprobeerd een beetje te sturen, niet goed gelukt. Als er een 3e komt willen we graag een bolderwagen en gaan we dit kenbaar maken door een klein briefje met het geboortekaartje mee te sturen.
Bedenk als je dit wilt dus een paar dingen die wel wat uitstel kunnen hebben: kinderstoel, draagzak(is toch handiger om met baby te kopen), enz 3 De handige praatjes van de verkoper: een maxi-cosi of een easybob passen in iedere auto...
PROBEER het zelf met het proefmodel. De een of de ander wil wel eens beter passen bij een model auto.
Hetzelfde geldt overigens voor de kinderwagen 4 Bedenk je goed dat een kindje maar heel kort heel klein is en dat het heel heel hard groeit. De meeste spulletjes hoeven maar heel even mee of heb je helemaal niet nodig. De reclame speelt echter heel handig in op je gevoel de dit kindje, jouw kindje, het allerbeste verdient: je bankrekening....
Informeer goed en laat je niet gek maken en vooral geef je kindje veel liefde dan kan het niet fout.
groetjes Dorine


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: 100.000 piek
Berichtnummer: F01795-5
Datum: 27 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo allen,

Een Nederlands kind kost zijn ouders ongeveer 100.000 gulden. Een groot deel van dat bedrag ben je kwijt na de 18e verjaardag (een student op kamers onderhouden is heel duur).
Verder is het moeilijk om iets te zeggen over kosten; je kunt bij Prenatal een hele babykamer en uitzet kopen, je kunt ook de afdankertjes van je familie overnemen.

Martijn


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: drie ton liefde en gezond verstand!
Berichtnummer: F01795-6
Datum: 28 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Drie ton! Tjonge, wat had ik 'rijk'kunnen zijn...
Tja, ik vind dit een moeilijke vraag hoor. Je kunt niet van nu tot en met 18 jaar later bedenken hoeveel een kind gaat kosten. Denk maar eens aan alle veranderingen betreffende studiefinancieringen, kinderbijslag etcetra, daar heeft elke regering eigen plannen mee.
Begin gewoon in het klein, met drie ton liefde en gezond verstand, daar kom je ver mee!
Houd ogen en oren stijf dicht voor alle wollige reclametaal, want de fabrikanten spiegelen je inderdaad voor dat het beste wat je is een dikke bankrekening betekent. Nonses!!! Denk na over wat echt nodig is en laat je niet verleiden tot luxe babykamers met schattige maar nutteloze accessoires waar je kind helemaal niets van merkt.
Sterkte en vooral veel geluk en plezier met het kind dat jullie hopen te krijgen!
Joke (moeder van 4: 6-10-12-15 jaar)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: grootouders zijn vaak gul ;-)
Berichtnummer: F01795-7
Datum: 14 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Marco en Carianne,

Alvast heel veel plezier gewenst met de zwangerschap. Over de kosten heb je al kunnen lezen dat het helemaal aan jezelf is wat een kind kost.
Dat IKEA bedje waar ze het over hebben, heb ik ook. Prima bedje hoor. Zorg alleen wel voor een goede matras. Ik heb de springveren matras van de IKEA gekocht en die voldoet prima. Ik moet er wel bij zeggen dat onze dochter de eerste 6 maanden in een wieg heeft gelegen. Het was een oude wieg die nog bij m'n schoonouders stond. M'n schoonmoeder heeft 'm helemaal bekleed met stof die wij zelf hadden uitgezocht. Uiteindelijke kosten voor de wieg met lakentjes, dekentjes, kruikjes enz. ca. f. 175,--.
De wieg staat nu bij m'n schoonzus die ook een dochter heeft gekregen. Zij heeft alleen andere bekleding, gemaakt door........ m'n schoonmoeder!


Om dit lange betoog in te korten: grootouders willen vaak (niet altijd, dus reken er niet op) een hoop bijdragen in de eerste aanloopkosten. Wij hebben in ieder geval bijna niets zelf hoeven kopen op de box en het kinderbedje na. De rest hebben we van de familie gekregen.

Nu nog 1 (wat mij betreft) goede tip. Als je zelf nog jarig wordt in de tussenliggende periode, vraag dan voor je verjaardag alvast dingen als kleertjes voor de kleine, een aankleedkussen enz. dit scheelt bedenken wat je wilt voor je verjaardag en je hebt alvast het een en ander in huis.


Heel veel succes en geef je kind vooral veel liefde, dat is 1000 keer belangrijker dan een design kamertje.


groetjes

Petra


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: wacht af!!!
Berichtnummer: F01795-8
Datum: 16 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

hoi, hier een tip waarmee je je echt honderden guldens bespaart: WACHT TOT DE KLEINE ER IS! Ik weet het, het is moeilijk. Ik kon het niet en kocht me scheel aan schattige kleertjes en volgens toch ervaren moeders onontbeerlijke accesoires. In de praktijk bleek onze dochter sommige zaken helemaal niet nodig te hebben, of ze paste het niet, of het zat niet lekker enz. terwijl er andere dingen waren waar ik helemaal niet aan gedacht had.
Maak je niet druk, je hebt de benodigde dingen zo gekocht als de kleine er eenmaal is.
Beperk je dus tot zaken die echt nodig zijn (gebruik hiervoor bv de checklist van de kraamzorg) Verder hebben wij veel tweedehands gekocht, gekregen of geleend. Voor de babykamer waren wij in totaal 500 piek kwijt (inderdaad: ikea) Tweedehands kleertjes zijn echt een optie, ze zijn vaak niet of nauwelijks gedragen. Misschien ken je iemand met een baby die iets ouder is dan die van jullie. Ik krijg van vriendin en schoonzusje nog regelmatig een zak vol kleertjes die ik dan een maandje gebruik (dan is ze er alweer uitgegroeid) en dan weer teruggeef.
De maandelijkse kosten voor een baby (lijkt me wat reeëler dan die totaalbedragen) zijn aanvankelijk laag (alleen gratis borstvoeding, nog geen speeltjes nodig enzo) ik gaf zo'n 30 piek per maand uit aan luiers (kruitvatluiers zijn dezelfde als pampers want van dezelfde fabrikant, maar dan de helft goedkoper) en billedoekjes (ook van kruitvat) Verder ben je af en toe een tientje of zo kwijt aan een zalfje, een nieuw speentje, een flesje badolie.
Nu geef ik wel wat meer uit. bovenop het bovenstaande komt dan nog potjesvoeding, flesvoeding, liga's, bambixpap, speeltjes etc. Ik schat dat ik nu per maand in totaal zo'n 100 tot 200 gulden uitgeef.

caroline van der mijle


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: nog minder
Berichtnummer: F01795-9
Datum: 19 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Na een maand of zes wordt baby inderdaad iets duurder omdat dan met name speelgoed en zo belangrijk wordt. Wij losten dat op door voor zijn eerste verjaardag alleen maar speelgoed te vragen aan familie en vrienden; daar heeft hij het hele jaar mee kunnen doen, op een paar kleinere dingen na die we zelf aanschaften. Gewoon alles in de kast doen, en zo nu en dan iets nieuws eruit halen. Dat trucje kun je natuurlijk ook toepassen met Sinterklaas en je eigen verjaardag.
En wat die voeding betreft: onze kleine heeft nooit potjes gekregen - als je een staafmixer hebt is het niet zoveel werk iets apart voor hem klaar te maken en het komt de smaakontwikkeling ten goede; bambix e.d. lustte hij niet, meneer at vanaf 7 maanden brood met kaas; hij kreeg geen flesvoeding maar de borst tot ruim 9 maanden; en liga's heeft hij ook nooit gehad want gewone koekjes doen het ook prima, zeker als je je kind er niet mee volstopt.
En tot slot: niet uit zuinigheid, maar op advies van het consultatiebureau zijn wij drie weken na de geboorte gestopt met billedoekjes want hij scheen er uitslag van te krijgen. Watten met water doen het prima en is goedkoper.

succes met de voorbereiding!
Gertruud