Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Baby mee op de fiets


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Baby mee op de fiets
Berichtnummer: F01910
Datum: 14 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Nu het weer mooi weer wordt (en ik echt wat meer aan mijn conditie moet gaan werken), wil ik weer meer gaan fietsen, of weer eens een fietstocht gaan maken samen met mijn partner.

Heeft iemand tips hoe we ons zoontje van 4 maanden mee kunnen nemen op de fiets?

We hebben een gewone dames- en herenfiets, geen racefiets o.i.d. Onze zoon is nu 4 maanden, kan uiteraard nog niet zelf zitten, en weegt bijna 8 kilo.

Gea


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Goede vraag!
Berichtnummer: F01910-1
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik zit met precies hetzelfde !, grappig is dat!
Ik heb eens met eigen ogen gezien dat iemand een soort maxi cosi maar dan kleiner op de fiets achterop had gemonteerd, kompleet met regenkap. Ben nog steeds op zoek, als ik wat vind hoor je het, en als jij wat hoort ....graag!

groeten en succes

john hoeks


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: frame voor maxi-cose te koop
Berichtnummer: F01910-2
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben een frame gekocht die je achterop je fiets kunt monteren waar je dan zo je maxi-cose in kunt bevestigen (het moet wel een maxi-cose plus zijn).
Wij hebben ons frame bij een babyzaak gekocht het is wel duur (f.149,-). Wij hadden het er in elk geval voor over het is ook erg makkelijk voor in de stad enzo. Het frame heeft overigens een perfecte vering.
Hopelijk hebben jullie er iets aan.
Groetjes Jeannette


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Handige fietsdraagzak
Berichtnummer: F01910-3
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Gea,
Wij hebben een handige fietsdraagzak gekocht bij de ENFB-winkel in Woerden, waarmee je je kind zowel op je buik als op je rug kunt dragen tijdens het fietsen.
Deze draagzak is speciaal ontwikkeld voor op de fiets, maar is ook lopend te gebruiken. Het leuke is dat je kind als een klein koalabeertje tegen je aan zit, met de benen om je heupen. Daardoor zitten de benen ook niet in de weg met het fietsen. De zak is niet goedkoop (ong. F 160,=), maar zeker de moeite waard als kinderen nog niet goed rechtop kunnen zitten.
Als wij met deze draagzak aankomen op een terrasje hebben we altijd erg veel bekijks.

Veel fietsplezier

Mirjam


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: babybike
Berichtnummer: F01910-4
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

DE OPLOSSING (volgens ons) is dus de babybike. Niet goedkoop maar wel super.

het is een onderstel met daarop een, zeg maar, ouderwetse maxi cosi (met metalen frame).

Het is geveerd, al vind ik (en lotte soms ook ) niet echt super als we over de traimrails rijden).

Ik heb er ook nog een buggyhouder bij (wel oppassen, topzwaar naar achteren!!) want het stoeltje kan achetrste voren in de buggy, vastgehouden door de banden waarmee je een kindje in de buggy vastzet.

Vanaf dat moment was ik weer mobiel, eindelijk ,want dat wandelen hoeft niet zo voor mij hoor.

In de "wij jonge ouders" staat binnenin vaak een advertentie voor dit ding, maar tweedehands zou ik eerst proberen, ivm. de kostprijs.

Renate en Lotte die met dit weer het fietsen erg leuk vindt


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Babybike
Berichtnummer: F01910-5
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Gea,

Wij hebben een zoontje van 5 maanden, en die gaat al sinds dat-ie 3 weken oud is bij ons achterop de fiets, in de 'babybike'. Dat is een 'maxicosi achterop de fiets', waarvoor je een kliksysteem op je bagagedrager moet bevestigen.

Mijn zoontje zit werkelijk als een koning, het is een fantastisch systeem. We hebben er een tentje bij, dat in de winter diende om hem te beschermen tegen wind, regen en kou, en dat nu met opengeritste voor-, achter- en zijkanten een mooi luifeltentje is tegen de zon.

We hebben geen auto, en hij gaat dus altijd zo mee, door weer en wind. Het systeem is getest, oa door TNO, en als heel veilig bestempeld.

Het is nieuw niet goedkoop (kliksysteem alleen kost al f 129, en met vering erbij - zeer aan te raden - nog 50 gulden extra). Maar toevallig zag ik gisteren eentje staan tussen de 'oneliners' (van 12 mei) voor 150 piek, inclusief stoeltje en alles. Dat is echt geen geld! Wie weet is-ie er nog.

By the way, ik ben geen verkoper of wat dan ook van het systeem, alleen maar een zeer tevreden gebruikster. En mijn zoontje ook! Hij zit prinsheerlijk, kijkt mooi om zich heen of valt in slaap, en in dat stoeltje is het geen probleem. Hij is er nog lang niet uitgegroeid. En qua fiets: ik heb een (opgeknapte) fiets uit de jaren '50 en dat gaat prima.

Groetjes, Sjoukje


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: fietshouders voor maxi-cosi
Berichtnummer: F01910-6
Datum: 15 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik weet dat maxi-cosi inmiddels een (overigens prijzige) fietshouder op de markt heeft gebracht, waarmee de maxi-cosi achterop de fiets wordt bevestigd. De vraag is of deze constructie ook een veiligheidskeurmerk heeft.

Verder bestaat er de "Baby-bike" een aparte constructie die per post-order wordt geleverd, inclusief stoeltje.

Theo-Jan


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: zelf gemaakt
Berichtnummer: F01910-7
Datum: 17 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Wij hebben geen maxi-cosi maar een easy-bob en daar zijn geen fietsdragers voor te krijgen. Daarom heb ik er zelf maar eentje gemaakt. Van een oud fietsstoeltje voor achterop, heb ik het stoeltje afgesloopt, zodat alleen het vernde gedeelte en de bevestiging voor op de bagagedrager overbleef. Daar heb ik een plank op bevestigd en op de plank een paar ogen zodat ik het easybob autostoeltje er met een fiets-spin solide aan vast kan maken.

Een aardige oplossing als je, zoals wij, al een autostoeltje hebt. Goedkoop was het ook.
Joris


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: babybike ook te huur
Berichtnummer: F01910-8
Datum: 18 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

De babybike waar over gesproken wordt is ook te huur bij babyrent. Er zijn vestigingen door heel het land.
Wij hebben er 1 gehuurd, want we vonden het te duur voor deze korte periode. Nu huren we het voor 3 maanden (in ieder geval totdat onze Anne stevig kan zitten) en betalen we maar 75 gulden (fl.175,00 borg).
Ideaal !
Margot


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Frame voor Maxi cosi plus Perfect!
Berichtnummer: F01910-9
Datum: 19 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Gea,

door jouw vraag zijn wij attend gemaakt op dat frame, na enig belwerk hebben we hem gekocht. Een solide contructie die de Maxi goed en naar mijn mening veilig op je fiets kan vastzetten. Je bagagedrager moet wel goed aan je fiets vastzitten. Kosten f 149,- wel duur maar een stukje veiligheid mag wat kosten. Wij hebben hem gisteren geprobeerd en hij vond het prachtig!

succes ermee

John Hoeks


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Waar?
Berichtnummer: F01910-A
Datum: 22 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Waar is het frame om de Maxi Cosi Plus achterop de fiets te plaatsen te verkrijgen? Bij welke (baby)zaak hebben jullie hem gekocht, Jeanette en John? Ik woon zelf in Amsterdam, weet iemand iets in de buurt?
Maud.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: In Rotterdam gekocht
Berichtnummer: F01910-B
Datum: 23 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Eergisteren las ik in het Forum over het frame voor de maxicosi plus voor op de fiets en vandaag heb ik er een gekocht. In Amsterdam weet ik geen adres, maar in Rotterdam zijn ze verkrijgbaar bij Burgerhout (babyspeciaalzaak). Tot nu toe had ik een stoeltje met frame van babybike in Bussum geleend van een collega. Dit geheel kost maar liefst 300,-. Aangezien we de maxicosi toch al voor de auto aangeschaft hadden, is de 139,- die we nu voor het frame hebben uitgegeven goedkoper (maar toch nog wel duur...). Van 't weekend monteren en dan mag de zon weer gaan schijnen!

Groeten, Martinette


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Bedankt voor de tips!
Berichtnummer: F01910-C
Datum: 25 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Bedankt voor jullie leuke reakties en tips!

Onze keus is gevallen op een frame voor de Maxi Cosi Plus (want die hadden we namelijk al). Dit frame is makkelijk te bevestigen op de bagagedrager, heeft een goede vering, en ziet er degelijk en veilig uit (heb echter geen keurmerk kunnen vinden).

Afgelopen weekend hebben we het op de fiets uitgeprobeerd en het ging super! Onze zoon Remmelt lag heerlijk warm in z'n voetenzak in de Maxi Cosi, en viel na een paar minuten al in slaap...

Het frame heet 'BABY-MEE Type MC' (fabrikant: Steco) en ik heb het voor f 139,- gekocht in een babyzaak in Stadskanaal. Niet goedkoop, maar ik hoop er nog de hele zomer plezier van te hebben ('t is voor baby's tot max.10 kg).

Bedankt en groetjes,

Gea


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: niet op elke bagagedrager
Berichtnummer: F01910-D
Datum: 25 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook wij hebben toevallig afgelopen week een frame voor de maxicosi gekocht, in Den Haag bij baby friends aan de Thompsonlaan. De naam van de fabriek is Steco en het tel.nr is 0342441441. Zij weten mgl waar het te koop is in Nederland.
Wij zijn echter niet bij met dit frame, omdat het niet op onze bagagedrager bleek te passen. We hebben allebij een hybride fiets (racefiets met recht stuur) en op deze smalle bagedrager past hij niet (13 cm breed). Verder zaten er buisjes onder de bagedrager die ook in de weg bleken te zitten. Ik heb gebeld naar de fabriek en de man die ik sprak gaat komende week uitzoeken hoe dat kan, want hij dacht dat hety ding universeel was. Dus pas op voordat je hem koopt en neem het liefst je fiets mee zodat je het terplekke uit kunt proberen.
Ingrid Heijnekamp


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Frame voor Maxi Cosi Plus ook te huur
Berichtnummer: F01910-E
Datum: 26 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik vroeg pas in deze discussie waar ik het frame voor de Maxi Cosi Plus in Amsterdam kon kopen. Dat weet ik nog steeds niet (de fabrikant wist niet meer dan "in babyspeciaalzaken"), maar het hoeft ook niet meer. Ik kwam er vandaag achter dat het ook te huur is, in Amsterdam bij Baby Rent Bombari op de C. Huygensstraat. Voor een week is dat 15 gulden, voor een maand 30, voor drie maanden 50 en voor 6 maanden 75. Misschien dat ook andere Baby Rents dit doen? Gezien de behoorlijke aanschafprijs wel de moeite van het informeren waard!
Maud.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: aanvulling op niet op bagagedrager
Berichtnummer: F01910-F
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik heb gebeld met iemand van de fabriek die ze maakt. Er blijkt dat GMG in Gouda een unimontagedrager levert aan fietsenmakers, art.nr 663. Met dit ding krijg je de frame voor de maxicosi wel op elke bagagedrager


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Maxi Taxi ook mee?
Berichtnummer: F01910-G
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

We hebben gisteren zo'n frame voor de Maxi Cosi gehuurd. Vandaag of morgen gaan we het monteren, en dan eens kijken hoe dat gaat, fietsen met Mats (10 weken). Nou vraag ik me af, als je die hele toestand achterop hebt, zou je dan ook nog de Maxi Taxi mee kunnen nemen in een buggydrager voor aan de fiets? Of zou dat wel heel veel worden, en dus gevaarlijk?
Maud.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Daar!
Berichtnummer: F01910-H
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Maud,
Wij wonen zelf in het Gooi en wij hebben een drager voor op de fiets (mar dan voor een Easy Bob) gekocht bij het "Babykamerpaleis" in Almere. Afslag Almere buiten, borden "Doe mere" volgen en dan net onder het spoor door aan je linker hand. Ze hadden daar ook de dragers voor de Maxi cosy. Wij zijn er met onze Daan (toen zo'n 3 weken oud) al mee op stap geweest en het is echt aan te raden.
Succes,
Christiaan en Brigitte Welker


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Reactie op 'maxi taxi ook mee'
Berichtnummer: F01910-I
Datum: 29 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Even over of de maxi taxi ook mee op de fiets kan: Ik heb geen maxi taxi, maar wel een buggy (waar ik mijn stoeltje op zet / bind). Die buggy kan mee door hem in de fietstas te zetten. Dat is stabieler dan in een bugyy-drager. Ik maak 'm aan de spijlen van het stoeltje vast met een spin. Het was even wennen, maar nu fiets ik er alles mee af.

Groetjes, Sjoukje


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Wat te doen met twee fietsen?
Berichtnummer: F01910-J
Datum: 29 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ook wij hebben een probleem met de fiets. Onze zoon Maarten (4 mnd) zal vanaf 1 juni met de fiets gebracht (door vader) en gehaald (door mij) worden van de crèche. Wij hebben dus eigenlijk twee maxi cosi dragers nodig. Volgens mij kan de constructie namelijk niet makkelijk omgezet worden. Maar twee is wel erg duur.
Wie heeft een praktische oplossing?

Rixt Hoekstra


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: wisselen!
Berichtnummer: F01910-K
Datum: 1 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Volgens mij is er maar een oplossing voor dit probleem: als je redelijk dicht bij elkaar in de buurt verblijft (de ouders dus...), kun je - bijvoorbeeld na het brengen naar de crèche - even doorrijden naar de verblijfplaats van de andere ouder om van fiets te wisselen, zodat de ander s'middags met dezelfde maxi-cosi-op-de-fiets je kindje weer op kan gaan halen.

Is dit wat? Groetjes, Martinette


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: extra bagagedragerding eronder
Berichtnummer: F01910-L
Datum: 2 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

De mensen van wie wij onze babybike tweedehands over hebben genomen hadden het draagstel niet rechtstreeks op de dager gemonteerd, maar op een ding dat je eenvoudig op de drager kunt klikken. Eigenlijk is zo'n ding bedoeld voor kratten e.d., maar hij bleek ook geschikt voor de babybike. Het is geen officiele constructie, maar wel handig. Ik denk dat een goed gesorteerde fietsenwinkel wel weet wat je bedoelt als je het uitlegt.

Janneke


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: ... of een derde fiets gebruiken?
Berichtnummer: F01910-M
Datum: 5 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Als je nog een derde fiets hebt (daar is misschien wel makkelijk aan te komen?) kan je die op het KDV stallen. Je man fietst daarmee verder nadat hij het kind gebracht heeft, en stalt de 'draagfiets' op het KDV. Jij fietst op de terugweg naar het KDV en gaat verder met de 'draagfiets'. Enz.

Voorwaarde is dat jullie ongeveer even groot zijn, en dus allebei op alle fietsen kunnen fietsen. En dat je 'n derde fiets hebt, dus, en dat je 'm veilig kunt stallen op het KDV.

Bij ons werkt het prima zo.

Groetjes, Sjoukje


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: is baby op fiets veilig?
Berichtnummer: F01910-N
Datum: 21 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hallo,

Ik heb alle reakties gelezen over een maxi cosi op de fiets, maar is dat wel veilig? Ik vind het maar een akelig idee om een piepklein baby'tje achterop te hebben. Later een fietsstoeltje lijkt me toch beter.
En van een zelfgemaakte constructie krijg ik al helemaal de rillingen.
Zijn die dingen nou veilig of niet?

Groetjes, Renate.


Onderdeel: Baby-tijd
Titel: Wat is veilig
Berichtnummer: F01910-O
Datum: 21 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Renate,

Wat is veilig? ik heb zo'n drager achterop de fiets, ik ben ontzettend kritisch als het gaat om de veiligheid, de constuctie is in mijn ogen zo degelijk dat ik mijzelf en mij vrouw ervan heb overtuigd dat dit degelijke constructie is. Je bagagedrager moet wel goed aan je fiets zitten en van een degelijke kwaliteit zijn. (geen dunne sportfietsbagagedrager) Wat wel blijft is het feit dat je als fietser in zijn algemeenheid, en zeker met een kind achterop, kwetsbaar bent in het verkeer. Of je kind nou in een stoeltje zit of in de maxi .... tja Je moet extra goed opletten en goed anticiperen!

John