Ouders Online
Archief
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.



Confrontatie met andere peuters/kleuters


Onderdeel: Peutertijd
Titel: confrontatie met andere peuters/kleuters
Berichtnummer: F01966
Datum: 23 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

hallo allemaal,

Vandaag werd ik, niet voor de eerste keer, geconfronteerd met een fenomeen dat mij niet echt bevalt maar waarvan ik niet goed weet hoe ik er mee om moet gaan. Ik was met mijn dochtertje van 3,5 jaar boodschappen aan het doen in een supermarkt. Er liepen twee kleine kinderen rond die het leuk schenen te vinden mijn dochtertje een beetje te plagen. Net alsof schoppen, bijna duwen en flauwe dingen zeggen. Zij keek ze wel aan maar reageerde eigenlijk niet op ze. Ik wond mij wel vreselijk op van binnen en keek boos naar het plagende meisje en toen het jongetje echt aanstalten maakte om vivianne een duw te geven vroeg ik of hij daarmee op wilde houden. Ik vroeg mijn dochtertje of ze die kindjes leuk vond. Dat vond ze dus niet en ik zei dat ik ze ook niet aardig vond. Verder weet ik niet goed wat ik ermee moet. Het liefst zou ik ze eens goed vertellen dat ik er niet van gediend ben, maar aan de andere kant, het zijn nog maar kinderen en moet ik mij dochtertje dit soort situaties maar zelf op laten knappen. Wat vinden jullie?

groetjes,

Marleen


Onderdeel: Peutertijd
Titel: Gewoon, meteen iets van zeggen
Berichtnummer: F01966-1
Datum: 24 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Hoi Marleen,

Niet twijfelen hoor gewoon meteen ingrijpen dan wind je je er ook niet zo over op. Want 't zijn inderdaad nog maar kinderen. Maar ze weten heus wel waar ze mee bezig zijn.

Voor jezelf voelt het misschien wel gek om een vreemd kind "op z'n kop te geven", maar voor peuters en kleuters is het normaal dat volwassenen vertellen wat ze moeten doen. Die verwachten niet anders.Als jij alleen maar boos kijkt en verder niet reageert, zullen ze je dochtertje nog meer gaan plagen om jou uit je tent te lokken.

Verzoek ze gewoon vriendelijk en rustig je dochter met rust te laten en hun eigen vader/moeder te gaan helpen met boodschappen doen. Meestal moet dit wel afdoende zijn, en anders herhaal je het gewoon nog een keer, maar dan iets minder vriendelijk.

Bij ruzietjes met vriendinnetjes ed. kan je je wel afzijdig houden, maar op vreemd terrein kan je dochter echt nog wel wat bescherming van jou gebruiken,hoor.

Confrontaties vind ik trouwens wel een erg zwaar woord.
Of is het echt tuig?

Succes, Marian


Onderdeel: Peutertijd
Titel: leeftijdsverschil
Berichtnummer: F01966-2
Datum: 25 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik kijk altijd vooral naar de leeftijd en de context: als een kindje van ongeveer dezelfde leeftijd als mijn zoon hem een duw geeft of zijn speelgoed afpakt dan probeer ik ze dat eerst zelf maar uit te laten vechten want dat hoort gewoon bij het ontwikkelingsstadium (hij is bijna 2). En als mijn zoon speelgoed afpakt van een kind van 4 en dat kind wil gaan slaan dan grijp ik meestal wel in, maar door mijn zoon terecht te wijzen dat hij geen speelgoed af moet pakken. Als zo'n groot kind duidelijk vervelend doet of kleintjes pest dan zeg ik er echt wat van: soms wijzen ouders hun kinderen nu eenmaal te weinig terecht, en ook al doen ze dat wel, 'vreemde ogen dwingen': het maakt vaak meer indruk dat de mama van een ander kindje een beetje boos wordt dan dat de eigen mama heel erg boos wordt. Ik denk dat Marian hier volstrekt gelijk in heeft: kinderen weten dat volwassenen ze terecht kunnen wijzen ... en als ze dat niet wisten moeten ze dat toch eens ervaren als ze zich niet sociaal opstellen. Van een kind van 2 a 3 kun je op dat vlak nog niet veel verwachten, maar een kind vanaf ongeveer 4 moet toch tot op zekere hoogte sociaal gedrag kunnen vertonen?

Gertruud


Onderdeel: Peutertijd
Titel: zeggen tegen hun moeder
Berichtnummer: F01966-3
Datum: 28 mei 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Ik denk in eerst instantie dat kinderen moeten leren voor hun zelf op te komen. Dat zullen ze als ze straks alleen buiten gaan spelen ook moeten doen. en als mijn kind zeven is en er komen jongens van 12. Dan zeg ik die zijn groter en sterker san pak je maar een end hout. Als het uit de klauwen loopt zal ik eerst naar de moeder gaan en uitleggen wat er aan de hand zij is immers de opvoeder van dat kind en heeft ook die verantwoordelijkheid te dragen is en als die er niets aan wil doen dan zeg ik er wat van. Ik kan me og herinneren dat ik op school veel werd gepest en ik dat altijd tegen de leraar zij en die vertelde mij dat ik beter zelf kon oplossen omdat ik met van me afbijten veel meer zou bereiken

debbie