|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Adoptie ervaringen
Onderdeel: Algemeen
Titel: Adoptie ervaringen
Berichtnummer: F01840
Datum: 5 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Wij willen graag in kontakt komen met ouders die 2 of meer kinderen tegelijk uit het buitenland hebben geadopteerd.
Sinds 2 jaren staan wij bij het ministerie van Justitie ingeschreven met als doel het adopteren van 2 of meer kinderen tegelijk, waarschijnlijk uit Colombia of uit Brazilie.
Wie wil zijn/haar ervaringen (zowel positieve als negatieve) met ons delen??????
Simone & Arne ten Wolde
Titel: geen twee, wel Colombia
Berichtnummer: F01840-1
Datum: 8 mei 1998
Hallo Simone en Arne, Wij hebben afgelopen jaar een dochter geadopteerd uit Colombia. Dus geen twee tegelijk, misschien de volgende keer wel... Staan jullie al ingeschreven bij en bemiddelingsorganisatie? Wij hebben via wereldkinderen geadopteerd en die hebben, in ieder geval binnen onze regio wel, bijeenkomsten, juist ook voor aspirant adoptieouders. Wij zijn daar zelf nooit geweest omdat we heel kort op de wachtlijst stonden voordat we een voorstel kregen. Ik denk ook dat je via een bemiddelingsorganisatie wel adressen van ouders kunt krijgen die er informatie over hebben. Ik heb wel een dagboek bijgehouden over de tijd dat wij in Colombia waren, als je het leuk vindt om dat te lezen moet je me even prive mailen, dan stuur ik het op. Over het verschil tussen Colombia en Brazilie weet ik in ieder geval dat het in Brazilie vaak zo is dat je daar een bepaalde periode moet blijven (mensen die ik ken 6 weken) en dat dit in Colombia nogal kan verschillen. In Colombia kan ook een van beide ouders terug naar Nederland als de procedure eenmaal is opgestart.
Veel succes en geduld gewenst met de procedure, wij genieten ontzettend van ons mooie meisje!
Groeten van Nicolet (moeder van Natalia, 11 mnd.)
Titel: Hoe?!
Berichtnummer: F01840-2
Datum: 26 mei 1998
Hoi daar aan die kant.
Kunnen jullie misschien vertellen hoe ik in kontakt kan komen met een adoptiebemiddelingsburo.
Wij willen ook graag kinderen en zijn al 5 jaar bezig.
Nu we aan ivf beginnen willen bij ons toch ook maar inschrijven bij een buro.
Want als het bij ons niet lukt willen we toch een kind de kans geven om in een goede omgeving op te groeien.
Groet en knuf Peter en Dorine
Titel: Stichting Via
Berichtnummer: F01840-3
Datum: 28 mei 1998
Hoi Peter en Dorine, Om te beginnen moet je en BPK-nummer aanvragen bij het ministerie van Justitie. Dat formulier kan je aanvragen bij de Stichting VIA (Vereniging Interlandelijke Adoptie) In Utrecht. Ik heb het nummer even niet bij de hand mar als je even naar 06-8008 belt heb je het zo. Doe het voor eind juni, de aanvragen worden per kwartaal behandeld, en anders ben je dus zo weer een half jaar verder. Na ongeveer anderhalf jaar moet je dan een cursus volgen die ook georganiseerd wordt door Via. Daarna volgt het onderzoek van de raad van de kinderbescherming en dan kan je , na toestemming van het min. van justitie in contact treden met een bemiddelingsorganisatie. Dan kan je daar op een wachtlijst worden geplaatst. Hou er wel rekening mee dat deze procedure meestal minimaal 4 jaar duurt en vaak langer. Je leeftijd kan ook van belang zijn. Je mag niet meer dan 40 jaar in leeftijd schelen met het te adopteren kind. Als je al tegen de 40 loopt kan je geloof ik een versnelde procedure aanvragen, maar daar weet ik verder niet zoveel van. Die informatie hebben ze denk ik ook wel bij Via. Succes ermee! Groeten, Nicolet
|