Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Borstvoeding: te kleine borsten?


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: bortsvoeding: te kleine borsten?
Berichtnummer: F01843
Datum: 5 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Ik ben nu 20 weken zwanger en ik zit enorm met een, voor mij, groot probleem. Mijn borsten waren voor mijn zwangerschap erg klein, nog niet eens maat AA.
Ik had gehoopt dat ze nu toch wel iets groter zouden zijn, maar helaas. Nog steeds geen verandering. Is het nu wel mogelijk om borstvoeding te geven? Je hoort en leest altijd dat zwangere vrouwen pijnlijke en grotere bortsen krijgen, wanneer dan??
Wie herkent dit en kan mij helpen?
Groetjes Ingrid.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: borstvoeding
Berichtnummer: F01843-1
Datum: 6 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Ingrid,

Volgens mij maakt het niets uit of je grote of kleine borsten hebt, de melkproduktie komt (als alles goed is) na de geboorte, bij het aanleggen van je kindje vanzelf op gang.
Je moet wel ontspannen en rustig je kindje willen en kunnen voeden, je zal zien, alles sal reg kom!

Heel veel plezier met je zwangerschap en een fijne bevalling.
Anita


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: re; te kleine borsten ?
Berichtnummer: F01843-2
Datum: 6 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Ingrid,

Gefeliciteerd met je zwangerschap !

Ik heb al meerdere keren gelezen/gehoord dat het absoluut niets uitmaakt hoe groot of hoe klein je borsten zijn, je kunt ALTIJD borstvoeding geven!
Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wanneer ze echt veel groter worden weet ik niet. Ik geloof dat dat van vrouw tot vrouw erg verschilt.

Succes in ieder geval met je zwangerschap.

Groetjes
Liselot


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: grootte zegt niets!
Berichtnummer: F01843-3
Datum: 6 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Ingrid,

Ik zou me maar niet al te veel zorgen maken. Borstvoeding kunnen geven heeft niets te maken met de grootte van je borsten. (Een vriendin van mij heeft ook hele kleine borsten en die heeft haar kind toch 8 maanden zelf gevoed) Tijdens je zwangerschap kunnen je borsten wat groter en gevoeliger worden maar dat is niet bij alle vrouwen zo. Verder is het zo dat na de geboorte je borsten ook nog iets groter kunnen worden. Hoe meer je je kind laat drinken hoe meer melk je borsten produceren ongeacht de omvang van de borsten. De grootste kans op succesvol borstvoeden zit in een goede voorbereiding. Weten hoe je je kind goed aanlegt, welke startersproblemen kunnen ontstaan en hoe die meestal op te lossen zijn, voeden op verzoek en niet op schema en er niet te veel over dubben. Gewoon doen! Meer informatie kun je ook halen bij La Leche League of de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Kijk in je telefoongids voor de locale contactpersonen.

Veel plezier met je zwangerschap
groeten,
Mieke


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: te groot is ook niet zo goed
Berichtnummer: F01843-4
Datum: 7 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb grote borsten (cup E) en heb door omstandigheden geen bv kunnen geven.

Mijn zusters die allemaal ook tamelijk groot geschapen zijn hebben wel bv gegeven maar moesten vrij vlot bijvoeden omdat ze niet genoeg hadden.

Weer anderen voeden met nauwelijks AA maanden zelf...dus maak je niet druk en geniet ervan.

Enne.....AA is misschien niet fantastisch...maar E is ook lastig. ZO heeft iedereen wat.

Erika


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: gaat om de inhoud, niet om de verpakking
Berichtnummer: F01843-5
Datum: 8 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
[adres bekend bij de redactie]

Ik heb een gemiddeld maatje B, voor de geboorte, mijn borsten werden gedurende zwangerschap wel groter, maar paste tot aan het einde indezelfde cup. Alleen de omvang werd groter, en beugels vond ik niet fijn. Vanaf maand 6 kwam er soms wat voorvocht uit( enkele druppeltjes)

Na de bevalling (keizersnee) waren mijn borsten weer iets groter, maar nog altijd cup B en misschien beginnend cup C. Ik heb veel last van stuwing gehad.

Ik heb mijn hongerig zoontje 8 maanden BV gegeven! Ik had een behoorlijke produktie! Iemand van het CB vertelde mij, dat dat komt omdat ik goed doorbloedde borsten had (de aders zag je goed) maar ik ben daar niet geheel van overtuigd: ik heb een behoorlijke blanke huid, dus aders zie je snel bij mij. Maar inderdaad, de aders op mijn borsten zie je heel erg goed bij mij (ook nu ik geen BV meer geef). Blijkbaar is het ook niet erfelijk: mijn moeder heeft slechte voeding gehad, en ons niet kunnen voeden, terwijl die flink geschapen is.

Mijn bv is geslaagd om het volgende:
1. erg gestimuleerd vanuit het ziekenhuis om vooral niet op te geven. Ik moest nl. meteen afkolven, want mijn zoon lag in de couveuse.
2.Rust, rust,rust, heel veel rust nemen!!! Is heel belangrijk, zo niet doorslaggevend! En natuurlijk heel veel drinken.
3. Tepels harden, vooral als ze erg gevoelig zijn, ik heb er nooit geen last van gehad!
4 Goede techniek aanleren, en soms vergt dit behoorlijk wa doorzettingsvermogen! Ik heb bv. 4 maanden met een tepelhoedje gevoed, omdat hij de tepel niet pakte.
5. Langzaam opbouwen!!!! Maar dat wordt je geleerd, denk ik, nogmaals, ik heb eerst leren afkolven!
6. En, leg vooral geen druk op jezelf! Als het niet lukt, of je voelt je er toch niet goed bij: ook prima, er zijn prima alternatieven, en stop er dan mee. Je hebt het geprobeerd, lukte niet, er valt je dan niets te verwijten! Ik vind nl. dat BV erg goed is, maar dat druk op vrouwen groot is, voroal iedere vrouw moet zo lang mogelijk BV geven. Maar er wordt soms voorbijgegaan aan de vrouw zelf: die moet zich er wel goed bij voelen, want is de mama niet blij, is je kindje ook niet blij. Laat je vooral niet gek maken, en luister goed naar je lichaam en je gevoel!!!!

En...geniet, groetjes, Lisette en Daan (11 mdn)


Veel succes, Lisette en Daan (11 mnd)


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: te klein is niet erg
Berichtnummer: F01843-6
Datum: 10 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo Ingrid,

De grootte van de borsten zeggen niets over de mogelijkheid tot het geven van borstvoeding geven. De grootte van de borsten wordt bepaald door de hoeveelheid vetweefsel, en dat heeft niets met de melkproduktie te maken. Zo goed als iedere vrouw heeft melkklierweefsel in haar borsten. De melkklieren gaan na de bevalling melk maken. Daarbij geldt: de borstvoeding komt goed op gang als goed en vaak wordt aangelegd.

Tijdens de zwangerschap ontwikkelen de klierweefsels zich verder, dat weefsel wordt groter. Ook zet zich tijdens de zwangerschap vaak extra vet aan op de borsten. De tepelhof wordt meestal donkerder van kleur, en ook groter.

Misschien heb jij van nature weinig de neiging om vet in je borsten op te slaan, en zal dat ook nu nauwelijks gebeuren. Echter de andere dingen zullen als het goed is wel gebeuren, in de loop der zwangerschap. Vooral dat donkerder en groter worden van de tepel kan nog gebeuren. Niet iedere vrouw lekt tijdens de zwangerschap, dus dat zegt ook niets.

Bijna iedere vrouw kan borstvoeding geven, maar er is een zeer klein percentage vrouwen die om de een of andere reden geen of heel weinig melk produceert. Deze vrouwen hebben of geen melkklierweefsel in hun borsten, of ze hebben een hormoonstoornis. In het laatste geval zijn er ook soms vruchtbaarheidsproblemen.

Deze vrouwen merken vaak dat ze tijdens de zwangerschap *geen* verandering aan hun borsten zien.

Of dit bij jou ook zo is weet ik niet. Het gaat hier om een zeldzame 'afwijking'. Echter, ik wil je deze info niet onthouden. Want mocht jij een zo iemand zijn, dan weet je dat je niet iets verkeerd doet ofzo.

Als je kindje geboren is, heeft een genoeg reserves om de eerste dagen door te komen. Als je in die tijd vaak en goed aanlegt (neem een kijkje op http://utopia.knoware.nl/users/vbn/aanleg.html), dan zal je melkproduktie op gang komen. Mocht dat dan niet zo zijn, dan merk je dat vanzelf, en kun je alsnog overstappen.

Laat je horen hoe het tegen die tijd gaat?

groet, Annelies Bon


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: bedankt voor reacties, maar...
Berichtnummer: F01843-7
Datum: 10 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties.
Maar ik hoop toch echt dat borstvoeding gaat lukken, want ik maak me er nog steeds zoregen over. We hebben ondertussen wel al een flessenwarmer/sterilisator gekocht en een paar flesjes. Dus mocht het niet lukken, dan heb ik in elk geval al iets anders in huis.
Ik ga het wel proberen (pas over een paar maanden hoor), mocht het lukken dan horen jullie het zeker nog.

Groetjes Ingrid


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Twee erwtjes op een plankje, en melk geven deden ze!
Berichtnummer: F01843-8
Datum: 12 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Ingrid,

Mijn zusje had letterlijk twee erwtjes op een plankje en heeft nooit een BH kunnen vinden waarvan de cupmaat klein genoeg was (dus ook minder dan AA). Toch heeft zij probleemloos haar dochtertje zo'n jaar borstvoeding gegeven.

Ik had wat meer voorgevel dan zij (een kleine B) en heb kindlief 13 maanden borstvoeding gegeven. Daar had ik wel problemen mee, maar dat lag niet aan de grootte. Voor het verhaal hierachter en andere stories: zie de site van borstvoeding natuurlijk.

O ja, er is een van oorsprong Noorse video te koop/huur/leen over borstvoeding geven (kweenie zo snel hoedie heet, iets van : Borstvoeding, de beste start)en daar laten ze ook een aantal formaten zien. De tekst bij twee erwtjes op een plankje staat nog deels in mijn geheugen: "these ... successfully fed two fine boys".

Tip: niet te snel met bijvoeding (water/melk) beginnen en mocht het tot kolven komen, dan wordt er bij de meeste apparaten een verkleiningsstuk voor de "trechter" bijgeleverd.

Succes ermee!

Deirdre


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: borstvoedingorganisaties
Berichtnummer: F01843-9
Datum: 13 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Ingrid,

Wanneer je borstvoeding wil geven kun je prima voorlichting en begeleiding krijgen bij de borstvoedingorganisaties in Nederland: La Leche League (LLL) en Borstvoeding Natuurlijk. Beide hebben ze maandelijkse informatieavonden waar je informatie krijgt, hulp kunt krijgen en informatie kunt uitwisselen. Ook zijn er telefonische hulplijnen, waar je altijd een deskundige aan de lijn krijgt.

Sterkte!

Karin


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: probeer je nog geen zorgen te maken
Berichtnummer: F01843-A
Datum: 21 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Ingrid,

Ook ik heb cup AA, en heb 5,5 maand borstvoeding gegeven.
Ook ik had tijdens de zwangerschap nauwlijks grotere borsten. Maar nadat de borstvoeding op gang gekomen was had ik cup B. Helaas nadat ik gestopt was met borstvoeding werd het weer AA. Je hoort namelijk nog weleens dat ze een maatje groter blijven.

Verder zou ik je aanraden om cashewnoten en borstvoedingthee (te verkrijgen bij kruidenwinkeltjes), havermoutpap in huis te halen. dat stimuleert de borstvoeding. Tijdens en voor het voeden voldoende rust, of een lekkere warme douche nemen.

Maar onthoud een ding je bent net zo'n goeie moeder als je een flesje gaat geven als dat je de borst geeft. En verhalen dat het zo intiem en een moment van rust is ,is natuurlijk wel waar maar die kan je ook creeëren als je besluit de fles te gaan geven. Dan kan je je kleine ook lekker dicht tegen je aanhouden en op een rustig plekje gaan zitten. En het hoeft ook niet zo te zijn dat wanneer je de fles geeft dat het dan wel door een ander gedaan kan worden.

Ik wens je in ieder geval heel veel fijne momenten toe met je baby

groetjes Bianca