Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Vraagje


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Vraagje
Berichtnummer: F01909
Datum: 14 mei 1998
Afzender: (naam en e-adres bij redactie bekend)

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag;

Is er misschien iemand die weet of het o.k. is om te gaan diepzee duiken terwijl je misschien wel zwanger bent ? De berichten zijn hierover nogal verdeeld en mijn huisarts kon hierover ook geen duidelijkheid geven.
Ik vraag dit ivm het boeken van een duik-vakantie in augustus en we zijn dus bezig met zwanger worden.Wie weet is het tegen die tijd wel zover en weet ik het zelf nog niet.
Misschien een beetje een rare vraag voor dit forum, maar ik hoop dat er iemand is die er wat meer van weet.

Alvast bedankt!
Groetjes
W.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Advies van huisarts en tip
Berichtnummer: F01909-1
Datum: 15 mei 1998
Afzender: j. (e-adres bij redactie bekend)

Hoi,

Toen ik laatst bij mijn huisarts was en ik zwanger bleek noemde hij een aantal dingen op die ik gedurende mijn zwangerschap maar niet moest doen, waaronder diepzeeduiken. Ik weet niet in hoeverre dit klopt ofzo.

Mijn tip is: informeer eens bij een duiksportvereniging, ze staan in de gouden gids.

Veel plezier tijdens je zwangerschap.

J.


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Beter niet
Berichtnummer: F01909-2
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

In decemer j.l. waren wij in Mexico, ik was toen 4 1/2 maand zwanger en ik wilde ook graag duiken. Het werd mij door de duikinstructeur aldaar ten zeerste afgeraden. De drukverschillen zouden niet goed zijn voor het kindje, net zoals je eigen lichaam moet herstellen na het duiken, ondervind het kindje daar ook last van, ondanks dat hij goed "verpakt" zit. Ik zou dus lekker genieten van een ander soort vakantie, of ga bijv. snorkelen, dat heb ik toen ook gedaan en dat was ook fantastisch !
Een hele fijne vakantie !
Marianne


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Volgens mij 'gevaarlijk'!
Berichtnummer: F01909-3
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste W.

Ook wij hebben in het verleden fanatiek geduikt. Vanaf het moment dat ik zwanger kon zijn, heb ook ik geprobeerd het juiste antwoord op jullie vraag te achterhalen en ik heb alleen maar negatieve antwoorden gekregen: als je zwanger bent, mag je absoluut niet duiken ivm wisseling van zuurstof/rode bloedlichaampjes niveau, hetgeen voor de baby niet goed of gevaarlijk is. Helaas kan ik me niet meer herinerren waar ik de info toendertijd vandaan gehaald heb.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Prettige vakantie en hopelijk ben je / zijn jullie snel zwanger..!
Monique Zwaan


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: duiken ja-nee
Berichtnummer: F01909-4
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi W.

Fantastisch he, duiken? Maar goed, da's een ander verhaal. Als je net 5-6 weken zwanger bent (m.a.w. dus 35-42 dagen na de eerste dag van je laatste menstruatie) kan ik me niet voorstellen dat het echt kwaad kan en zou ik nog wel duiken. Tot die tijd kun je het eventueel nog niet weten. Vanaf de 6e week (42 dagen "overtijd") is het al duidelijker dat je zwanger bent en zou ik het risico niet meer nemen, want inderdaad, hoe reageert de vruchtblaas op het druk-verschil onder water? Heb je al eens op een duikers-site gekeken of die daar info over hebben?

Als je echt wil gaan duiken, zou ik die vakantie wel boeken hoor! Waarschijnlijk is het zo dat als je niet boekt, je ook niet zwanger bent tegen die tijd; en boek je wel, raak je prompt zwanger... Maar goed, dan is snorkelen mischien een alternatief? In het archief is al behoorlijk veel hier over te vinden: zal ik een bepaalde vakantie boeken, mijn baan veranderen, verhuizen enz. enz. als je tegelijkertijd graag zwanger wilt raken.

Succes ermee!
fren999


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Duiken en zwangerschap
Berichtnummer: F01909-5
Datum: 16 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik ben voordat ik zwanger was ook bezig geweest met de effecten van duiken op een zwangerschap. Er is inderdaad zeer weinig over bekent. Er zijn wel enkele onderzoeken gedaan maar voor zover ik weet op zo'n kleine schaal dat je er eigenlijk geen conclusies aan kan verbinden. Over het algemeen wordt afgeraden om in de eerste 3 maanden te duiken (reden weet ik niet meer) en de laatste 3 maanden schijnt er een verhoogd risico te zijn dat de baby blind wordt. Ook is er niets bekend over eventueel aanpassen van deco-tijden.
Voor mij waren al deze vraagtekens reden om niet door te duiken tijdens mijn zwangerschap. Wel ben ik lekker blijven duiken totdat ik 'over tijd' was, deze 2 weken aan het begin van de zwangerschap durfde ik het nog wel aan. Er zijn wel artikels die zeggen dat je niet meer moet duiken als je van plan bent zwanger te worden om ook risico's aan het begin uit te sluiten. Ik vond dit te ver gaan omdat je dan echt lang niet kan duiken als je niet snel zwanger wordt.
Ik ben trouwens wel op duikvakantie geweest in (bleek achteraf) het begin van mijn zwangerschap. Maar tijdens de eerste bootduik werd ik verschrikkelijk misselijk (nooit zeeziek geweest) en toen na een tweede duik mijn menstruatie uit bleef heb ik het maar bij snorkelen gelaten (ook een leuk alternatief). Deze duiken tot 25 meter hebben in elk geval geen zichtbare invloed gehad op mijn zwangerschap en onze zoon.
Er staan in elk geval een paar leuke artikelen in het blaadje van de NOB en in de 'Duiken' van een paar jaar geleden, misschien kan je die nog opvragen.
Succes met het maken van een verstandige keuze en misschien is het mogelijk een reis te boeken en te annuleren als je zeker weet dat je al zwanger bent. Je kan tenslotte niet alles afhouden omdat je eventueel....

Monique


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: PADI zegt niet doen
Berichtnummer: F01909-6
Datum: 16 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo W.

Ik heb het even nagezocht in mijn PADI handboek en daarin staat letterlijk: "Omdat er weinig bekent is over de invloed van duiken op de foetus, worden zwangere vrouwen geadviseerd niet te duiken."

Ik heb het indertijd ook niet gedaan vanaf dat we zwanger wilden worden. En tegen de tijd dat we naar Nieuw Zeeland emigreerden, was ik 3 maanden zwanger, dus hier is het er ook nog niet van gekomen.

Dus als je graag op die vakantie wilt, zou ik gewoon nog even een voorbehoedsmiddel gebruiken (het is nog maar 3 maanden) en na je vakantie weer gaan proberen. En anders je vakantie een tijdje uitstellen. Wij gaan straks duiken bij het Great Barrier Reef in Australie en voor een oppas voor Nils hebben we ter plekke gezorgd.

Je zou het jezelf toch nooit vergeven als er iets met je kindje mis is, omdat je toch bent gaan duiken, ondanks dat je weet dat het MISSCHIEN niet goed is?

Veel duik- of zwangerschapsplezier,

Anita


Onderdeel: Voor de geboorte
Titel: Vakantie boeken.
Berichtnummer: F01909-7
Datum: 30 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi,

ik zal gewoon blijven duiken tot je weet dat je zwanger bent(=paar dagen overtijd,ong. 5 weken zwanger,foetus is dan 3 weken oud.)Wij hadden heel lang vantevoren een duikvakantie geboekt op Bonaire maar toen het zover was,was ik bijna 3 maanden zwanger.Ik ben niet gaan duiken alleen gaan snorkelen.Dit omdat het advies van de gynaecoloog was:" we weten hier te weinig over ,dus doe het maar niet".Bij gevaren voor de baby dacht ik toch aan:drukverschillen,te weinig stikstofuitwassing uit het bloed na het duiken,zuurstofvergiftiging.
Als je een vakantie boekt,kijk dan even of je er een annuleringsverzekering bij kan nemen waar zwangerschap een geldige reden is voor annulering.Mijn grootste probleem wat ik daar toch had ,was dat ik er niet goed kon eten(veel misselijkheid!).Dus mocht je dan toch zwanger zijn dan is alleen snorkelen een optie,maar bedenk je dat je je de eerste 3 maanden zeer beroerd kan voelen!!Dat is dus niet echt leuk voor de vakantiepret!!
veel succes met zwanger worden en/of duiken.
Vanessa