Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Tweelingen


Onderdeel: Algemeen
Titel: Tweelingen
Berichtnummer: F01803
Datum: 25 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Als ouders van een identieke tweeling van ruim 1 jaar zijn wij op zoek naar informatie op internet over tweelingen. Dus weet je een leuke site, laat het ons weten.
Ook lijkt het ons leuk om via e-mail met andere tweeling-ouders te pen-pallen. Reageer !!! [email protected]


Onderdeel: Algemeen
Titel: webcrawler
Berichtnummer: F01803-1
Datum: 28 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

als je met webcrawler op het woord twins zoekt krijg je onnoemelijk veel sites met info over tweelingen .. succes


Onderdeel: Algemeen
Titel: verrassingstweeling
Berichtnummer: F01803-2
Datum: 18 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

hallo Miranda en Roy, Sinds 11 februari zijn wij de ietwat overrompelde maar ook hele blije ouders van een identieke meisjes-tweeling (Alex & Lara). We waren in de veronderstelling dat we 1 kind zouden krijgen, dat bleek toch iets anders te liggen toen ik, met het eerste kindje op mijn buik, de placenta er dacht uit te persen: er kwam nog een kindje! We vinden het allebei een erg aangename verrassing. Er zijn 2 echo's gemaakt, na 7 en na 9 weken, maar de tweede is allebei de keren over het hoofd gezien. De vroedvrouw voelde bij de controles iedere keer heel duidelijk 1 kind. Achteraf zijn we erg blij dat we het niet van te voren wisten, geen medisch circus in het ziekenhuis en geen zorgen van te voren hoe we allemaal zouden moeten organiseren in ons kleine huis. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in het afgelopen jaar. En op het moment vooral ook wat jullie ervaringen zijn met het vervoeren van een tweeling en buggy op 1 fiets.

groeten Nicolette & Jan


Onderdeel: Algemeen
Titel: Tweelingen
Berichtnummer: F01803-3
Datum: 20 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij zijn halverwege de zwangerschap van een tweeling en zijn op zoek naar handige tips, o.a. vervoer zijn er bijvoorbeeld duo-stoeltjes voor in de auto, etc.
Henri en Annemieke de Pater


Onderdeel: Algemeen
Titel: hetzelfde
Berichtnummer: F01803-4
Datum: 26 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Al zoekend naar een nieuwsgroep of informatie op het net over tweelingen kwam ik jullie vraag tegen. Ik zoek dus hetzelfde. Wij hebben een tweeling van 11 maanden. TWee meisjes, twee-eiig. Als jullie iets interessants vinden, willen jullie het dan aan me doormailen.
Verder vind ik het ook erg leuk om te penpallen.
Wij hebben naast deze twee nog een dochterje van bijna 6 jaar. Een meidenclub dus. Ik geniet met volle teugen van ze maar ben 's avonds vaak behoorlijk stuk. Alleen al te horen dat iemand dit ook heeft, is prettig. Ik kan nog wel verder vertellen maar het "papier" is op. Tot horens, marianne velthuis.


Onderdeel: Algemeen
Titel: vraagje
Berichtnummer: F01803-5
Datum: 29 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Even een misplaatst vraagje, maar hier spreken allemaal deskundige tweelingmoeders begrijp ik: Voelden jullie toen je zwanger was dat er een tweeling aankwam? Voelde het anders dan bij de eenling-zwangerschap,en zo ja, wat was er anders? (en dan met name in het begin... aan het eind ben je vanzelfsprekend meestal zwaarder dan bij een eenling)

alvast bedankt!


Onderdeel: Algemeen
Titel: aan Gertruud
Berichtnummer: F01803-6
Datum: 30 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hier een ervaren tweeling moeder......maar geen ervaren eenlingmoeder. Dus ik kan je niet echt verder helpen. Ik denk dat je alleen met een echo zekerheid krijgt hoor!

Wij wisten het al heel vroeg, omdat het een IVF zwangerschap was en er dan al met 5 weken een echo wordt gemaakt.

Ik ben niet misselijk geweest, niet overdreven moe. En dat terwijl door de dubbele hoeveelheid hormonen, die verschijnselen ook dubbel kunnen voorkomen.

Er is dus op het gevoel niet veel over te zeggen denk ik. Als je heel erg twijfelt, dan vraag je toch een echo??

Erika


Onderdeel: Algemeen
Titel: Gertruud
Berichtnummer: F01803-7
Datum: 5 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Vanaf het moment dat ik 4 weken zwanger was wist ik dat het een tweeling was. Ik heb nooit een verschil gevoeld met mijn eerste zwangerschap (eenling dus!). Bij de 1e zwangerschap ben ik 17 kilo aangekomen en van de tweeling (12 kilo). Het zegt dus niets. Iedere zwangerschap is anders of het er nu twee zijn of een is.
Ik weet niet zeker of je zwanger bent van een tweeling, zo,ja dan veel sterkte.


Onderdeel: Algemeen
Titel: verschil
Berichtnummer: F01803-8
Datum: 15 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

hoi

Ik wil graag even reageren op de vraag van Gertruud.
Ik heb eerst 2 eenlingen gekregen, en daar na een tweeling.
Ja ik voelde wel verschil, ik was b.v. in het begin van de zwangschap veel miselijk, dat heb ik bij de andere niet gehad, hoewel dat natuurlijk per persoon kan verschillen, en mijn buik groeide erg hard.
Ik wilde het niet geloofen en ontkende het maar na 23 weken werd er een echo gemaakt en waren het er toch twee.
ik vind dat als jij een twijvel hebt je om een echo moet vragen sucses
Elly Ruizendaal


Onderdeel: Algemeen
Titel: dank
Berichtnummer: F01803-9
Datum: 16 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Dank voor de reakties. Binnenkort gaan we inderdaad een echo laten maken. Het idee van een tweeling is tamelijk belachelijk in mijn geval welbeschouwd, maar zo moe en misselijk als ik deze keer ben was ik vorige keer toch echt niet. Het zal wel aan de drukte liggen...
Maar de gedachte raak ik niet echt kwijt. Tzt zal ik wel laten weten wat de echo oplevert!

Gertruud


Onderdeel: Algemeen
Titel: tweelingvervoer
Berichtnummer: F01803-A
Datum: 17 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

hallo Henri en Annemieke,

Wij zijn zelf in de 34 ste week van de tweelingzwangerschap, en hebben dus al het een en ander rond gekeken. De keuze voor het vervoer is bij ons gevallen op twee maxi cosi's (nee, het zijn "easy bob's") die met een wagentje vervoerd kunnen worden. Een soort maxi taxi.
Dit kan worden aangevuld met voetzakken, zonneschermen etc. En natuurlijk kunnen de stoeltjes in de auto in een driepuntsgordel.
Als jullie het verkoopadres willen weten dan mail maar even terug. Bij deze zaak krijg je bovendien 20 procent tweeling korting.

Andere tip voor de zwangerschap van een tweeling: hou er rekening mee dat vanaf een week of 28 werken erg zwaar wordt, dus werk of geen werk, neem niet meer te veel hooi op de vork vanaf die tijd. Zelf heb ik dit moeten bezuren met veel harde buiken, bloedarmoede en vermoeidheid, waardoor ik in de 29 ste week moest stoppen met werken. En sindsdien gaat het erg goed, maar moet ik toch wel erg veel rust nemen.

Veel sterkte met de zwangerschap, en wellicht tot mails,

Johan en Joke


Onderdeel: Algemeen
Titel: 2 x 6 miljoen
Berichtnummer: F01803-B
Datum: 18 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij zijn sinds 7 weken ook in het trotse bezit van een tweeling. Wat is het toch geweldig, wat een geluk. Alsof ik twee keer de 6 miljoen heb gewonnen.
Ik was de eerste 6 maanden heel erg misselijk. Veel overgegeven. Ik heb alleen een vergelijking met een miskraam en toen voelde ik me prima, maar dat is geen goede vergelijking, denk ik.
Ik ben niet zo heel dik geworden, dus ook dat zegt niets. Ongelofelijk dat daar 2 kindjes inpasten.
Mijn zus heeft ook een tweeling van 11 weken en die heeft vanaf het begin gedacht dat het er 2 waren. Ik ben benieuwd. Laat het ons weten Gertruud!


Onderdeel: Algemeen
Titel: Heel anders!
Berichtnummer: F01803-C
Datum: 19 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,
Ja, ik voelde me heel anders, bijna alle ervaringen van de eerste zwangerschap alleen twee keer zo hevig en ook eerder in de zwangerschap. Ik was al vreselijk misselijk terwijl de datum dat ik eigenlijk ongesteld had moeten worden nog een week later was. Er was dus nog niet een s sprake van een vermoeden van zwangerschap! Tweelingen komen bij ons in de familie niet voor. Ik vind het erg leuk te schrijven of te e-maielen met andere tweelingouders, wij hebben drie jongens: een van bijna 4 en twee van 1,5 jaar

Hanneke.


Onderdeel: Algemeen
Titel: aan de vader van de verrassingstweeling
Berichtnummer: F01803-D
Datum: 21 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Jan,
Nog gefeliciteerd met je nieuwe leven als tweeëlingvader in Amsterdam. Van Gerlinde had ik jullie verhaal gehoord. Het is bijna een "broodje aap" verhaal, maar gelukkig geheel waar !

Wij hebben met een pretecho in de twintigste week een kindje links en een kindje rechts gezien, en daar zitten ze gelukkig nog.
Nog een paar weekjes...

Ook onze verloskundige was overtuigd van een eenling, terwijl mijn voorgevoel en buikgroei anders deed vermoeden.

Hebben jullie praktische tips voor de eerste periode na de geboorte ?
Ook wij wonen klein (in Utrecht) en zullen moeten schipperen met de ruimte.

Wij verheugen ons erg op de twee kindjes, maar kunnen ons bij de dagelijkse praktijk na de geboorte weinig voorstellen. Hopelijk gaat het jullie erg goed, en hebben jullie tijd en energie om van Alex en Lara te genieten. Wij zijn erg benieuwd naar jullie ervaring.
Groeten Joke (vriendin van Gerlinde) en Johan.


Onderdeel: Algemeen
Titel: geen tweeling!
Berichtnummer: F01803-E
Datum: 30 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Oke, de echo heeft uitgewezen: er zit er gewoon eentje in mijn buik!
De utislag geeft wel wat meer rust, want als je de gedachte eenmaal in je hoofd zet raak je hem blijkbaar niet ligt meer kwijt. Bedantk voor de belangstelling en info!