|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
BMR-vaccinatie en koemelkallergie
Onderdeel: Algemeen
Titel: BMR-vaccinatie en koemelkallergie
Berichtnummer: F01855
Datum: 7 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Mijn zoon van 1 jaar moet binnenkort zijn BMR-inenting krijgen.
Nu ik weet dat er in de BMR-prik kippeneiwit zit, baart me dat toch wel zorgen.
Volgens mijn dietiste heeft 90% van de kinderen met een koemelkallergie ook een kippeneiwitallergie.
Welke ouders met een kind met koemelkallergie kunnen me hun ervaring vertellen over de BMR-inenting.
Silvia
Titel: hoeft niet
Berichtnummer: F01855-1
Datum: 8 mei 1998
Hoi Silvia,
ik heb een kindje dat met flink wat eczeem op koemelk reageert en nog wat andere allergieen heeft. Daarom zat ik ook best in spanning over haar reaktie op de BMR prik.
Die bleef gelukkig uit, niet eens een dagje koorts! Het hoeft dus niet dat kinderen met koemelkallergie slecht op de BMR reageren.
Janine
Titel: geen BMR-prik
Berichtnummer: F01855-2
Datum: 12 mei 1998
Als je twijfelt doe je toch lekker geen BMR-prik?
voor een meisje is de bof volstrekt ongevaarlijk, voor een jongen de rode hond en complicaties bij de mazelen kunnen wel ernstig zijn maar zijn heel zeldzaam,zeker als je kind ouder dan een jaar is. Je kunt altijd tzt je dochter resp. zoon nog laten inenten tegen rode hond resp. bof vlak voor ze de puberteit ingaan, indien ze de ziekte niet hebben gekregen ondertussen, ter voorkoming van problemen met zwangerschap resp. vruchtbaarheid.
Gertruud
Titel: BMR is een combinatieprik
Berichtnummer: F01855-3
Datum: 14 mei 1998
Hoi,
Ik (29) ben een aantal weken geleden ingeent tegen rode hond. Ik had namelijk geen anti-stoffen tegen Rubella bleek tijdens mijn zwangerschap .... en ik kreeg een kindje met een hartafwijking. Uiteindelijk bleek dit niets met elkaar te maken te hebben gehad (want ik had na de bevalling nog steeds geen anti-stoffen, dus ik heb geen rode hond gehad tijdens mijn zwangerschap), maar je schrikt je toch wezenloos als je dit met elkaar combineert en uiteindelijk je kind verliest door die hartafwijking.
Maar goed, ik ben dus een aantal weken geleden ingeent tegen rode hond, maar meteen ook maar tegen de Bof en de Mazelen. Het betreft namelijk een combinatie-prik! Mijn huisarts vertelde me, dat het niet mogelijk meer is om alleen tegen rode hond in te enten. Het wordt nu altijd alleen maar in combinatie gegeven. Dus bij mij was kiezen er niet bij ..... Dit wilde ik even kwijt, omdat er gesteld wordt, dat je je dochter voor haar vruchtbare leeftijd altijd nog kan laten inenten tegen Rubella. Overigens, ben ik destijds wel ingeent, maar de inenting is dus niet aangeslagen. Dit komt voor bij 10% van de ingeente meisjes.
Ellen
Titel: reactie gertruud
Berichtnummer: F01855-4
Datum: 15 mei 1998
Hallo silvia en gertruud
Ik vind de reactie van getruud (dan geef je toch gewoon geen BMR prik) wel erg kort door de bocht. Rode hond is voor jongetjes geen probleem, maar als je als jongetje de bof krijgt na de puberteit heb je een behoorlijke kans onvruchtbaar te worden, terwijl de mazelen bepaald geen fijne ziekte is om te krijgen (ik was er als kleuter 6 weken ziek van, waarna mijn broertje het kreeg, daarna hadden mijn ouders er wel genoeg van om verpleegster m/v te spelen).
De vraag is denk ik Silvia; verwacht je dat het inenten van je zoon gevaarlijk is vanwege de koemelkallergie. Als je kind een dag beroerd is weegt dat op tegen de mazelen en de bof. Maar als je kind een shock zou krijgen ligt dat natuurlijk anders.
wat daarbij meespeelt zijn vragen als: is die koemelkallergie bewezen (het is dus niet toevallig lactose-intolerantie), hoe ernstig is het, heb je weleens wat gemerkt als je zoon iets met kip kreeg (kippevlees of ei zitten in veel producten), kortom ik weet het ook niet.
Martijn
Titel: Geen probleem
Berichtnummer: F01855-5
Datum: 15 mei 1998
Beste Silvia,
In aansluiting op de eerste reactie kan ook ik je gerust stellen dan ons -zeer allergische- zoontje geen enkele reactie op de BMR prikken (of andere) heeft gehad. Ons zoontjes is zwaar allergisch voor koemelk en kippeeiwit, tevens voor nog meer zaken. Ook hij heeft alleen hele lichte verhoging gehad en was verder net zo als anders...
Hoop dat dit je enigszins geruststelt, alhoewel het natuurlijk nooit een garantie is.....
Succes
Monique
Titel: antwoord op combinatieprik
Berichtnummer: F01855-6
Datum: 18 mei 1998
Dat je in Nederland alleen ingeent kan worden tegen rode hond door de combinatieprik te nemen vind ik echt belachelijk. Met name voor een volwassen vrouw die toevallig nog tegen rode hond moet worden ingeent.
Hier in Italie is BMR inmiddels ook gebruikelijk, hoewel niet verplicht zoals DKTP en Hepatitus B. Aangezien onze zoon in zijn eerste jaar al de rode hond kreeg, raadde onze kinderarts ons aan om slechts een mazelinenting te doen, en de bof-inenting uit te stellen, tot een jaar of 11. Zoals Martijn terecht stelt wordt het daarna een gevaarlijke aandoening.
Gertruud
Titel: combinatie of niet, was dat vroeger niet anders?
Berichtnummer: F01855-7
Datum: 26 mei 1998
Ik kan mij herinneren dat toen ik een jaar of 10 was er een (DTP?)inentingsronde was waarbij kinderen apart voor mazelen werden ingeent wanneer ze nog geen mazelen gehad hadden. Meisjes werden rond hun 12-de nog eens tegen rode hond ingeent wanneer ze die nog niet doorstaan hadden. Blijkbaar kon het toen wel, die aparte inentingen.
Toen Joran 1 werd hebben wij gevraagd of hij DTP kon krijgen ipv DKTP en dat was mogelijk. Ik vraag me dus af of er niet meer mogelijk is dan algemeen bekend is.
groet, Wim
Titel: niet alles op voorraad
Berichtnummer: F01855-8
Datum: 29 mei 1998
Hoi Wim,
Het is niet moeilijk om een DTP ipv. DKTP te krijgen, omdat DTP algemeen wordt gebruikt (bij 4 en 9 jaar krijgen kinderen nog een keer DTP).
Een losse mazelen prik kan moeilijk zijn, omdat die vaccinatie zo weinig los wordt gegeven. Omdat een vaccin bederft na een tijdje bewaren, zullen een hoop instellingen (CB's, enzo) gewoon geen los mazelenvaccin op voorraad hebben. Maar misschien (misschien!) kan het wel besteld worden. Dat weet ik niet.
martijn
Titel: Meerdere allergieen -->> reactie geen GROOT PROBLEEM
Berichtnummer: F01855-9
Datum: 2 juni 1998
Hoi Silvia,
Mijn zoon (nu bijna 3 jaar) heeft meerdere voedselallergieen (VA) o.a. Koemelk-kippeei-soja-pinda en de meeste fruitsoorten.
Ik was net als jij bang voor de BMR prik, maar vlg. de kinderarts en huisarts was dat niet nodig.
Dus ik heb hem die inenting wel laten krijgen. Zeker voor ee jongen vind ik het belangrijk dat hij op latere leeftijd geen BOF krijgt, zoals dit bij meisjes voor de Rode Hond belangrijk is.
Zijn uiteindelijke reactie was eigenlijk gelijkwaardig aan de reactie van de DKTP inentingen nl. hoge koorts die ongeveer 2 dagen duurde. Wel was het zo dat deze reactie pas na ongeveer 1 week optrad.
Ik heb mijn zoon toen darocet zetpillen gegeven en dat werkte goed.
Groetjes en sterkte ermee,
Esther
Titel: Non-discussie
Berichtnummer: F01855-A
Datum: 10 juni 1998
hallo allemaal,
Ik heb ontdekt dat deze discussie zinloos was. Het BMR vaccin is kippe-eiwit vrij. het wordt weliswaar gemaakt van op kippe-eieren gekweekte (verzwakte) virussen, maar de kippe-eiwitten worden tegenwoordig volledig weggezuiverd. Het zinnetje op de bijsluiter is verouderd.
(Bron: Vademecum; het nascholingsblad voor huisartsen).
Martijn
|