logo Ouders Online

home forum chat thema-pagina's vraagbaken video koopjeskelder surf-tips snuffelgids service colofon

Magazine - redactionele artikelen
 Vóór de geboorte
 Bevalling
 Baby-tijd
 Peutertijd
 Kleutertijd
 Schooltijd
 Algemeen
Forum-archief

De onderstaande teksten maken deel uit van het Forum-archief van Ouders Online. Ze werden gepost van 1996 tot 1998. Daarna is een nieuw forum in gebruik genomen, dat u bereikt via de knop forum in de menubalk hierboven.

ADHD en voeding

Onderdeel: Algemeen
Titel: ADHD en voeding
Berichtnummer: F02091
Datum: 7 juni 1998
Afzender: [naam en adres bekend bij de redactie]

Beste Karin,

Toevallig las ik je vraag en een aantal reacties daarop.
Wat mij opvalt is dat blijkbaar veel mensen niet weten, of het aan durven om een deel van de klachten in de voeding te zoeken. Na tien jaar ervaring met deze relatie, opgedaan met mijn zoon, die ondertussen 19 is, en de Nederlandse Vereniging voor Hyperactiviteit BAS, is het voor mij een vaststaand feit dat reacties op voeding niet mogen worden genegeerd.
Voeding kan veel verschijnselen die aan ADHD worden toegeschreven veroorzaken. Dit wil niet zeggen dat ADHD uitsluitend door voedng wordt veroorzaakt. De partijen zijn het nog lang niet eens. De waarheid zal straks wel in het midden blijken te liggen. Voorzichtig concludeer ik, met de kennis die ik nu heb over dit onderwerp, dat ADHD-kinderen veel gevoeliger op voeding reageren dan kinderen zonder deze klachten. Dit betekent voor mij, dat de kinderen met lichte klachten misschien beter af zijn met een aangepaste voeding, dan met Ritalin. Tenslotte is dit altijd nog een amfetamineachtig medicament, waarvan ook de deskundigen zich bewust zijn van het feit dat dit niet zonder risico's is.
Dr. Gunning van het AMC zegt het zo:"Soms schrijf ik kinderen een aangepaste voeding voor, maar het blijkt dat daarmee nog niet alle problemen zijn opgelost". Overigens, mijn aanduiding "lichte klachten" kan toch zo erg zijn, dat het ouders tot wanhoop drijft, echter zonder dat er overwogen wordt een psychiater te raadplegen. Vaak is het gemakkelijk om kenmerken te vinden, waaruit je kunt concluderen dat een aanpak van de voeding tot resultaten kan leiden.

Titel: ook door voeding
Berichtnummer: F02091-1
Datum: 8 juni 1998

Hallo,

Ook bij onze dochter werd de diagnose van ADHD gesteld. Zelf zie ik een duidelijk verband met voeding, met name kleurstoffen en bewaarmiddelen. Toen ik haar een voeding gaf vrij van alle kunstmatige toevoegingen, bleef ze nog steeds klachten houden, tot ik eraan dacht dat ook kindertandpasta vol kleurstoffen zit. Nu is ze zo goed als klachtenvrij, hoewel ze nog steeds erg zenuwachtig en druk kan zijn, maar niet meer zo doelloos als daarvoor. Ik zie het zo aan haar als ze op school iets gesnoept heeft, want dan komt ze vreselijk druk en zenuwachtig pratend terug thuis.
Ik ben het er dus ook mee eens dat voeding een grote factor KAN zijn bij ADHD, hoewel onze dokter dit complete onzin vindt.

Debby

Titel: adhd en voeding2
Berichtnummer: F02091-2
Datum: 9 juni 1998

Ik las zo jullie brieven over ADHD en voeding. ONze arts (neuroloog verbonden aan de Klokkenberg te Breda, waar het zgn. COS-programma is- kinderen worden gescreend op cerebrale ontwikkelingsstoornissen waar adhd onder valt !) screent regelmatig d kinderen op voedselallergieen en bijvoorbeeld als zij een band EEG krijgen (hersenactiviteit meten !) krijgen de kinderen bijvoorbeeld juist die voedingsstoffen waarvan ouders denken dat het hyperactiviteit veroorzaakt. De kinderen die bij ons in de kliniek komen, daarvan heeft een maar een heel klein percentage last van voedselovergevoeligheid die leidt tot ADHD, er is bij ons wel eens een getal genoemd van 5 tot 10 %. Andere ADHD oorzaken liggen met name op het cerebrale gebied.

Copyright © 1996-2010 Ouders Online, alle rechten voorbehouden
Uitsluiting aansprakelijkheid | info@ouders.nl
Pagina voor het laatst bijgewerkt op: 11 november 2010