|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Ik ga op reis en neem mee?
Onderdeel: Peutertijd
Titel: Ik ga op reis en neem mee?
Berichtnummer: F01823
Datum: 28 april 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Dit jaar gaan wij met de auto op vakantie.
Geplande reisduur: 2 dagen (met overnachting).
Mijn vraag aan echte kenners:
Hebben jullie tips om een lieve meid van 18 maanden op een prettige manier de reis te laten meemaken?
De planning voor vertrek: 05:00 uur.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
Ronald Allijn
Titel: onze rit duurt 11 uur
Berichtnummer: F01823-1
Datum: 3 mei 1998
hoi Ronald,
Wij gaan deze zomer voor de derde keer richting Oostenrijk en zijn dan ongeveer 11 uur onderweg (hangt een beetje af van de verkeerssituatie) Onze dochter is nu bijna 2 en we zijn voor het eerst gegaan toen ze een half jaar oud was. Op zich is het nu moeilijker dan toen, want toen heeft ze bijna de hele reis geslapen. Met de kerst hebben we voor het laatst dezelfde rit gemaakt(wintersport). Toen was ze ook rond de achtien maanden, en dat gaat opzich prima. Regelmatig even stoppen. Even de benen strekken en een stukje lopen. Ik weet niet waar jullie precies naar toe gaan, maar als je door Duitsland gaat heb je hele mooie "luier-verschoon-plaatsen" bijna bij elke toilet. Ik heb altijd een tasje voor het grijpen liggen zodat we niet een koffer over hoop moeten halen voor spullen. Verder zit daar ook altijd wat speelgoed in en een speentje voor als ze wil slapen.
Wij vertrekken ook altijd vroeg. Eerst slaapt ze nog wat en dan ergens in de ochtend maak ik wat pap. In een thermosfles neem ik wat warme melk mee en in een los bakje wat brinta, en dat is dan zo klaar.
Verder neem ik een flesje spa blauw mee en los wat roosvicee zodat ze ook wat kan drinken, maar wellicht kan je nu ook al starten met oefenen om te drinken uit een rietje, zodat je een slokje uit een pakje kan geven Fristie ofzo.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je niet gejaagd moet doen over de tijd. Je bent op vakantie. stop regelmatig voor een "frisse"neus langs de snelweg en strek de benen. En mocht alles tegen zitten overnacht dan wederom ergens. Dat is wel vervelend, maar met een brullend kind achterin vraag je je ook af waar je aan begonnen bent.
Plaats het kinderzitje verder achter de bestuurder, zodat degene op de passagiers stoel voorin zich niet in een al te rare houding hoeft te draaien (ook als er wat speelgoed valt ofzo)
Nou ik hoop dat je er wat aan hebt, sterkte en t.z.t een fijne vakantie Groetjes Petra
Titel: Regelmatig op reis met 2 kleintjes
Berichtnummer: F01823-2
Datum: 4 mei 1998
Hallo Ronald,
Wij hebben 2 kinderen (Bart van net 3 jaar en Els van bijna 11 maanden), waarmee we meerdere keren per jaar met de auto naar Noorwegen reizen. Enkele reis duurt dat iedere keer ca. 1,5 dag en eigenlijk gaat dat, aanvankelijk tegen onze verwachting in, bij ons steeds prima.
We hebben van alles te eten en te drinken bij ons, maar het belangrijkste is eigenlijk de aanwezigheid van de lievelingsknuffels.
Beide kinders slapen grote stukken van de reis (Els kan het sowieso bijna niet wakker houden in de auto, terwijl ze normaal juist een heel wakker kindje is) en met Bart zingen we verder inmiddels zo'n beetje het hele repertoire aan kinderliedjes en bespreken we van alles wat we zien onderweg
Verder proberen we ervoor te zorgen dat er tijdens de stops even lekker gerend kan worden, zodat Bart zijn energie kwijt kan.
Ik weet niet of onze ervaring representatief is voor het reizen met kleine kinderen, maar wij hebben in ieder geval absoluut geen klagen.
(Ik denk overigens dat een ontspannen houding bij pa en ma al heel veel bijdraagt aan de algemene stemming tijdens de reis.)
Goede reis! Groetjes,
Marja Ribbers, Zeewolde
Titel: eigen muziek
Berichtnummer: F01823-3
Hoi Ronald,
Wij hebben 2 meiden van 3 en 1,5. Vorig jaar naar de Dordogne geweest, dit jaar naar de Cote d'Azur. Wij nemen in ieder geval mee: kindercasetterecorder (evt. met koptelefoon) die ze zelf kunnen bedienen, met kinderliedjes. Te koop vanaf f. 35,--! Heerlijk spelen met de knopjes. Verder veel boekjes, wat nieuw klein speelgoed, rozijntjes, chipies voor als ze echt gaan jengelen, voorleesboekjes. De rest moet ik nog over nadenken! Ook stoppen wij veel en relatief lang. In Frankrijk zagen wij vorig jaar bij de benzinestations vaak een leuke, schone kinderspeelplaats met o.a. een glijbaantje. Ook binnen hebben ze vaak een speelhoekje.
Ben benieuwd naar tips van anderen!
Groet, Petra
Titel: ..speeltjes, krentjes, boekjes, goed humeur..
Berichtnummer: F01823-4
Hoi Ronald,
Wij gaan elk jaar met onze kindjes een aantal malen op vakantie en reizen dan ook vaak minimaal een dag (met vliegtuig of auto). In het begin maakten we ons altijd erg druk over het verloop van de reis, maar het valt achteraf altijd mee!
Als we met de auto gaan doen we het als volgt: Wij proberen altijd zo veel mogelijk te rijden als de kindjes slapen, zodra ze wakker worden geven we ze een leuk (eventueel onbekend) speeltje waar ze wat mee kunnen spelen. Voor de leeftijd van jouw dochter kun denken aan plakplaatjes op de ramen; kompakte spelletjes zonder losse onderdelen voor op schoot; tijdschriften met leuke afbeeldingen die ze eventueel uit elkaar mogen scheuren; etc. Wij hebben ook altijd leuke cd's bij met kinderliedjes die we met z'n gaan zingen.
Wat betreft eten/snoepen dat doen we meestal met z'n allen als we gaan stoppen. Mocht de nood hoog zijn onderweg ligt er altijd weel een boterham voorhanden.
Een doosje krentjes is meestal ook een sukses, doen ze lekker lang over.
Op het moment dat ze het even niet ziet zitten probeer je haar met bv een kiekeboe spelletje af te leiden, of met een verhaaltje. Lukt dat niet, dan stop je toch even.
De reis moet voor iedereen leuk blijven! En vergeet niet dat het geen ramp is als je er een paar uur langer over doet.
Je zult zien dat het best wel zal meevallen!
Een fijne vakantie.
Groetjes,
Ike
Titel: tas met cadeautjes
Berichtnummer: F01823-5
Datum: 6 mei 1998
Onze dochter slaapt absoluut niet in de auto, zelfs niet 's nachts. De eerste keer (ze was toen 1,5, sorry...) naar Frankrijk was een klein rampje. Maar dat had ook alles te maken met een gestresste moeder. Ik vind het nl. niet echt relaxed reizen met zo'n kleintje achterin. De tweede keer naar de wintersport verliep geweldig, terwijl we er vreselijk tegenop zagen. De dingen die andere ouders noemen, zijn inderdaad ideaal, vooral met z'n allen kinderliedjes zingen (ja zuster, nee zuster vinden wij ook nog te behappen). En plakplaatjes voor het raam zijn inderdaad perfect. Verder koop ik altijd 'Herbruikbare stickers' (woordjes leren) van Deltas (4,95 bij Intertoys), die zijn ook ideaal in het vliegtuig. Je kunt ze overal opplakken en er weer afhalen. Raamstickers zijn perfect en verder hebben wij altijd een tas met kleine cadeautjes, (potloodjes, klein stevig kleurboekje, een verrekijkertje, doosje rozijntjes of smarties, die stickertjes, etc.) voor de nood (let op: ook eentje voor de terugreis...). En verder heel veel boekjes. Onontbeerlijk: een doos tissues en een plastic zakje met een nat waslapje. Veel plezier!
Sarah Saarberg
Titel: alles verstoppen/opbergen in "zakken" achter voorstoel
Berichtnummer: F01823-6
Datum: 8 mei 1998
Ronald,
Allemaal goede tips hier gelezen. Je kunt 't ook nog allemaal kwijt in van die zakken die je achter de voorstoelen kunt hangen. Daar zitten veel zakken/zakjes etc. in (spannend!) Te koop bij de Halfords e.d.
Wat wellicht ook wel handig is: Zonneschermen (onze dochters hebben een hekel aan de felle zon in midden in hun gezichtjes, en dan helpen deze dingen goed)
Prettige vakantie!
Groeten, Marco
|