|
Forum-archief
De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.
Hoe betalen andere ouders kinderdagverblijf?
Onderdeel: Algemeen
Titel: hoe betalen andere ouders kinderdagverblijf?
Berichtnummer: F01916
Datum: 15 mei 1998
Afzender: (naam en e-adres bij redactie bekend)
Hallo!
Ik kan m.i.v. 2 juni beginnen in een nieuwe baan.
16 uur per week 4 halve dagen. Allemaal prachtig natuurlijk. Alleen het zou eerst ca. 8uur in de week zijn, maar het bedrijf wil het liefst dat ik nu 20 uur per week ga werken. Dat is voor mij uitgesloten.
In eerste instantie hadden ze mij ( met het CAOboekje voor de neus ) gezegd dat ik van de flexibele opvang 45% vergoed krijg. Wij zitten in de schaal van Fl.8,00 per uur en de kosten voor ons zijn dan. fl. 4,40 per uur.
Nu blijkt dat de team-leidster zich vergist heeft en dat het bedrijf slechts een kindplaats regelt maar de kosten van de opvang volledig voor de werknemer zijn.
Al met al gaat 2/3 van mijn verdiensten naar het kinderdagverblijf.
Bovendien heb ik de buitenschoolse opvang van mijn oudste zoon nog niet eens meegerekend.
In feite ga ik practisch voor niets werken. Een hoop gestress en gedoe voor niks.
Ik weet uiteraard wel dat je de kinderdagverlijfkosten ook in relatie met de verdiensten van mijn man moet brengen, maar het feit blijft dat ik bij 16 uur werken haast niks overhoud. Ik denk er ernstig over in mijn huidige baan te blijven ( 8 uur per week ), want zoals het er nu uitziet houd ik dan netto meer over.
Ik moet a.s. dinsdag een beslissing nemen, wie geeft mij de ultieme tip!?
Hartelijke groet!
Titel: aftrekbaar belasting
Berichtnummer: F01916-1
Datum: 17 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]
Ik denk dat je even moet onderzoeken in hoeverre kinderopvang voor jullie aftrekbaar is van de belasting. Het is namelijk sinds vorige jaar meen ik aftrekbaar. In hoeverre dat voor jou soelaas biedt weet ik niet maar je kan het allicht even nagaan. Waarschijnlijk is ook de naschoolse opvang aftrekbaar. Is het niet mogelijk om voor je oudste de werktijden zo aan te passen dat de vier uur in vier dagen binnen de schooltijden past en dat deze alleen moet overblijven ?
Veel succes !!
Manon
Titel: aftrekbaar? Mooi niet!
Berichtnummer: F01916-2
Datum: 18 mei 1998
Kosten aftrekbaar van de belasting? Nou, daar kom je dus alleen voor in aanmerking als je boven een bepaalde drempel uitkomt. En die drempel is dermate hoog, dat het vrijwel uitgesloten is, dat je hiervoor in aanmerking komt. Wij zouden bv. over dit jaar bijzondere lasten mogen aftrekken ivm het overlijden van onze dochter. Maar ..... je mag alleen de kosten aftrekken die boven de f 11.000,- (in ons geval) uitkomen. Tja, deze aftrekpost is dus weer zo een typische wassen neus, net zo als de aftrekpost voor kinderopvang.
Maar, als je wilt blijven werken, dan ben je natuurlijk veel geld kwijt aan kinderopvang. Dat is in Ned. helaas zo. Het is wel zo, dat je het feit van blijven werken, kunt zien als een investering in je eigen toekomst. Tenslotte is het best moeilijk weer aan de slag te komen als je er een aantal jaren uit geweest bent. En als ik dan lees, dat jij een baan hebt voor 8 uur en hierdoor nog steeds in het arbeidsproces zit. En als ik dan afweeg wat deze nieuwe baan jou (niet) oplevert, dan heb ik de neiging om te zeggen, dat je beter kunt blijven zitten, waar je nu zit.
Succes met je beslissing!
Ellen
Titel: overleg met werkgever
Berichtnummer: F01916-3
Datum: 21 mei 1998
Ik zou het nogmaals met je werkgever overleggen. Als hij je kinderopvang betaalt moet er een deel als vergoeding bij je loon bijgeteld worden, gaat echter alleen over jou inkomen, is niet zo veel dus. Ik heb het toen ik nog in Nederland woonde zo geregeld met mijn baas dat de kosten van de kinderopvang van miin bruto salaris afgetrokken werden, ik verdiende dus bruto minder. Voor mij het voordeel dat de kinderopvang goedkoper was en je werkgever heeft het voordeel dat hij minder premies sociale lasten hoeft te betalen en bovendien nog een korting op de afdracht loonbelasting krijgt. Overigens had ik het geluk dat mijn toenmalige werkgever hier zelf mee kwam, ondanks het feit dat hij wist dat ik na een aantal maanden wegging. Er zijn dus wel werkgevers die hier begrip voor hebben!
Groetjes,
Sandra Dijkstra
Titel: inmiddels voor de functie bedankt
Berichtnummer: F01916-4
Datum: 22 mei 1998
Afzender: (naam en e-adres bij redactie bekend)
Hoi!
Intussen heb ik bedankt voor de nieuwe baan. Tweederde van mijn loon inleveren voor 2x zo veel werken werd me eigenlijk te bats. Ik blijf voorlopig even waar ik zit en a.s. maandag heb ik weer een sollicitatiegesprek. Ook hier kan ik geen kinderopvang-tegemoetkoming regelen, maar waarschijnlijk wel deels thuiswerken of 's avonds.
Trouwen, Sandra ik heb nog geprobeerd iets met mijn ex-toekomstige werkgever te regelen, maar ze wijken niet af van hun standaardprocedure.
En ik heb nog uitgerekend hoeveel aftrekbaar was, maar dat was haast niks. Schoten we ook niks mee op.
Bedankt voor de reacties!
Nog even anoniem.
Titel: Kinderopvang
Berichtnummer: F01916-5
Datum: 30 mei 1998
Hallo,
Jammer dat er met die werkgever niets te regelen viel. Maar waarom kijk je niet of er met de werkgever van je man iets te regelen valt. Ik begrijp dat hij een werkkring heeft en ga er dan even vanuit dat dat vast is. Op die manier ben je ook in de gelegenheid om b.v. via een uitzendbureau te werken.
Groetjes.
Ingeborg
Titel: Gastouder!
Berichtnummer: F01916-6
Datum: 1 juni 1998
Herkenning! Ik zou ook 2/3 van mijn salaris kwijt zijn aan kinderopvang. Mijn man en ik verdienen beide niet zo veel, maar samen kunnen we er (met de kids) goed van leven. De kinderopvang dreigde roet in het eten te gooien. Belachelijk he, dat het anno 1998 in Nederland nog zo slecht geregeld moet zijn.
Daarom kozen wij uiteindelijk voor een andere oplossing: een gastouder via een gastouderburo! Flexibel, professioneel en.... betaalbaar! Voor 4 gulden per uur (excl. voedingen) kan ik mijn dochtertje op een goede manier laten genieten van een heerlijke tijd bij een gastouder. Ideaal!
Misschien ook iets voor jou?
Margot
Titel: toch een baan!
Berichtnummer: F01916-7
Datum: 1 juni 1998
hoi Allemaal!
Ik treed nu uit de anonimiteit, want het is met mijn nieuwe baantje in orde gekomen. Ik begin a.s. woensdag en ik kan zelf bepalen wanneer ik werk en hoeveel en waar. Op kantoor of thuis. Hoe dat in de praktijk zal verlopen is nog even afwachten maar beide partijen staan hier dus open voor.
Bovendien moet ik ook op "pad". En kan ik heel makkelijk dingen thuis uitwerken.
Dus de kosten van de kinderopvang kunnen we in de hand houden.
Ingeborg, via mijn mans werk is het niet te regelen. Binnen hun CAO zijn er totaal geen voorzieningen en minder werken is niet mogelijk en financieel absoluut niet interessant ( want de overige dagen haal je die uren dan in door dagen van 12 uur te maken, het werk moet immers af en dat terwijl je toch een dag loon inlevert).
Sommige bedrijven zijn wat zulke zaken betreft zo flexibel als een bos wortels.
Bedankt voor ieders reactie!
HM
|